تبیان، دستیار زندگی
به احتمال قوی، بسیاری از کاربران این روزها می‌دانند آی‌فون چیست و چه تفاوتی با آی‌پد دارد. اما آیا می‌دانید iOSچیست و چرا همراه با نام این دستگاه‌ها در اغلب موارد کلمه iOS نیز به چشم می‌خورد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی iOS به تازه کارها


به احتمال قوی، بسیاری از کاربران این روزها می‌دانند آی‌فون چیست و چه تفاوتی با آی‌پد دارد. اما آیا می‌دانید  iOSچیست و چرا همراه با نام این دستگاه‌ها در اغلب موارد کلمه iOS نیز به چشم می‌خورد؟

معرفی ios

چنانچه جزو افرادی هستید که هنوز اطلاعات کافی درباره iOS ندارید و فقط اسم آن به گوشتان خورده است نگران نباشید، چرا که در این مطلب به‌طور کامل شما را با این کلمه آشنا می‌کنیم.

آی‌او‌اس نرم‌افزار است نه سخت‌افزار

پیش از هر چیز باید بدانید که آی‌او‌اس برخلاف آی‌فون یا آی‌پد یک دستگاه سخت‌افزاری نیست. آی‌او‌اس نام یکی دیگر از گجت‌های تولیدی اپل نیست و همچنین جزو نرم‌افزارهای فروشگاه اپل نیز به‌حساب نمی‌آید.

آی‌او‌اس نرم‌افزار مرکزی یا سیستم‌عامل محصولات مختلف اپل اعم از آی‌فون، آی‌پد و آی‌پاد تاچ است.

کاری که آی‌او‌اس در آی‌فون انجام می‌دهد مانند همان کاری است که ویندوز در رایانه شخصی شما برعهده دارد.

OS به معنای سیستم‌عامل است

یکی دیگر از نکات قابل توجه در این کلمه، تجزیه حروف آن است. آیا می‌دانید حرف i به معنای Internet و OS نیز همان سیستم‌عامل است؟

معرفی ios

آی‌او‌اس یک مدیر همه‌کاره

آی‌او‌اس در آی‌فون وظیفه تشخیص تماس انگشت با صفحه لمسی را برعهده دارد، همچنین کنترل زمان، تاریخ و نمایش صفحه‌کلید هنگام ارسال ایمیل یا پیام کوتاه جدید جزو وظایف آن به‌شمار می‌رود. کنترل دوربین، اعلام هشدارها، برقراری ارتباطات صوتی و تصویری و... از جمله کارهایی است که همه توسط آی‌او‌اس انجام می‌شود و در حالت کلی آی‌او‌اس یک مدیر همه کاره برای بخش‌های مختلف آی‌فون، آی‌پد و آی‌پاد تاچ به‌شمار می‌رود.

نرم‌افزارهای پیش‌فرض، بخشی از آی‌او‌اس

نقشه، مخاطبان، ابزار مدیریت ایمیل، مرورگر سفری، ساعت، دفتر یادداشت، ابزار مدیریت پیام‌ها و... که به‌طور پیش‌فرض روی سیستم‌عامل آی‌او‌اس نصب شده‌اند جزئی از آن هستند و برنامه‌های بومی محصولات اپل به‌حساب می‌آیند.

آی‌او‌اس 7؛ جدیدترین نسخه

تاچند هفته پیش آی‌او‌اس 6 جدیدترین نسخه از این سیستم‌عامل بود، اما بتازگی نسخه 7 این سیستم‌عامل نیز منتشر شده است که امکانات جدیدی را در اختیار کاربران قرا می‌دهد. به‌طور کلی در نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل آی‌او‌اس امکانات جدیدی طراحی می‌شود که نسخه‌های قبلی فاقد آن بوده‌اند.

پیش از به‌روزرسانی سیستم‌عامل به نسخه جدید کمی صبر کنید و معایب و مزایای آن را به‌طور کامل بررسی کنید، چرا که بازگشت به نسخه قبلی همچون عملیات به‌روزرسانی به نسخه جدیدتر از روش ساده‌ای برخوردار نیست

فقط برخی از محصولات قادر به اجرای آی‌او‌اس جدید هستند

همان‌طور که در نسخه‌های جدید، امکانات جدیدی اضافه می‌شود، سیستم‌عامل‌های جدید نیازمند دستگاه‌هایی با سخت‌افزارهای قوی‌تر و جدیدتری نیز هستند. این موضوع موجب می‌شود برخی از دستگاه‌های قدیمی اپل قادر به اجرای نسخه‌های جدید آی‌او‌اس نباشند. به‌عنوان مثال آی‌او‌اس 7 فقط در آی‌فون 4، 4S و نسخه 5 این تلفن قابل اجرا خواهد بود و محصولاتی همچون آی‌فون، آی‌فون 3g و آی‌فون 3gs نمی‌توانند از این سیستم‌عامل استفاده کنند. البته به این معنا نیست که محصولات قدیمی غیرقابل استفاده هستند، بلکه این محصولات نباید انتظار نسخه‌های جدید سیستم‌عامل و افزوده شدن امکانات به خود را داشته باشند.

پیش از نصب کمی صبر کنید

انتشار نسخه جدید سیستم‌عامل آی‌او‌اس، نه تنها در بسیاری از سایت‌ها و مجلات خبری غوغا می‌کند، بلکه بسیاری از کاربران محصولات مجهز به این سیستم‌عامل نیز با پیغام هشدار به‌روزرسانی سیستم‌عامل مواجه می‌شوند. توجه داشته باشید که لزوما با مشاهده این پیغام نباید در همان روز اول نسبت به به‌روزرسانی سیستم‌عامل دستگاه خود اقدام کنید، بلکه می‌توانید کمی صبر کنید و پس از بررسی معایب و مزایای نسخه جدید، نسبت به نصب یا نصب نکردن آن روی دستگاه خود تصمیم بگیرید.

معرفی ios

پس از به‌روزرسانی راه برگشتی نیست

یکی از پرسش‌هایی که بسیاری از کاربران محصولات اپل می‌پرسند، عبارت است از: من بتازگی سیستم‌عامل آی‌او‌اس دستگاه خود را به‌روز کرده‌ام، اما از آن راضی نیستم و می‌خواهم از همان نسخه قبلی استفاده کنم. چطور می‌توانم این کار را انجام دهم؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم متاسفانه نمی‌توانید چنین کاری را انجام دهید (حداقل بدون جیلبریک کردن دستگاه قادر به انجام این کار نیستید) و اگر به انجام این کار اصرار داشته باشید و در حین آن با مشکلی مواجه شوید، اپل به هیچ وجه مسئولیتی را قبول نمی‌کند و نباید روی کمک آن حساب کنید! (به‌همین دلیل است که می‌گوییم پیش از به‌روزرسانی سیستم‌عامل به نسخه جدید کمی صبر کنید و معایب و مزایای آن را به‌طور کامل بررسی کنید، چرا که بازگشت به نسخه قبلی همچون عملیات به‌روزرسانی به نسخه جدیدتر از روش ساده‌ای برخوردار نیست).

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: کلیک