تبیان، دستیار زندگی
نگاهی به لیست فیلم‌های پرفروش ۵ سال گذشته (با احتساب امسال) نشان می‌دهد یكی از پرفروش‌ترین كارگردان‌های این سال‌های سینما، «مسعود ده‌نمكی» است. كسی كه ساخته‌هایش با انتقاد زیادی از طرف بسیاری از منتقدان و سینماگران مواجه شده است. اما علاوه بر این نكته،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولد یك پدیده!

پرفروش‌ترین كارگردان‌های سال‌های اخیر چه كسانی هستند


نگاهی به لیست فیلم‌های پرفروش 5 سال گذشته (با احتساب امسال) نشان می‌دهد یكی از پرفروش‌ترین كارگردان‌های این سال‌های سینما، «مسعود ده‌نمكی» است. كسی كه ساخته‌هایش با انتقاد زیادی از طرف بسیاری از منتقدان و سینماگران مواجه شده است. اما علاوه بر این نكته، با نگاه دوباره به همین لیست به این نتیجه می‌رسیم كه پرفروش‌ترین فیلم‌های سال‌های گذشته، فیلم‌هایی در ژانر كمدی هستند. این نشان می‌دهد مردم از فیلم‌های كمدی استقبال بیشتری می‌كنند و همین نشان‌دهنده وضعیت موجود در جامعه است.

در این گزارش به معرفی فیلم‌های پرفروش این سال‌ها پرداخته شده و همینطور دلیل پرفروش بودن ژانر كمدی و سینمای مسعود ده‌نمكی!

تولد یك پدیده!

سال 88/ اخراجی‌ها 2/ مسعود ده‌نمكی

میزان فروش: 8 میلیارد و 500 میلیون تومان

دومین فیلم از سازنده «اخراجی‌ها». كسی كه بعدها تصمیم گرفت سومین سری از این فیلم را هم بسازد و سه گانه‌ای را تحویل جامعه سینمایی ایران بدهد! «مسعود ده‌نمكی» اولین قسمت از این سه‌گانه (بعدها تبدیل به سه‌گانه شد) را با عنوان اخراجی‌ها در سال 86 ساخت. كسی نیست كه داستان این فیلم را نداند و ادعای ده‌نمكی درباره واقعی بودن «مجید سوزوكی» را نشنیده باشد. اخراجی‌ها 2 در سال 87 ساخته شد و در نوروز سال بعدش یعنی در سال 88 اكران عمومی شد. این فیلم عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را گرفت چون توانست در مدت زمان اكرانش نزدیك به 9 میلیارد تومان فروش داشته باشد.

مسعود فراستی، منتقد جنجالی سینما درباره این فیلم‌ها گفته بود، «ده‌نمكی در اخراجی‌ها به مردم توهین می‌كند.» گرچه این فیلم با استقبال بی‌نظیر مردم روبه‌رو شده بود اما نتوانست نظر سینمایی‌ها و منتقدان سینما را به خود جلب كند. به زعم بعضی از منتقدان و اهالی فرهنگ این سه‌گانه توهین آشكار به جنگ و رزمنده‌هاست. نكته جالب این است كه تفاضل فروش اخراجی‌ها 2 تا فیلم بعدی لیست پرفروش‌ها نزدیك به 7 میلیارد است!

سال 89/ ملك سلیمان/ شهریار بحرانی

میزان فروش: یك میلیارد و 500 میلیون تومان

آخرین ساخته «شهریار بحرانی»، كارگردان فیلم ماندگار «مریم مقدس»، در حالی اكران شد كه با آن تبلیغاتش همه برای دیدنش لحظه شماری می‌كردند. «ملك سلیمان» پر است از جلوه‌های ویژه كامپیوتری و دیجیتالی. در این فیلم بیش از 600 پلان جلوه‌های ویژه وجود دارد كه بخشی از آن در ایران و بخشی دیگر در كشورهای چین و هنگ كنگ ساخته شده. طراح جلوه‌های ویژه این فیلم «لئو لو» است. كسی كه به خاطر ساخت جلوه‌های ویژه «ببر غران، اژدهای پنهان» نامزد اسكار شد. صداگذار و آهنگساز فیلم هم هنگ كنگی هستند. این فیلم به شیوه دالبی توسط «كینسن تسانگ» در هنگ‌كنگ صداگذاری و موسیقی هم توسط «چان كونگ وینگ» در همان كشور ساخته شده است. ملك سلیمان در سال 87، بیش از 5 میلیارد تومان هزینه ساخت داشت. این فیلم درباره حضرت سلیمان است كه با اجنه وارد جنگ می‌شود. اما از مشكلات اساسی‌اش بود كه كل فیلم تحت تاثیر جلوه‌های ویژه، از فیلمنامه خوبی برخوردار نبود. در واقع به نظر می‌رسد بحرانی كه تا پیش از آن نشان داده بود فاخر ساز خوبی است این بار، خودش نیز مسحور شیوه جدید ساخت فیلمش شده است و وسواسی روی نگارش فیلمنامه نداشته! این فیلم در گیشه چندان موفق نبود. نكته جالب این است كه فیلم پرفروش بعدی این سال، «پوپك و مش‌ماشالله» ساخته فرزاد موتمن است كه در ژانر كمدی ساخته شده.

اخراجی‌ها 2 در سال 87 ساخته شد و در نوروز سال بعدش یعنی در سال 88 اكران عمومی شد. این فیلم عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را گرفت چون توانست در مدت زمان اكرانش نزدیك به 9 میلیارد تومان فروش داشته باشد

سال 90/ اخراجی‌ها 3/ مسعود ده‌نمكی

میزان فروش: 5 میلیارد و 900 میلیون تومان

سومین قسمت از سه‌گانه معروف مسعود ده‌نمكی توانست به عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال 90 شناخته شود. اما نكته قابل تامل این است كه این فیلم تنها 800 میلیون تومان از فیلم بعدی لیست پرفروش‌ها، بیشتر فروش داشته است. به اندازه كافی درباره ده‌نمكی شنیده و دیده‌ایم! اما بد نیست كمی بیشتر درباره آخرین ساخته «رامبد جوان» بدانیم. جوان را به عنوان كارگردان- بازیگر حرفه‌ای می‌شناسیم. آخرین فیلم او كه كمدی خوش‌ساختی است در سال 89 ساخته شد. «ورود آقایان ممنوع» داستان مدیر یك دبیرستان دخترانه خصوصی را روایت می‌كند كه با ورود آقایان به مدرسه خود شدیدا مخالف است. اما بالاخره مجبور می‌شود از یك دبیر شیمی آقا در مدرسه‌اش استفاده كند. امام داستان فیلم حول ورود همین آقا (با بازی رضا عطاران) به مدرسه شكل می‌گیرد. این فیلم به عنوان یكی از خوش‌ساخت‌ترین فیلم‌های كمدی چند سال اخیر معرفی شد. نویسنده این فیلم «پیمان قاسم‌خانی» است كه به عنوان طنازترین نویسنده سینما و تلویزیون شناخته می‌شود. فروش «ورود آقایان ممنوع» در سراسر ایران به 5 میلیارد و1ظ 0 میلیون تومان رسید؛ كه از این فروش 3 میلیارد و 27 میلیون تومان آن از اكران فیلم در سینماهای تهران حاصل شده است.

تولد یك پدیده!

سال 91/ كلاه قرمزی و بچه ننه/ ایرج طهماسب

میزان فروش: 5 میلیارد و 750 میلیون تومان

«كلاه‌قرمزی و بچه‌ننه» را به عنوان ناجی سینمای ایران در سال 91 می‌شناسند! این فیلم به كارگردانی «ایرج طهماسب» سومین فیلم سینمایی بر اساس شخصیت كلاه قرمزی است كه پس از «كلاه‌قرمزی و پسرخاله» و «كلاه‌قرمزی و سروناز» ساخته شده‌است. فیلمبرداری این فیلم 30 دی 1390 آغاز شد و در اسفند همان سال پایان یافت. این فیلم از روز 27 مرداد 1391 در اكران عید فطر به روی پرده سینماها رفت و در پنج روز اول اكران 750 میلیون تومان فروش كرد. همزمان با اكران این فیلم، پروین شمشكی تهیه كننده‌ای كه برای نخستین بار كاراكتر كلاه قرمز و پسرخاله را معرفی كرد از نادیده گرفته شدن حقوق معنوی‌اش انتقاد كرد. در اكران نوروز سال 91 اتفاقاتی برای دو فیلم افتاد كه مردم را نسبت به سینما بی‌اعتماد كرد. به‌طوری كه فروش فیلم‌ها تا پایان تابستان همان سال بسیار پایین بود. اما با اكران «كلاه قرمزی و بچه ننه» و فروش بالایش، سینما كمی به زندگی مردم بازگشت. این فیلم با انتقاد زیادی از طرف فیلمنامه همراه بود.

سال 92/ رسوایی/ مسعود ده‌نمكی

میزان فروش: 4 میلیارد و 40 میلیون تومان

امسال هنوز به پایان نرسیده است و هنوز معلوم نیست پرفروش‌ترین فیلم چه فیلمی خواهد بود. اما تا به حال با اكران‌های پیش آمده و با حضور بسیاری از فیلم‌ها در باشگاه میلیاردی‌ها، به نظر می‌رسد آخرین ساخته مسعود ده‌نمكی، پرفروش‌ترین فیلم سال تا به امروز است. نكته جالب درباره ده‌نمكی این است كه در طول 5 سال اخیر، سه فیلم از ساخته‌های او به عنوان پرفروش‌ترین فیلم‌های سال انتخاب شده‌اند! محبوبه بیات بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون درباره حضور در فیلم رسوایی گفته است «بزرگ‌ترین اشتباه من بازی در فیلم «رسوایی» بود!!» مسعود فراستی هم درباره رسوایی گفته: «تفكر این فیلم مخملبافی است؛ ضدمردم. مخملباف هم از ضدمردم بودن مخملباف شد.» این فیلم فرصت یافت تا در مدت 120 روز روی پرده بماندو با این وجود تنها كمی بیش از 4 میلیارد تومان فروش داشت.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : تهران‌امروز/ محبوبه شعاعی