تبیان، دستیار زندگی
این گزارش قصد دارد وضعیت مارکت بین المللی هنر را در نیمه اول سال 2013 با مدت مشابه سال قبل مقایسه کند. این مقایسه در زمینه 10 فروش بزرگ در رتبه بندی حراج ها صورت گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سنگین وزن های بازار هنر جهان


این گزارش قصد دارد وضعیت مارکت بین المللی هنر را در نیمه اول سال 2013 با مدت مشابه سال قبل مقایسه کند. این مقایسه در زمینه 10 فروش بزرگ در رتبه بندی حراج ها صورت گرفته است.

سنگین وزن های بازار هنر جهان

چند معیار برای قرارگیری در 10 فروش برتر مورد نظر است؛ از جمله اینکه حداقل قیمت فروش باید 10 میلیون دلار باشد. این موضوع در 90 درصد آثاری که در لندن چکش خورد مربوط به فروش آثار هنری امپرسیونیسم یا مدرن بود که در حراج های کریستیز یا ساتبیز ثبت شد. برخی موارد استثنایی شامل فروش های نیویورک می شود، جایی که آثار هنری امپرسیونیسم یا مدرن، همه ساله در ماه می عرضه می شود یا در چین، که کالیگرافی های تاریخی امپراتور هویزونگ در فصل ابتدایی 2012 در حراج ها، رکورددار بود. در سال 2013 نیز، یك حراج فصل برگزار شد که نشان می داد مجموع فروش، چهارمیلیون دلار نسبت به 2012 ارتقا داشته. بزرگ ترین اسم ها در این حراج که امضاهاشان را می شد در میان کلکسیونرهای سرشناس دید، مربوط به هنرمندان درجه اول و پیشرو معاصر می شد. هم در سال 2012 و هم در 2013، بیشترین فروش ها مربوط می شد به کلود مونه، خوان میرو، فرانسیس بیکن و گرهارد ریشتر (تنها هنرمند زنده در این طبقه بندی). غایب بزرگ سال گذشته پابلو پیکاسو بود که در فوریه 2013 در حراج لندن بازگشتی دوباره داشت. او با اثری مربوط به سال 1932 درخشید؛ سالی خاص هم برای هنرمندان، هم بازار هنر.

پیکاسو در 1932

ارایه اثری از پیکاسو مربوط به سال 1932 در یک حراج عمده، نشان از یک فروش چندین میلیون دلاری دارد. نیمی از آثار 10 هنرمند برتر حراج ها از سال 1932 ریشه می گیرد. در آن سال، او هنوز با الگا کولکوا زندگی می کرد، در حالی که گرفتار ماری-ترز والتر بود. زن نشسته در نزدیکی یک پنجره، تصویر ماری-ترز والتر را در هنگام قرار ملاقات در سال 1932 نشان می دهد. این نقاشی با فروشی معادل 40 میلیون دلار در تاریخ 5 فوریه 2013، به نهمین اثر گران قیمت این هنرمند تبدیل شد. چهار اثر دیگر هم مربوط به همان سال می شود: «رویا» (در سال 1997 در کریستیز نیویورک به مبلغ 44 میلیون دلار فروخته شد)،«صندلی سیاه و سفید» (در 1999، در کریستیز نیویورک به قیمت 41 میلیون دلار فروش رفت)،«زندگی با گل لاله» (در سال 2012 در ساتبیز نیویورک به قیمت 37 میلیون فروخته شد) و رکورد قیمت آثار این هنرمند مربوط به«برگ سبز و مجسمه نیم تنه» (که به قیمتی معادل 95 میلیون دلار در حراج کریستیز نیویورک در تاریخ ژوئن 2010 خریداری شد). زن نشسته نزدیک یک پنجره، یک کار رنگ و روغن روی بوم 146 در 114 سانتیمتر مربعی است که در حراج ساتبیز با تخمینی معادل 25 الی 35 میلیون پوند (25/5 میلیون پوند) فروخته شد. این نقاشی، پیش از آن در حراج 1997 در کریستیز نیویورک به مبلغ 6/8 میلیون دلار فروخته شده بود. بعد از 16 سال و تفاوت 33 میلیون دلاری بین دو حراج، ارزش این اثر در واقع 490 درصد افزایش یافت. موضوع جالب اینکه عظمت ابعاد این تابلو و نشان و مهر مخصوص آن سال (1932)، همگی دلایلی بودند تا ساتبیز برآورد اولیه بالایی را برای آن در نظر بگیرد؛ به طوری که حتی حدس زده می شد این اثر بیشتر از این قیمت هم به فروش برود. نبود اثری از پیکاسو در این قد و قامت، بر فروش آثار امپرسیونیسم و مدرن حراج در فصل ابتدایی سال 2012 اثر گذاشته بود، به طوری که فقدان قابل توجه پابلو پیکاسو در آن دوره زمانی، بر رتبه بندی 10 اثر برتر سال 2013 نیز اثرگذار بود.

کلاحراج ها تلاش می کنند تا در این فصل بیشتر بر آثار هنری امپرسیونیسم و مدرن توجه داشته باشند و بیش از نیمی از آثار را به اینگونه موارد اختصاص می دهند. با وجود این، کم بودن تعداد اینگونه آثار، باعث شده تا صدر فهرست، همواره به سمت جوان ترشدن میل پیدا کند.

هنرمندان و الهه های آنها

یک اثر نادر دیگر متعلق به آمادئو مودیلیانی جایگاه دوم را در بین 10 اثر برتر سال 2013 از آن خود کرد. این رتبه خوب مدیون پرتره ژان ایبوترن متعلق به سال 1919 است، درست دو سال بعد از آنکه توانست الهه خود را بیابد. آیا کلکسیونرهای بزرگ، رمانتیک هایی علاج ناپذیر هستند؟ آنها به طرز ناامیدکننده ای عاشق پیشینه و گذشته تاریخی هنرمندانی اند که آثارشان را خریداری می کنند. آنها داستان پیکاسو و ماری-ترز والتر و داستان تراژیک مودیلیانی و جین ابوترن جوان را تمجید می کنند، کسی که در 21سالگی و بعد از مدت کوتاهی از مرگ هنرمند، از پنجره سقوط کرد. پرتره ژان ایبوترن در تاریخ 6 فوریه 2013 به قیمت37/7 میلیون دلار در کریستز فروخته شد و باعث شد تا دومین نقاشی گران قیمت مودیلیانی رقم بخورد. این اثر همچنین بعد از اثر«زن نشسته در نزدیکی یک پنجره» پیکاسو، به عنوان دومین اثری که به طور فراوان در موسسات حراج نمایش داده شده، از جمله یک بار در 1997، تبدیل شد. بعد از 16سال از دفعه اول، ارزش این اثر 333 درصد افزایش یافت و با توجه به قیمت 8/7 میلیون دلاری در 1997، بیش از 29 میلیون دلار افزایش قیمت یافت.

آیا نفر اول فهرست، جوان تر شده است؟

در فصل ابتدایی هر سال، لندن قلب بازار هنر محسوب می شود و حراج های آن طبیعتا بر آثار مدرن اروپایی و امپرسیونیسم متمرکز است؛ همان طور که در سال 2012 شش مورد و در سال 2013 هفت مورد مربوط به اینگونه آثار بود. کلاحراج ها تلاش می کنند تا در این فصل بیشتر بر آثار هنری امپرسیونیسم و مدرن توجه داشته باشند و بیش از نیمی از آثار را به اینگونه موارد اختصاص می دهند. با وجود این، کم بودن تعداد اینگونه آثار، باعث شده تا صدر فهرست، همواره به سمت جوان ترشدن میل پیدا کند.

  بخش هنری تبیان


منبع: روزنامه شرق/ نویسنده: پرویز براتی/ برداشتی از Art Price