تبیان، دستیار زندگی
اسیدها و بازها دو گروه بسیار مهم در شیمی می باشند. در این جلسه حالات اسیدی و بازی آب را بررسی می کنیم.اسیدها ترش مزه می باشند. مزه ترش آب لیمو، گوجه فرنگی، سیب سبز، ترشی و سرکه به دلیل وجود اسید در آن ها می باشد. معده انسان نیز برای هضم غذا به اسید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواص شیمیایی آب، جلسه پنجم

اهداف:  آشنایی با اسیدها، بازها و نشانگرها

وسایل مورد نیاز:

خواص شیمیایی آب، جلسه پنجم
خواص شیمیایی آب، جلسه پنجم
خواص شیمیایی آب، جلسه پنجم
خواص شیمیایی آب، جلسه پنجم

5-1: اسیدها، بازها و نشانگرها

اسیدها و بازها دو گروه بسیار مهم در شیمی می باشند. در این جلسه حالات اسیدی و بازی آب را بررسی می کنیم.

اسیدها ترش مزه می باشند. مزه ترش آب لیمو، گوجه فرنگی، سیب سبز، ترشی و سرکه به دلیل وجود اسید در آن ها می باشد. معده انسان نیز برای هضم غذا به اسید نیاز دارد. ویتامین c، آسپرین و اسیدهای آمینه تولید شده از پروتئین نیز نوعی اسید می باشند.

خواص شیمیایی آب، جلسه پنجم

اسید سولفوریک که یک اسید بسیار قوی می باشد، پر فروش ترین ماده شیمیایی مصنوعی در جهان می باشد.

برخلاف اسیدها، بازها مزه ای تلخ و گس دارند. آمونیاک، برخی صابون ها و جوش شیرین نمونه هایی از باز می باشند. دقت کنید برخی از اسیدها و بازها ممکن است به زبان شما آسیب برسانند، لذا هرگز قبل از این که آن ها را بشناسید، مزه مزه نکنید.

یک خاصیت مشترک اسیدها و بازها این است که آن ها باعث تغییر رنگ برخی از مواد می شوند. این مواد شناساگر نام دارد. در این جلسه شما نوعی شناساگر خواهید ساخت و از آن برای شناسایی اسیدها و بازها کمک خواهید گرفت.

کلم قرمز را آماده کنید. می خواهیم ماده شیمیایی ایجاد کننده رنگ قرمز کلم را استخراج نماییم. مقداری از برگ های کلم قرمز را خرد نمایید (با ابعاد بسیار کوچک) و آن ها را در یک پیمانه بریزید تا آن را پر نماید سپس کلم های خرد شده را درون قابلمه کوچک بریزید و آنقدر آب مقطر به آن اضافه کنید تا آب روی آن ها را بگیرد.

خواص شیمیایی آب، جلسه پنجم
خواص شیمیایی آب، جلسه پنجم

حال قابلمه را بر روی اجاق قرار دهید تا آب جوش آید و اجازه دهید برای مدت 5 دقیقه بجوشد، سپس درب آن را بر روی آن قرار دهید و اجازه دهید تا در دمای اتاق خنک شود.

پس از خنک شدن، مایع قرمز ایجاد شده را درون شیشه مربا ریخته و درب آن را محکم ببندید و برگ های کلم را نیز دور بریزید.

این محلول قابلیت نگه داری در یخچال را تا یک هفته دارد، همچنین می توان آن را در فریزر نیز نگه داری نموده و به تعداد دفعات دلخواه آن را منجمد نمود. در صورتی که آب حالت اسیدی داشته باشد، محلول شناساگر ساخته شده را به رنگ ارغوانی و در صورتی که قلیایی باشد، آن را به رنگ سبز- آبی در می آورد، لذا از این محلول می توان برای شناسایی اسیدها و بازها استفاده نمود.

خواص شیمیایی آب، جلسه پنجم

خواص شیمیایی آب، جلسه پنجمپیمانه سرکه سفید درون یک لیوان شیشه ای شفاف بریزید. توسط قطره چکان، پنج قطره از محلول شناساگر ساخته شده را به آن اضافه کنید و لیوان را کمی تکان دهید. سرکه به چه رنگی درآمد؟ آیا سرکه اسیدی است یا قلیایی؟ محلول بدست آمده را در چاه تخلیه نمایید.

آزمایش فوق را با یک قاشق آمونیاک تکرار نمایید. این آزمایش را بسیار سریع انجام دهید زیرا آمونیاک بوی بد و محرکی دارد.

در صورت امکان آزمایش را در فضای باز و یا زیر هواکش انجام دهید. آمونیاک به چه رنگی درآمد؟ آیا آمونیاک اسیدی است یا قلیایی؟ پس از اتمام این تست نیز سریع آمونیاک را تخلیه کرده و ظرف آن را بشویید.

از لحاظ شیمیایی، موادی که در آب یون +H ایجاد می کنند، آب را به حالت اسیدی درمی آورند. سرکه در حقیقت از اسید استیک رقیق شده در آب ساخته می شود. واکنش ایجاد شده در هنگام انحلال اسید استیک در آب به صورت زیر می باشد:

-HC2H3O2 ______________>   H+ + C2H3O2

یون استات + یون هیدروژن ______ اسید استیک

یون +H باعث تغییر رنگ معرف می شود و یون -C2H3O2 هیچ تاثیری بر آن نمی گذارد.

تمامی بازها در آب یون -OH  آزاد می کنند. برخی از بازها مانند هیدروکسیدسدیم (NaOH) در آب به صورت ساده به یون های+Na و -OH تبدیل می شوند:

NaOH  _____________> Na+ + OH-
محلول + محلول                         جامد

برخی از بازها مانند آمونیاک، با آب واکنش می دهند و یون ایجاد می نمایند. آمونیاک (NH3) به صورت گاز می باشد. آمونیاکی که شما خریداری می نمایید، محلول آمونیاک در آب می باشد.

آمونیاک در هنگام واکنش دادن با آب تولید یون های آمونیوم و هیدروکسید (-OH) می نماید:

NH3 + H2O NH4+ + OH-
و در حقیقت همین یون -OH است که رنگ معرف ما را تغییر می دهد و یون های +Na و یا +NH4 در این تغییر رنگ نقشی ندارند.

حال شروع به تست نمودن مواد موجود در منزل نمایید و آن ها را بوسیله معرف ساخته شده تست کنید. چه موادی اسیدی و چه موادی قلیایی می باشند؟ چه موادی خنثی می باشند؟ 10 ماده مختلف را تست نمایید و نتایج را در جدولی مانند شکل زیر یادداشت نمایید:

خواص شیمیایی آب، جلسه پنجم

تکلیف: جدول بدست آمده از مواد را برای ما ارسال نمایید.

عکس هایی از مراحل کار خود گرفته و برای ما ارسال کنید. سعی کنید کاغذ شناساگر نیز با کمک محلول ساخته شده بسازید.

محل بازدید/ اردو/ خرید: -------------------------------------------

منابع مطالعه: -------------------------------------------

مطالب مرتبط:

خواص شیمایی آب، جلسه اول

خواص شیمایی آب، جلسه دوم

خواص شیمایی آب، جلسه سوم

خواص شیمایی آب، جلسه چهارم

خواص شیمایی آب، جلسه پنجم

خواص شیمایی آب، جلسه ششم

خواص شیمایی آب، جلسه هفتم

خواص شیمایی آب، جلسه هشتم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی