تبیان، دستیار زندگی
همایش بین‌المللی غزنی و زبان و ادب فارسی که به مناسبت انتخاب غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2013 از سوی موسسه فرهنگی آیسسکو به همت فرهنگستان زبان و ادب فارسی صبح روز دوشنبه 29 مهر در باغ موزه دفاع مقدس آغاز به کار کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همایش بین‌المللی غزنی و ادب فارسی


همایش بین‌المللی غزنی و زبان و ادب فارسی که به مناسبت انتخاب غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2013 از سوی موسسه فرهنگی آیسسکو به همت فرهنگستان زبان و ادب فارسی صبح روز دوشنبه 29 مهر در باغ موزه دفاع مقدس آغاز به کار کرد.

همایش بین‌المللی غزنی و ادب فارسی

بخش هایی از گفته های میهمانان این مراسم از نظرتان می گذرد:

علی جنتی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : غزنی نه یک شهر بلکه یک تاریخ است، تاریخ پر تلاطمی که برای دوران به نسبت بزرگی برتری و سروری داشته است و روزی از جمله آبادترین و زیباترین شهرها در خراسان بزرگ بوده است و افرادی همچون ابوالمجد سنایی، حکیم فردوسی و غیره حضور داشتند و خرمی در توصیف غزنی می‌گوید گر ببینی تو ملکت غزنی ، باز نشناسی از بهشت برین. مشعشع‌ترین ایام غزنی در دوران سامانیان، غزنویان و تیموریان است که افرادی همچون سنایی بیهقی در آن می‌زیسته‌اند؛ غزنی شهرت جهانی یافت و فضای دانش‌جویا پدید آمد. هنوز بر ویرانه‌های غزنی می‌توان شکوه و عظمت را دید اما کجایند سرایندگان، حکیمان و عارفانی که غزنی را معوای خود می دانستند و هنوز پندوکار ابوریحان بیرونی احساس می‌شو، سکوت و بی توجهی به زمان اهالی غزنی را میازارد. چه شد نگین شهرهای اسلامی که به اغنیه رسید و افول یافت. تلاش و توجه اعضای سازمان ملی فرهنگی کشورهای اسلامی ICCKO که منجر به پذیرش غزنی در سال 2013 شد به این شهرها رونق دوباره بخشید و توجه به جاذبه‌های گردشگری غزنی در فرهنگ و تمدن افغانستان و کمک به صنایع دستی آن اهمیت زیادی دارد، خوش اندیشی افراد متاثر تمدنی افغانستان را تخریب کردن جای بسی تاسف دارد و بعنوان یک مسلمان از این کوته فکری و جذب اندیشی متنفرند.

محمد دبیری مقدم، دبیر علمی همایش: انتخاب غزنی بعنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سازمان فرهنگی ICCKO مایه بسی افتخار است، این افتخار به منظور یادآوری سهم بسیار مهم و موثر شکوفایی فرهنگ وتمدن اسلامی و گسترش زبان و ادب فارسی داشته است، تخصیص گروه واژه گزینی با هدف تقویت زبان فارسی به عنوان زبان علم و مصوب کردن 40 هزار اصطلاح علمی که یک شماره از آن در 1200 صفحه منتشر شده و تهیه جزوه دستور خط فارسی و همچنین گروه شبه قاره، تاسیس گروه واژه گزینی و نوشتن 4 جلد از مجموعه 6 جلدی زبان و ادب فارسی از نخستین اقدامات فرهنگستان سوم است. نمایشگاهی از کتابهای فرهنگستان کتاب و ادب فارسی و همچنین نمایشگاهی از نمایشگاه غزنی در حاشیه این همایش برقرار شده است و همچنین از کتابشناسی غزنی حاوی اطلاعات کتاب شناختی در موضوعات مرتبط با غزنی رونمایی خواهد شد.

مصدق خلیلی،معاون وزیر فرهنگ و اطلاعات افغانستان: اگر نگاه کوتاهی به وضعیت شعر و ادبیات در دوران غزنویان کنیم می‌بینیم بسیاری از قالب‌های ادب فارسی در دوران غزنویان تکامل یافته است و شعر در دوره غزنوی دارای سبک خراسانی است که در حوزه خراسان و ماوراءالنهر شکل گرفته است. در قرن پنجم هم رشد عرفان و تصوف مورد توجه زیادی قرار گرفت و آثار ادبی زیادی خلق شدند. فردوسی، فرخی عنصری، بیهقی و غیره در گستره شعر و ادب فارسی گره خوردند و تاکنون مانندی نداشتند.

محمد دبیری مقدم، دبیر علمی همایش: انتخاب غزنی بعنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سازمان فرهنگی ICCKO مایه بسی افتخار است، این افتخار به منظور یادآوری سهم بسیار مهم و موثر شکوفایی فرهنگ وتمدن اسلامی و گسترش زبان و ادب فارسی داشته است.

بخشی از متن محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه : اعلام غزنی به عنوان یکی از 3 پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2013 از سوی وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی و نهاد آموزشی، علمی، فرهنگی سازمان همکاری اسلامی رویدادی مسرت‌بخش و غرور‌آفرین است.همت ستودنی فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای پاسداشت این رویداد بزرگ و برگزاری این همایش مهم در خور سپاس فراوان است. سرآغاز مایلم این انتخاب شایسته را به دولت و ملت عزیز افغانستان، به جامعه بزرگ فارسی‌زبان و به شما حضار گرامی شادباش گویم و برای شهر تاریخی غزنی و مردم شریف آن فردایی نویدبخش آرزو کنم.بازشناساندن جایگاه بلند غزنی به همگان یک رسالت مشترک است و عزم جمعی می‌طلبد. به باور اینجانب اهتمام جامعه بزرگ یاران غزنی شامل فرهنگ دوستان فارسی و خارجی، می‌تواند راه رسیدن به این مقصود را هموار نماید. اطمینان دارم توفیق ما در به بار نشاندن این خیزش همگانی نتایج مبارکی از جمله اعتلای آرمان همبستگی و همزیستی، تعمیق پیوندهای فرهنگی در قلمرو خراسان بزرگ و تنگ کردن فضا برای تندروی‌ها و تعصب‌ورزی‌ها را در پی خواهد داشت.خوشبختانه دولت محترم افغانستان که از تجارب بسیار با ارزشی در تعامل با سازمان‌های بین‌المللی بویژه یونسکو برخوردار بوده و در معرفی و ثبت تعدادی از آثار تاریخی مشهور آن کشور به عنوان میراث جهانی موفق عمل کرده و در گزینش غزنی به پایتختی فرهنگی جهان اسلام نیز نقش اصلی را ایفا نموده، به شایستگی می‌تواند پیشرو این نهضت فرهنگی خجسته باشد.

مراسم غلامعلی حداد عادل ،رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی: غزنی با توجه به اعتبار گذشته درخشان خود پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2013 شناخته شده است. غزنی امروز نمی‌تواند معرف شکوه گذشته این شهر باشد. برای آنکه تصوری، ولو ناقص، از غزنی در اوج شکوفایی این شهر در قرن پنجم و ششم هجری قمری داشته باشیم می‌توانیم به میراث فرهنگی بازمانده از آن دوران رجوع کنیم. آثار سنایی غزنوی، بخشی از مجموعه گران‌سنگ میراث فرهنگی غزنی است. در آینه اشعار سنایی، شاعر  حکیم و بلندپایه غزنی می‌توان سیمای این شهر را در گذشته آن تماشا کرد. روش ما در شناخت غزنی تاملی در حقایق و معارف موجود در اشعار سنایی و توجه به زادگاه آن حقایق و معارف، که همانا غزنی است، خواهد بود. اگر دیگران همیشه و همه جا، سنایی را سنایی غزنوی نامیده‌اند، این بار غزنی را غزنی سنایی می‌نامیم.

بخش ادبیات تبیان


منبع: فارس