تبیان، دستیار زندگی
موسی سلطانی گفت: اصل كار شبكه مجازی كودكان و نوجوانان تبیان انتقال مفاهیم است؛ چرا كه كودكان ما در حوزه تشخیص نیستند تا ما آنها را به گروه‌های خوب و یا بد تقسیم كنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتقال صحیح مفاهیم دینی؛ محور اصلی شبكه مجازی كودكان و نوجوانان تبیان

موسی سلطانی

موسی سلطانی گفت: اصل كار شبكه مجازی كودكان و نوجوانان تبیان انتقال مفاهیم است؛ چرا كه كودكان ما در حوزه تشخیص نیستند تا ما آنها را به گروه‌های خوب و یا بد تقسیم كنیم.

موسی سلطانی، مدیر بخش كودك و نوجوان مۆسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان با اشاره به دغدغه‌های كارشناسان و مسئولان این مۆسسه در حوزه فضای مجازی ویژه كودكان گفت: یكی از دغدغه‌های مهمی كه مد نظر مۆسسه تبیان است این است كه سایر محتوا‌های نیازمند بخش كودك و نوجوان را مانند بازی‌های رایانه‌ای تولید كنیم.

وی با اشاره به رونمایی از تولید بازی‌های رایانه‌ای در حوزه كودكان توسط مۆسسه تبیان افزود: ‌بازی را به عنوان یكی از پارامترهای مهم در حوزه كودكان لحاظ كرده‌ایم. حتی بحث‌های معارف اسلامی را هم در قالب بازی، سایت و... در حال تدوین هستیم. بازی یك پروژه بلندمدت است كه باید با برنامه و مدیریت صحیح تولید شود.

مۆسسه تبیان دو مدل بازی را در دست ساخت دارد

سلطانی ادامه داد: مۆسسه تبیان دو مدل بازی را در دست ساخت دارد كه یكی بازی‌های كوتاه فلش است كه به صورت آنلاین در سایت قرار خواهد گرفت و دیگری بازی‌های بلند است. امسال اگر بتوانیم طرح این بازی‌ها را پیاده‌سازی كنیم، در ابتدای سال آینده طرح رونمایی از بازی‌ها را خواهیم داشت.

مدیر بخش كودك و نوجوان مۆسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان با اشاره به فعالیت‌های شبكه كودك و نوجوان تبیان بیان كرد: شبكه اینترنتی كودك و نوجوان تبیان هر روز فعالیت دارد به نوعی كه روزانه دو مطلب جدید به آن افزوده می‌شود و تنها سایت كودك هستیم كه مطالب آن به‌روز می‌شود.

سلطانی تمامی سایت‌هایی كه در حوزه كودكان در فضای مجازی فعالیت می‌كنند، زیر مجموعه شبكه مجازی تبیان دانست و تصریح كرد: تمامی سایت‌ها و پایگاه‌های اینترنتی كه در حوزه كودك فعالیت می‌كنند عضو شبكه كودك تبیان هستند. شبكه كودك تبیان به عنوان یك پورتال فضایی را ایجاد كرده است كه سایر رسانه‌ها و خانواده‌ها بتوانند از امكانات آن استفاده كنند.

كارهای موازی در شبکه کودک انجام نمی‌دهیم

مدیر بخش كودك و نوجوان مۆسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان بیان كرد: سعی ما در حوزه‌ فعالیت‌های شبكه مجازی كودك این است كه كارهای موازی در آن انجام ندهیم. اگر دوستان در حوزه‌های دیگر فعالیت‌ دارند می‌توانند با معرفی خود با ما همراه باشند. ما از تمامی فعالیت‌ها استقبال خواهیم كرد. یكی از رسالت‌های شبكه كودك معرفی سایت‌ها و فعالان حوزه كودك است.

اصل كار ما حوزه انتقال مفهوم است

وی افزود: اصل و اصول كار ما در انتقال مفاهیم صحیح دینی است. كودكان ما در حوزه تشخیص نیستند كه ما آنها را به گروه‌های خوب و یا بد تقسیم كنیم. اصل كار ما حوزه انتقال مفهوم است، اگر ما پایه كار، ریشه مطالب و مفهوم را درست انتقال دهیم دیگر نیاز نداریم كار اصولی انجام داده‌‌ایم، چرا كه كودكان در این رده سنی نمی‌توانند تحلیل درستی داشته باشند. پس وظیفه ما است كه بتوانیم مفاهیم را به صورت درست به آنان انتقال دهیم و این اصل كار ما است.

وی با اشاره به فعالیت شبكه مجازی كودك تبیان برای اقلیت‌های قومی و مذهبی اضافه كرد: اولین ساختاری كه در شبكه مجازی كودك در كشور ایجاد كرده‌ایم، یك محیط پارامتریك برای كودكان است. كودكانی كه حتی بی‌سرپرست‌ هستند و یا سرپرست خانوار ندارند در سایت عضو می‌شوند و محتوای مورد نظر خودشان را دریافت می‌كنند. بر این اساس ما بحث اقلیتی را نمی‌بینیم. همه كودكان بچه‌های ایرانی هستند و ما برای آنان این طرح‌ها را پیاده می‌كنیم.

انتقال مفاهیم دینی یكی از رسالت‌های ما است

سلطانی با اشاره به رسالت‌های شبكه مجازی كودك تبیان گفت: انتقال مفاهیم دینی یكی از رسالت‌های ما است و اگر ما بتوانیم معارف اسلامی و مفاهیم دینی را در شبكه مجازی كودك انتقال دهیم یكی از اصول خود را انجام داده‌ایم. به طور مثال اگر ما بحث خوش‌نویسی و زیبانویسی را در این پایگاه قرار داده‌ایم، برای یك قشر خاص نیست و برای تمامی كودكان ایران است.

منبع: ایکنا

تنظیم: هومن بهلولی