تبیان، دستیار زندگی
شاید باورتان نشود همین مواد غذایی که امروز با اشتهای تمام می‌خورید امکان دارد فردای روزگار بلای جانتان شود. بله واقعیت دارد!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این مواد غذایی سرطان را به جانتان می‌اندازند(١)


شاید باورتان نشود همین مواد غذایی که امروز با اشتهای تمام می‌خورید امکان دارد فردای روزگار بلای جانتان شود. بله واقعیت دارد!

سرطان زا

برخی از خوردنی‌ها احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند. در واقع عادت‌های غذایی ما عامل اصلی بروز 30 درصد از تومورها می‌باشد. همین شیری که می‌نوشید، سوسیس و کالباس یا گوشت قرمزی که میل می‌کنید، نمک و غیره اگر از حد نرمالش خارج شود می‌تواند شما را به دردسر بیندازد و دور از جان مریضتان کند. پس بهتر است حد تعادل را رعایت کنید و سفارش «پیشگیری بهتر از درمان است» را آویزه‌ی گوشتان کنید تا به امید خدا همیشه سالم و سرحال باشید. با ما همراه باشید تا با برخی از مواد غذایی سرطان‌زا بیشتر آشنا شوید.

امان از سوسیس و کالباس و غیره

صمیمانه خواهش می‌کنیم دور و بر گوشت‌های فراوری شده مانند سوسیس و کالباس را خط قرمز بکشید. به خاطر اینکه این مواد غذایی ناسالم شما را در معرض ابتلا به سرطان کولورکتال (روده) قرار می‌دهند. می‌پرسید چرا؟ به خاطر وجود نیتریت که به عنوان مواد نگه‌دارنده‌ی این گوشت‌های فراوری شده استفاده می‌شود. در واقع رنگ صورتی زیبای کالباس و برخی از سوسیس‌ها هم ناشی از این مواد نگه‌دارنده می‌باشد که بی تعارف سرطان‌زاست. به عقیده‌ی محققان مصرف روزانه 50 گرم از این مواد غذایی ناسالم خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را 21 درصد افزایش می‌دهد. اگر علاقه‌ی زیادی به مصرف این قبیل مواد غذایی دارید حواستان را جمع کنید تا حتی‌الامکان مصرف آن را محدود کنید. یعنی اینکه مصرف این مواد غذایی را به زیر 50 گرم در روز کاهش دهید.

نظر یک سرطان شناس

مواد غذایی فراوری شده حاوی مواد نگه‌دارنده مانند نیتریت‌ها می‌باشد که خاصیت ضدباکتریایی دارند و رنگ‌دهنده‌ی برخی از این مواد غذایی نیز می‌باشند. جذب زیادی نیتریت‌ها خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. البته حرفمان به این معنی نیست که مثلاً با خوردن یکی دو عدد سوسیس حتماً سرطان می‌گیرید. مهم این است که برنامه‌ی غذایی‌تان سرشار از مواد غذایی تازه و سالم باشد و مصرف این قبیل مواد غذایی را هم به حداقل برسانید.

مصرف زیاد شیر خطر ابتلا به سرطان پروستات را بالا می‌برد

مصرف زیاد محصولات لبنی به ویژه شیر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را بالا ببرد. البته دلیل آن هنوز به طور کامل مشخص نشده است. محققان احتمال می‌دهند که چربی‌های حیوانی موجود در شیر می‌تواند باعث غیرفعال شدن ژن‌هایی شود که تومورهای سرطانی را ناکار می‌کنند. یا اینکه جذب کلسیم زیاد باعث به هم زدن روند متابولیسم ویتامین D می‌شود که همین مسئله هم می‌تواند به رشد سلول‌های سرطانی منجر شود. نتایج یک پژوهش کانادایی نشان می‌دهد که مصرف محصولات لبنی آن هم بیش از 470 گرم در روز خطر ابتلا به سرطان پروستات در آقایان را دو برابر بیشتر می‌کند.

نظر یک سرطان شناس

در حالت عادی نباید در مصرف محصولات لبنی زیاده‌روی کرد به خاطر اینکه احتمال سرطان پروستات و سینه بالا می‌رود. مشکل اصلی از وجود چربی‌های حیوانی موجود در محصولات لبنی ناشی می‌شود. توصیه می‌شود حتماً از شیرهای کم‌چرب و بدون چربی استفاده کنید.

به عقیده‌ی محققان مصرف روزانه 50 گرم از این مواد غذایی ناسالم خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را 21 درصد افزایش می‌دهد

مصرف الکل = سرطان دهان، سرطان کبد و سرطان سینه

بدون تعارف بگوییم مصرف نوشیدنی‌های الکلی خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها مانند سرطان دهان، سرطان حلق، سرطان گلو، سرطان مری، سرطان سینه و کبد را افزایش می‌دهد. باید بدانید که این تأثیر به میزان مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها بستگی دارد و نه نوع آن. در واقع مصرف روزانه‌ی نوشیدنی‌های الکلی از هر نوعی که باشد خطر ابتلا به سرطان دهان و گلو را تا 168 درصد افزایش می‌دهد.

نظر یک سرطان شناس

اگر سیگار می‌کشید و همزمان نوشیدنی‌های الکلی هم مصرف می‌کنید خودتان را در معرض مشکلات زیادی قرار می‌دهید که سرطان را به جانتان می‌اندازد. نوشیدن الکل در خانم‌ها هم یکی از دلایل افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه محسوب می‌شود.

نمک

نمکدان را در غذایتان خالی می‌کنید؟ خطر سرطان معده را جدی بگیرید

مصرف زیاد و بیش از اندازه‌ی نمک خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد. بر اساس بررسی‌ها دوسوم آقایان و یک‌چهارم خانم‌ها نمک زیادی مصرف می‌کنند یعنی بیش از 8 گرم در روز. و 25 درصد آقایان و 5 درصد خانم‌ها نیز روزانه بیش از 12 گرم نمک می‌خورند و این یعنی خطر! توجه داشته باشید که 80 درصد نمک مصرفی از محصولات غذایی فراوری شده مانند سوسیس و کالباس و همچنین پنیر و غذاهای کنسروی و غیره ناشی می‌شود. برای همین هم لازم است که مصرف نمک روزانه را کاهش دهید و سر میز غذا مدام دنبال نمکدان نگردید و به نمک موجود در غذا بسنده کنید. به عقیده‌ی متخصصان تغذیه بهتر است که مصرف نمک را به روزانه 5 تا 6 گرم محدود کرد وگرنه خطر ابتلا به سرطان معده جدی می‌شود.

نظر یک سرطان شناس

مواد غذایی شور خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد اما موضوع به همین جا هم ختم نمی‌شود و سرطان گلو و غیره نیز در انتظارتان خواهد بود.

مصرف گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را بالا می‌برد

مصرف زیاد گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان کولورکتال (روده) را بالا می‌برد. دقیق‌تر اینکه مصرف روزانه 100 گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان را 29 درصد افزایش می‌دهد. البته منظورمان این نیست که به کلی گوشت را از برنامه‌ی غذایی‌تان حذف کنید به خاطر اینکه منبع تامین پروتئین‌ها، آهن، زینک و ویتامین B12 بدن همین گوشت قرمز است. منظورمان این است که زیاده‌روی نکنید.

نظر یک سرطان شناس

توصیه می‌شود که مصرف گوشت قرمز را به هفته‌ای 500 گرم محدود کنید تا خطر ابتلا به سرطان کاهش یابد. برای جذب پروتئین مورد نیاز بدن می‌توانید به جای گوشت قرمز از گوشت‌های سفید، ماهی، تخم‌مرغ و حبوبات استفاده کنید. به نظر می‌رسد که سرطان کولون (بخشی از روده‌ی بزرگ) از مصرف زیاد گوشت قرمز و یا کمبود فیبرهای غذایی ناشی می‌شود. باید تعادلی بین مصرف فیبرهای گیاهی و چربی‌های حیوانی موجود در گوشت قرمز وجود داشته باشد. در گوشت‌های قرمز چربی‌هایی وجود دارد و صفرای زیادی برای هضم این چربی‌ها لازم است. صفرا تحت تأثیر فلور روده به سنگ صفرا تبدیل می‌شود. زمانی که این سنگ‌ها به سطح کولون می‌رسند در تماس با مواد زائد روده‌ها قرار گرفته و امکان دارد که تأثیر سرطانی داشته باشند. داشتن یک تغذیه‌ی سرشار از فیبر باعث سرعت دادن به عمل دفع شده و مدت تماس با مدفوع کاهش می‌یابد برای همین هم امکان ابتلا به سرطان نیز کمتر می‌شود.

در صورت ابتلا به این سرطان نباید مکمل غذایی از نوع ویتامین‌ها یا مواد معدنی مصرف شود چون باعث رشد بیشتر تومورهای سرطانی می‌شود. توجه داشته

باشید در صورت ابتلا به سرطان نباید خودسرانه مکمل غذایی مصرف کنید

مصرف مکمل‌های بتاکاروتن خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد سیگاری‌هایی که مکمل‌های حاوی بتاکاروتن (روزانه بین 20 تا 30 میلی‌گرم) و ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر مصرف می‌کنند خطر ابتلا به سرطان ریه را به میزان 24 درصد افزایش می‌دهند. میزان نیاز روزانه‌ی بدن به بتاکاروتن 2.1 میلی‌گرم است و به راحتی نیز با مصرف مواد غذایی مختلف مانند هویج، کلم، اسفناج و غیره تامین می‌شود. از طرف دیگر در صورت ابتلا به این سرطان نباید مکمل غذایی از نوع ویتامین‌ها یا مواد معدنی مصرف شود چون باعث رشد بیشتر تومورهای سرطانی می‌شود. توجه داشته باشید در صورت ابتلا به سرطان نباید خودسرانه مکمل غذایی مصرف کنید. اگر سیگاری هستید نیز به هیچ عنوان نباید مکمل‌های غنی‌شده با بتاکاروتن مصرف کنید.

نظر یک سرطان شناس

اگر برنامه‌ی غذایی‌تان سرشار از مواد غذایی حاوی ویتامین C،D و E باشد و با کمبود این ویتامین‌ها مواجه نباشید نیازی به مصرف مکمل نخواهید داشت. حتی در صورت عدم کمبود، مصرف این مکمل‌ها خطرناک هستند. برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که خطر ابتلا به سرطان ریه در بین سیگاری‌هایی که مکمل مصرف می‌کنند بیشتر است در صورتی که انتظار می‌رود مصرف این مکمل‌ها تأثیر پیشگیرانه داشته باشد. توصیه می‌کنیم سیگار را ترک کنید و مواد غذایی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید.

ادامه دارد...

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

پیشگیری از 70 درصد سرطان‌ها با تغذیه

آیا واقعاً تغذیه با سرطان در‌ ارتباط است؟

مهلک‌ترین بیماری زمانه را از خود دور کنید

توصیه‌های تغذیه‌ای برای بیماران مبتلا به سرطان

بهترین‌های غذایی برای پیشگیری از انواع سرطان

سرطان: از این‌ها بپرهیزید

10 عادت سرطان‌زا

31 راهکار تغذیه‌ای برای پیشگیری از سرطان

معجزه‌ی مواد غذایی در سرطان‌ها

10 توصیه‌ی ضد سرطانی

عوامل سرطان زا در رژیم غذایی

نقش رژیم غذایی در سرطان‌ها

سۆالاتی درباره غذا و سرطان (1)

سۆالاتی درباره غذا و سرطان (2)

چرا نوع تغذیه سرطانی‌ها مهم است؟

20 ماده غذایی ضد سرطان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.