تبیان، دستیار زندگی
موزه علم و فناوری نمایشگاهی در محل کتابخانه ملی در نظر گرفته است که دستاوردهای علمی دانشمندان تمدن ایران و اسلام نامگذاری شده است در این قسمت با این نمایشگاه آشنا می شوید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایشگاه دستاوردهای علمی دانشمندان تمدن ایران و اسلام

علاقمندان علم زندگی و مشتاقان یادگیری فیزیک، برای شما مکانی را معرفی خواهیم کرد که می دانیم برای شما رفتن و بازدید کردن از آن جا بسیار لذت بخش و البته مفید خواهد بود.

دومین نمایشگاه موزه علوم و فناوری با دو هدف پاسداشت دستاوردهای دانشمندان ایران و اسلام و همچنین معرفی علوم نوین در تابستان سال 1391 به بهره برداری رسید.

این موزه محل پیوند تاریخ و علم فیزیک است.

در این نمایشگاه اختراعات دانشمندانی ایرانی از جمله بنو موسی، ابن سینا، خواجه نصیرالدین توسی در کناراختراعاتی از دوره پیش از اسلام همچون آسیابان های مورد استفاده ایرانیان در 2500 سال پیش در منطقه سیستان ، بادگیر باغ دولت آباد یزد بلندترین بادگیر ایران و جهان و نمونه های بازسازی شده اولین باتری الکتریکی و نحوه عملکرد آن از دوره اشکانی با نام پیل اشکانی به نمایش گذاشته شده است.

آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه در حوزه های فیزیک سیالات و فیزیک مکانیک، نجوم و فناوری های بومی می باشد.

در بخش فیزیک سیالات  طرح های کتاب الحیل بنوموسی مثل تنگ جداساز مایعات، تنگ با دو شیر خروجی و مجموعه ای از طرح های بازسازی شده وجود دارد.

در بخش فیزیک مکانیک  طرح های کتاب معیارالعقول منسوب به ابن سینا است که شامل: محور و چرخ دنده و ترکیب محور و چرخ دنده مرکب است.

بخش نجوم: ابزارهای نجومی قدیمی که مۆید الدین عُرضی، همكار خواجه نصیر الدین توسی در رصدخانه ی مراغه و سازنده ی ابزارهای نجومی آن مکان در رساله ی "فی کیفیة الارصاد" خود از آن ها نام برده است در این نمایشگاه وجود دارند. از جمله ذات الحلق ، وسیله عظیمه و آثار نجوم کهن شامل اسطرلاب و کره سماوی .

این نمایشگاه برای معرفی پیشرفت های علمی نوین هم دستگاه هایی خریداری کرده است. دستگاه ها یا ابزاری که پیشرفت علم را نمایش می دهند.

همچنین بخشی برای معرفی دانشمندان علوم دنیا در نظر گرفته شده است. دانشمندان فیزیک و ریاضی که کارهای بزرگی در این راه انجام داده اند.

سایت اینترنتی و ادرس این نمایشگاه را برای اطلاع از برنامه های آن در این جا برایتان قرار می دهیم. امیدواریم برای علاقمندان فیزیک مفید باشد

http://www.irstm.ir

برای بازدید از این نمایشگاه می توانید به ادرس درج شده مراجعه کنید.

نشانی: تهران- بزرگراه شهید حقانی(غرب به شرق) - بعد از ایستگاه مترو حقانی - بلوار کتابخانه ملی - درب شرقی تلفن: 81623313


بخش پژوهش های دانش آموزی - تهیه و تنظیم: سارا یعقوبیان