تبیان، دستیار زندگی
بهترین شیوه زندگی آن است که با برنامه پیش برود و برای هر شرایطی آمادگی قبلی داشته باشیم. بنابراین، اگر برای روزهای بازنشستگی برنامه‌ریزی کرده باشید، می‌توانید به دوران طلایی پا بگذارید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه‌ریزی سال‌های طلایی زندگی


بهترین شیوه زندگی آن است که با برنامه پیش برود و برای هر شرایطی، آمادگی قبلی داشته باشیم. بنابراین، اگر برای روزهای بازنشستگی، برنامه‌ریزی کرده باشید، می‌توانید به دوران طلایی پا بگذارید.


سالمند

مریم و منصور هر دو شاغل بودند و سال‌ها بود برای خود نقشه می‌کشیدند: «وقتی بازنشسته شویم، از پس‌اندازی که در بانک داریم، کسری حقوقمان جبران می‌شود. بعد بخشی از پول را هر ماه برای سفرهای سالانه کنار می‌گذاریم، بخشی را خرج سلامت خود می‌کنیم و...»

مریم می‌خواست که تا لحظه آخر زندگی، دندان‌های سالم داشته باشد و ورزش کند و منصور به خود قول داده بود كه هر شش ماه یک بار، وضع سلامت خود و همسرش را با آزمایشات دوره‌ای کنترل کند که بیماری، ناگهان آن‌ها را غافلگیر نکند.

آن‌ها اکنون به این دوران طلایی رسیده‌اند و وقت آن است همان‌طور که دوست دارند زندگی کنند، نه برای فرزندان یا برای به دست آوردن حقوق. بازنشستگی نیز فلسفه‌اش همین است.

لذت بردن از دوران طلایی

بهترین شیوه زندگی آن است که با برنامه پیش برود و برای هر شرایطی آمادگی قبلی داشته باشیم. بنابراین اگر برای روزهای بازنشستگی، برنامه‌ریزی کرده باشید، می‌توانید به دوران طلایی پا بگذارید و از زندگی کم‌مسئولیت خود لذت ببرید.

این برنامه می‌تواند شامل سفر و تفریحات، ارتقای دانش و مهارت شخصی در امور هنری و فنی مورد علاقه، برنامه‌ریزی برای سلامت، ورزش و تندرستی، تغذیه و اقتصاد و سرمایه‌گذاری باشد.

سفر و تفریحات

به یاد می‌آورید روزهایی را که برای سفر نمی‌توانستید مرخصی بگیرید یا بچه‌ها به خاطر مدرسه، دست و پای شما را می‌بستند؟ خوب حالا هیچ کدام آن‌ها وجود ندارد و شما یک وقت آزاد بی‌نهایت و دل‌پذیر دارید. بنابراین با توجه به بودجه خود، برنامه‌ای برای سفر بریزید که در هر فصل سال، با توجه به آب و هوا در نقطه‌ای باشید که بهترین شرایط را برای شما فراهم می‌کند. اگر سرما و گرمای هوا شما را می‌آزارد، حتی ممکن است بتوانید خانه زمستانی و تابستانی در دو نقطه سرد و گرم کشور داشته باشید.

ارتقای دانش و مهارت

سهیلا، بانوی بازنشسته آموزش و پرورش، در 56 سالگی شروع به آموختن نقاشی کرد. او بعد از دو سال توانست تابلوهای زیادی به تصویر بکشد و در این مورد خیلی خوشحال است.

امروزه در دنیا، افزایش سن به معنای کسب توانایی بیشتر در موارد مختلف است و بازنشستگی، زمانی است که افراد وقت بیشتری برای دنبال کردن آرزوهای شخصی و علاقه‌مندی‌های فردی خود دارند. بسیاری از افراد، دانش و اختراعات خود را در 50 سالگی به ثبت می‌رسانند و این نشان‌دهنده بالا رفتن توانمندی‌های افراد در سنین بالاست.

اگر قصد دارید سال‌های خوبی را طی کنید، باید اول سالم پیر شدن را بیاموزید. طبق تایید کارشناسان، با کم کردن ناتوانی‌های جسمی و روحی، می‌توان دوران سالمندی رضایت‌بخشی داشت و خوب و سالم زندگی کردن در دوران جوانی، دوران پیری سالم را برای افراد به ارمغان می‌آورد.

سلامت، شرط اول

اما اگر قصد دارید سال‌های خوبی را طی کنید، باید اول سالم پیر شدن را بیاموزید. طبق تایید کارشناسان، با کم کردن ناتوانی‌های جسمی و روحی، می‌توان دوران سالمندی رضایت‌بخشی داشت و خوب و سالم زندگی کردن در دوران جوانی، دوران پیری سالم را برای افراد به ارمغان می‌آورد.

استفاده از تغذیه و تفریحات سالم، زمینه ایجاد زندگی سالم افراد در دوران سالمندی را فراهم می‌کند. ورزش و رژیم غذایی مناسب و زندگی بدون استرس در دوران مختلف زندگی، زمینه‌ساز دوران سالمندی مطلوب است.

رژیم‌های غذایی پرچرب و پرکالری، زمینه ابتلا به چاقی و بیماری‌های قلبی و عروقی را در سنین میان‌سالی و سالمندی فراهم می‌کند، این در حالی است که تحمل رژیم‌های غذایی مناسب برای افرادی که از ابتدا به رژیم‌های نامناسب و شیوه نادرست عادت کرده‌اند، سخت خواهد بود. مرگ‌ومیر، با تغییر رفتار و شیوه زندگی قابل تعدیل است، پیری و سالمندی با افت در عملکرد سیستم‌های بدن همراه خواهد بود.

سالمندان باید به منظور برخورداری از یک زندگی مطلوب، معاینات طبی منظم، تعدیل در ورزش‌های روزانه از 65 سال به بالا و مصرف نکردن مواد نیکوتینی و کافئین را در نظر داشته باشند.

فصل سرمایه‌گذاری

اگر تاکنون سخت کار می‌کردید که امرار معاش کنید، از این پس سرمایه شما باید برایتان کار کند و شما باید از میوه‌های عمرتان استفاده کنید. شیوه و تلاش‌های اولیه زندگی، نقش موثری در دوران سالمندی دارد.

برای این که سالمندی راحتی را پشت سر بگذارید، باید زمان بازنشسته شدن و سبک زندگی بعد از بازنشستگی خود را مشخص کنید و سرمایه مورد نیاز خود در زمان بازنشستگی را پیش‌بینی کنید.

سالمند

بهره بردن از منافع کار کردن، یک عامل کلیدی است. مسلماً، مطلوب یا حتی مهم است که کاری نیمه وقت داشته باشید. در عین حال، بازنشستگی این فرصت را به شما می‌دهد تا چیزهایی را تجربه کنید که هرگز قبلاً زمانی برای آن‌ها نداشته‌اید مانند سفر، اجرای کارهای داوطلبانه، آموزش، مطالعه، تمرینات ورزشی، آشپزی، گذراندن اوقات با دوستان و خانواده یا آغاز یک زندگی جدید.

وقتی در مورد اولویت‌هایتان تصمیم‌گیری کردید، بودجه لازم برای آن را کنار بگذارید. تأمین بودجه به شما کمک می‌کند تا آنچه را که به آن علاقه وافری دارید، انجام دهید. همچنین به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر و راحت‌تر، آنچه را که در نظر دارید، بخرید. هدف اصلی این موضوع، صرف هزینه کمتر و پرهیز از بدهی است.

از طریق سرمایه‌گذاری، همیشه سودی بالاتر از آنچه که به عنوان سود بانکی دریافت می‌کنید، به دست می‌آورید. تنها مشکل سرمایه‌گذاری این است که این کار، توأم با ریسک است. مطالعه شیوه‌های سرمایه‌گذاری و مشورت با کارشناسان بازار و بورس، می‌تواند به شما کمک کند.

افرادی که تمام عمر خود را به کار اختصاص می‌دهند، کمتر از کسانی که در این مدت به بازنشستگی خود هم فکر کرده‌اند، از این دوران لذت می‌برند. برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند از تمام طول زندگی خود لذت ببرید و دوران سالمندی و بازنشستگی‌تان به زنگ تفریح بدل شود.

چند پند

- نزدیک به سال‌های بازنشستگی، خودتان را دچار اقساط بلندمدت و سنگین نکنید. این کار دست و پای شما را می‌بندد ضمن این که همواره نگران خواهید بود که بعد از شما چه خواهد شد.

- خود را از انواع بیمه بهره‌مند کنید؛ بیمه عمر، درمانی ـ تکمیلی، حوادث و...، این کار می‌تواند آسودگی خیال را برای شما و آسایش برای خانواده‌تان به همراه داشته باشد.

- در سنین جوانی برای یک کار پر ریسک، سرمایه خود را نخوابانید. ممکن است داشتن پول نقد در این زمان به شما کمک بیشتری کند.

- اگر قصد خرید خانه دارید، بهتر است روی خانه‌ای ارزان‌تر سرمایه‌گذاری کنید و همچنان و به طور همزمان، به پس‌انداز برای دوران بازنشستگی ادامه دهید.

سالمند و سلامت

- اگر قصد دارید عمر طولانی داشته باشید، باید به تغذیه خود توجه کنید و از موادی استفاده کنید که به بدن آسیب وارد نکند و آن را جوان نگاه دارد.

- برنامه غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، روش خوبی برای مبارزه با پیری است. جالب است بدانید چای، آنتی‌اکسیدان فراوانی دارد.

- انواع آلو، چه خشک و چه تازه، انگور سیاه، کشمش، زغال‌اخته، توت، تمشک، توت فرنگی، گیلاس، کیوی و گریپ‌فروت، از جمله میوه‌هایی است که به شما در جوان ماندن کمک می‌کند.

- شما همچنین می‌توانید با مصرف سیر، کلم پیچ، بروکلی، اسفناج، چغندر، فلفل قرمز و پیاز نیز آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدنتان را دریافت کنید.

- ادویه‌ها نیز می‌توانند شما را جوان نگاه دارند. زنجبیل، زردچوبه، فلفل سیاه، جوز بویا و وانیل طبیعی نیز به شما کمک می‌کند که شادابی جوانی را دیرتر از دست بدهید.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: naba20

برگرفته از گروه: خانواده

مطالب مرتبط:

سرمایه‌های زندگی (ویژه نامه)

سالمندی، موهبتی الهی

بركت و خیر ماندگار، همراه بزرگترها

آیینه سپید سالمندی

برای روز سالمند