تبیان، دستیار زندگی
کتاب رسم دلبری با موضوع مرورو زندگی «سعید توفیق» از مبارزان دوران ستمشاهی منتشر شد.کتاب «رسم دلبری» از مجموعه کتاب‌های طرح تدوین تاریخ انقلاب اسلامی مرکز اسلامی در قالب یک زندگینامه داستانی بلند منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رسم دلبری


کتاب رسم دلبری با موضوع مرورو زندگی «سعید توفیق» از مبارزان دوران ستمشاهی منتشر شد.کتاب «رسم دلبری» از مجموعه کتاب‌های طرح تدوین تاریخ انقلاب اسلامی مرکز اسلامی در قالب یک زندگینامه داستانی بلند منتشر شد.

رسم دلبری

این اثر به شرح سرگذشت یک مبارز دلسوخته دوران پهلوی با عنوان «سعید توفیق» می‌پردازد که در دوران ستمشاهی تحت تاثیر هدایت‌ها و پیام‌های حضرت امام (ره) به میدان مبارزه با رژیم ستمشاهی وارد می‌شود و بارها در این راه به زندان افتاده و شکنجه می‌شود.حوادث و موضوعات اصلی این داستان واقعی و صحیح است، اما نویسنده در موارد  محدودی که بیان شفاف واقعیت به دلایل شرعی و عرفی بعضا اخلاقی امکان‌پذیر نبوده، به صورتی استعاری و کنایی سعی در نگارش متن کرده است.

هچنین اسامی افرادی که در کتاب از آنها یاد شده است جز در موارد محدودی  مانند افرادی چون شهید حقانی نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی، شهید محمد بروجردی و ... به صورت واقعی است، اما اسامی دیگر افراد چه مثبت و انقلابی و چه وابسته به رژیم شاه به دلیل مصالح و حفظ آبروی آنان به صورت مستعار بیان شده است.این کتاب توسط محمدمهدی زیدآبادی تالیف شده که خود از مبارزان منطقه سیرجان در دروان ستمشاهی بوده و بیش از یک سال در تبعید به سر برده است.

این اثر به شرح سرگذشت یک مبارز دلسوخته دوران پهلوی با عنوان «سعید توفیق» می‌پردازد که در دوران ستمشاهی تحت تاثیر هدایت‌ها و پیام‌های حضرت امام (ره) به میدان مبارزه با رژیم ستمشاهی وارد می‌شود و بارها در این راه به زندان افتاده و شکنجه می‌شود.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: صدای زنگ خانه به صدا درآمد و به دنبال آن چند مشت محکم به در زده شد. من به خیال اینکه برای زهره اتفاقی افتاده خودم را پشت در رساندم و به محض اینکه در را باز کردم، یک نفر مثل دیوانه‌ها یقه پیراهنم را گرفت و به طرف ماشینی که آن طرف‌تر پارک شده بود و شبیه مینی‌بوس بود برد و هفت ـ هشت نفر دیگر به درون خانه پریدند و بعد از چند دقیقه پنج ـ شش دختر و پسر را با محدثه به درون ماشین انداختند. من که مات و مبهوت شده بودم با گنگ بازی گفتم: مگر من چه کار بدی کرده‌ام. من که می‌خواستم درس بدم. من معلم زهره‌ام. من باغبانی می‌کردم. محدثه به محض اینکه مرا دید گفت: به خدا به پیر به پیغمبر به هر که شما می‌پرستید این بنده خد هیچ کاره است، ولی کو گوش شنوا. با ضربه‌ای که به سر محدثه زدند او را ساکت کردند. من هم بی‌نصیب نماندم. چنان مشتی به دهانم خورد که مدت‌ها از درد نمی‌توانستم دهانم را تکان دهم...

کتاب رسم دلبری توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی در 519 صفحه و با قیمت 14 هزار تومان منتشر شده است.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: مهر