تبیان، دستیار زندگی
شهر جدید پردیس با وجود احداث طرح های انبوه سازی مسکن مهر و شتاب فزاینده رشد جمعیتی در آن همچنان از مشکلاتی زیربنایی و روبنایی رنج می برد که فقدان آرامستان از جمله آنهاست. پردیس، مرکز شهرستان پردیس و به عنوان پر جمعیت ترین منطقه مسکونی شمالشرق این استان مح
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در این شهر جایی برای مرده ها نیست!


شهر جدید پردیس با وجود احداث طرح های انبوه سازی مسکن مهر و شتاب فزاینده رشد جمعیتی در آن همچنان از مشکلاتی زیربنایی و روبنایی رنج می برد که فقدان آرامستان از جمله آنهاست. پردیس، مرکز شهرستان پردیس و به عنوان پر جمعیت ترین منطقه مسکونی شمالشرق این استان محسوب می‏ شود. این شهر در فاصله 17 کیلومتری پایتخت و دامنه رشته کوه‏های البرز قرار گرفته است؛ بر اساس آخرین سرشماری جمعیت این شهر 100 هزار نفر است که طبق طرح جامع، تا 600 هزار نفر را در خود پذیرا خواهد بود.

قبرستان

معضلات ناشی از نبود آرامستان در پردیس

وحید سرشکی از اهالی قدیمی شهر جدید پردیس، فقدان گورستان را معضلی چند ساله در این شهر دانست و ‏گفت: من و خانواده‏ ام نزدیک به 10 سال گذشته را در پردیس ساکن بودیم؛ این به معنای مهاجرت اجباری و اسکان در محلی غیرقانونی به مانند برخی مناطق اطراف پردیس نیست، بلکه این شهر جدید نقطه‏ ای اقماری برای گسیل جمعیت رو به فزونی پایتخت و محلی برای تعدیل و کنترل این گسترش فزاینده در حواشی کلان‏ شهر تهران است؛ در بیانی ساده همه ما به این شهر خوانده شده ‏ایم. خوانده شدن فردی به یک منطقه مستلزم فراهم ‏سازی امکانات روبنایی و زیربنایی حداقلی است و یکی از کمبودهای شهر پردیس فقدان آرامستان است.

میثم شندی از دیگر اهالی ساکن در پردیس با اشاره به مشکلات خود پس از درگذشت یکی از اعضای خانواده گفت: پارسال، سال خوبی برای من و خانواده ‏ام نبود چراکه طی آن پدرمان را از دست دادیم.

وی اضافه کرد: البته خدا مانند همیشه با من و خانواده ‏ام مهربان بود و صبری جزیل به همه ما عطا فرمود، اما تا کسی در پردیس گرفتار این موضوع نشود، نمی‏ تواند درک کند که نبود گورستان چه مشکل بارزی برای مردم است.

حوادث جاده ای در مسیر پردیس - بهشت حضرت زهرا(س) بازماندگان موتفیان را تهدید می کند

وی با اشاره به گوشه‏ ای از این مشکلات، افزود: وجود مسافتی طولانی تا بهشت حضرت زهرا(س) و وجود ترافیکی سنگین در مسیر این مرکز دفن اموات تهران خود مشکلی بزرگ برای بازماندگان است.این شهروند پردیسی ادامه داد: ما به طور دائم بیم آن داشتیم که خدای نکرده برای مدعوان و میهمانان در این مسیر طولانی جاده ‏ای حادثه ‏ای رخ دهد؛ دست آخر هم برای مدتی نسبتاً طولانی مجبور به ترک پردیس و برگزاری مراسم در تهران شدیم.

نبود آرامستان در پردیس شاید ظاهراً سخن ساده‏ ای به شمار آید، اما در پس آن مشکلاتی بی ‏شمار و تا حدی عدیده نهفته است.این شهروند پردیسی افزود: مشکلاتی از این دست در حالی گریبانگیر مردم پردیس می‏ شود که شهرهای همسایه با جمعیتی به مراتب کمتر هرکدام از یک یا حتی دو آرامستان مجزا برخوردارند

دوری راه بار اندوه بازماندگان را سنگین تر می کند

مژگان عباسی، بانویی سالمند است که از فاصله طولانی پردیس تا بهشت زهرا(س) تهران و دوری او از فرزند مرحومش دل پری داشت.

وی گفت: اگر از مشکلات حواشی مراسم کفن و دفن، گرفتاری ناشی از فاصله طولانی تا تهران، خستگی ناشی از رفت و آمدهای مکرر در آن روزهای سخت، ‏دشواری‏ های پذیرایی از میهمانان و ... بگذریم، دوری از عزیز درگذشته و ناتوانی برای حضور بر سر مزار او خود مشکلی دوچندان است.اگر مسئولان تدبیری می‏ داشتند و آرامستانی در پردیس ایجاد می ‏شد، شاید مادران داغ‏ دیده‏ ای مانند من می ‏توانستند با حضور در کنار فرزند درگذشته دستکم بخشی از دردهایشان را تا حدی التیام بخشند، اما حیف که چنین امکانی در این شهر فراهم نیست.

این شهروند پردیسی اضافه کرد: خیلی بعید است بتوانم برای مدتی مدید چنین شرایطی را تحمل کنم، شاید در ماه ‏های آینده به تهران نقل مکان کنم تا تردد تا بهشت حضرت زهرا(س) با سهولت بیشتری انجام شود.

قبرستان

سعید گورانی دانشجوی ساکن پردیس، نبود گورستان در پرجمعیت ترین شهر شمال ‏شرق استان تهران را مشکلی دوچندان برای بازماندگان دانست و گفت: به هر حال مرگ برای همه است و به اعتقاد من یکی از وظایف مسئولان در مسیر خدمات ‏رسانی به شهروندان در چنین شرایطی فراهم ‏سازی امکانات لازم برای گرفتاری کمتر بازماندگان است.

وی اضافه کرد: نبود آرامستان در پردیس شاید ظاهراً سخن ساده‏ ای به شمار آید، اما در پس آن مشکلاتی بی ‏شمار و تا حدی عدیده نهفته است.این شهروند پردیسی افزود: مشکلاتی از این دست در حالی گریبانگیر مردم پردیس می‏ شود که شهرهای همسایه با جمعیتی به مراتب کمتر هرکدام از یک یا حتی دو آرامستان مجزا برخوردارند.

وعده مسئولان برای ایجاد آرامستان

موضوع فقدان آرامستان به عنوان یک مصوبه مهم چندی قبل در یکی از جلسات شهرستانی پردیس نیز مطرح شد؛ شهردار پردیس در آن نشست اظهار داشت: مبحث آرامستان و ایجاد آن در پردیس از گذشته توسط مدیریت شهری پردیس پیگیری شده است.

محمد لاله ادامه داد: طبق آخرین صحبتهای مسئولان شرکت عمران شهر جدید پردیس قرار بود که زمینی برای این مهم اختصاص یابد.

مشاور مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس نیز بیان داشت: منطقه ای در نزدیکی روستای "باغکمش" از بخش بومهن شهرستان پردیس از سوی شرکت عمران شهر جدید پردیس برای اختصاص به ایجاد آرامستان در نظر گرفته شده بود که به تأیید نرسید.

وجود مسافتی طولانی تا بهشت حضرت زهرا(س) و وجود ترافیکی سنگین در مسیر این مرکز دفن اموات تهران خود مشکلی بزرگ برای بازماندگان است.این شهروند پردیسی ادامه داد: ما به طور دائم بیم آن داشتیم که خدای نکرده برای مدعوان و میهمانان در این مسیر طولانی جاده ‏ای حادثه ‏ای رخ دهد؛ دست آخر هم برای مدتی نسبتاً طولانی مجبور به ترک پردیس و برگزاری مراسم در تهران شدیم

علی اکبر فراشیانی ادامه داد: بعد از این عدم تأیید، نقطه ای دیگر در سطح شهرستان مد نظر قرار گرفت که در حال حاضر امور اداری خود را در نهادهای ذی ربط می گذراند.

ایرج بیگدلو، فرماندار شهرستان دماوند با بیان اینکه آرامستان از نیازهای مهم شهری است، عنوان کرد: "خانواده متوفی به دلیل تألمات روحی وارده با شرایطی خاصی مواجه هستند. علاوه بر این، مشکلات و حواشی ناشی از بعد مسافت تا سایر مراکز دفن اموات نظیر بهشت حضرت زهرا(س) تهران می تواند باری مضاعف بر دوش مردم باشد. از سوی دیگر شهری در شرق استان تهران تحت عنوان پردیس در حال توسعه ای روزافزون است که باید زیرساختهای لازم برای رفاه مردم در آن پیش بینی شود." ما هم مانند اهالی پردیس امیدواریم که این مصوبات و قول و قرارها عملی شود. البته این گونه که از شواهد پیداست حالا حالاها مرده های پردیسی باید عازم بهشت زهرا شوند.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : مهر