تبیان، دستیار زندگی
حتما تا به حال با مشکل برفکی بودن تصویر تلویزیون مواجه شدید که با کمی چرخاندن آنتن حل می شود، ولی مشکل اینست که برای چرخاندن آنتن باید به پشت بام بروید و در صورتی که شما در خانه تنها باشید، مجبور خواهید شد برای دیدن تغییرات...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنتن چرخان - جلسه اول

اهداف: مدور نمودن پایه آنتن

وسایل مورد نیاز: آنتن، قوطی 6 * 3 (cm 120)، پیت حلبی، بتون، لوله

حتما تا به حال با مشکل برفکی بودن تصویر تلویزیون مواجه شدید که با کمی چرخاندن آنتن حل می شود، ولی مشکل این است که برای چرخاندن آنتن باید به پشت بام بروید و در صورتی که شما در خانه تنها باشید، مجبور خواهید شد برای دیدن تغییرات تصویر، تلویزیون را نیز با خود به پشت بام ببرید!

مشکل اصلی تر این است که تصویر هر کانال معمولا وقتی که آنتن در جهت خاصی قرار گیرد مناسب است، لذا برای دیدن هر کانال، مجبوریم به پشت بام برویم و آنتن را تنظیم کنیم.

به نظر شما چگونه می توان این مشکل را حل نمود؟

 آنتن چرخان - جلسه اول

حال فرض کنید پشت بام شما به صورت شیب دار ساخته شده باشد به نحوی که دسترسی به آنتن نداشته باشید. چاره کار چیست؟

 آنتن چرخان - جلسه اول

در این حالت تنظیم آنتن بسیار دشوار و تقریبا غیر قابل انجام خواهد بود و لذا شما ترجیح خواهید داد تصویر را با برفک ببینید......

حال فرض کنید که کشور شما برای پخش تصاویر تلویزیونی، از سیستم دیجیتالی استفاده کند و لذا شما مجبور خواهید بود برای دیدن تلویزیون، به جای آنتن های معمولی، از دیش های ماهواره استفاده نمایید.

 آنتن چرخان - جلسه اول

سیستم تلویزیون دیجیتالی بسیار حساس می باشد و آنتن آن باید به صورت خیلی دقیق تنظیم باشد تا شما بتوانید تصاویر را دریافت کنید.

ولی تفاوت این سیستم با سیستم آنالوگ و آنتن های عادی این است که ما برای تنظیم آنتن تلویزیون، تنها آن را حول محور خود می چرخاندیم، ولی در این سیستم، باید دیش را به سمت یک نقطه خاص از آسمان تنظیم کنیم، یعنی دو درجه آزادی داریم (1)(degree of freedom) و می توانیم آن را در جهت شرقی – غربی و شمالی – جنوبی حرکت دهیم.

 آنتن چرخان - جلسه اول

پس تنظیم این آنتن ها به روش قبلی تقریبا غیر ممکن خواهد بود. لذا باید وسیله ای بسازیم تا با آن بتوانیم انواع آنتن ها را تنظیم نماییم. به نظر شما این کار به چه صورت ممکن خواهد بود؟

در وهله اول این وسیله باید به گونه ای باشد که بر روی آنتن نصب شود و ما بتوانیم از درون منزل و جلوی تلویزیون آن را کنترل نماییم.

 آنتن چرخان - جلسه اول

ما در این بخش روی آنتن های آنالوگ و معمولی کار می کنیم و در آینده روش انتقال این سیستم به آنتن های دیجیتالی را نیز خواهیم یافت.

اولین گام در ساخت یک آنتن قابل تنظیم این است که آن را به گونه ای طراحی کنیم که با دست و به سادگی قابل چرخش باشد، یعنی بتوانیم با وارد آوردن یک نیروی کوچک آن را حول محور خود بچرخانیم.

پس لازم است ابتدا یک عدد آنتن تهیه نمایید.

 آنتن چرخان - جلسه اول

درباره مفهوم درجه آزادی در جلسه آینده بحث خواهد شد.

برای ایجاد حرکت چرخشی، بهترین حالت استفاده از پایه مدور و گرد است، لذا در صورتی که پایه آنتن تهیه شده به صورت دایره نبود، بلکه آن را به نحوی به یک پایه مدور تبدیل کنید.

ساده ترین راه استفاده از یک لوله است که باید پایه آنتن را داخل آن فرو نمایید و با چند عدد پیچ آن را محکم نمایید.

 آنتن چرخان - جلسه اول

گام مقدماتی بعدی در ساخت این دستگاه، طراحی و ساخت یک عدد پایه برای آن می باشد که آنتن و تجهیزات تنظیم کننده آن بر روی این پایه نصب خواهند شد.

برای ساخت پایه از یک پیت حلبی، مقداری سیمان، ماسه و یک عدد قوطی آهنی 6 * 3 استفاده می نماییم.

ابتدا پیت را پر از سیمان، ماسه و آب کنید. لازم است سیمان و ماسه و آب را به نسبت خاصی مخلوط کنید تا بتون مناسبی ساخته شود.

پس از آماده کردن این مخلوط، قوطی تهیه شده را (که بهتر است طول آن را حدود 100 تا 120 سانتی متر انتخاب کنید). درون چند عدد کیسه زباله قرار دهید و داخل بتون آماده شده فرو نمایید.

 آنتن چرخان - جلسه اول

پس از تنظیم زاویه قوطی، آن را همان گونه ثابت کنید تا بتون خود را بگیرد و خشک شود. بهتر است یک روز به آن دست نزنید تا کاملا خشک شود.

پس از خشک شدن بتون، قوطی را به آرامی از داخل بتون به بیرون بکشید و کیسه زباله های استفاده شده را جدا نمایید. حال پس از نصب آنتن بر روی قوطی فوق، قادر خواهید بود آن را در درون سوراخ ایجاد شده در داخل بتون قرار دهید.

در جلسات آینده با نحوه ساخت سایر بخش های دستگاه آشنا خواهیم شد.

تکلیف: از مراحل انجام شده عکس بگیرید.

منابع مطالعه: دانلود فایل اول - دانلود فایل دوم

مطالب مرتبط:

آنتن چرخان - جلسه دوم

آنتن چرخان - جلسه سوم

آنتن چرخان - جلسه چهارم

آنتن چرخان - جلسه پنجم

آنتن چرخان - جلسه ششم

آنتن چرخان - جلسه هفتم

آنتن چرخان - جلسه هشتم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تنظیم: فاطمه گودرزی