تبیان، دستیار زندگی
حذف یارانه ۳ دهک پردرآمد دیروز در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصویب شد. بدین ترتیب قرار شد حداقل 30 درصد از شمول پرداخت یارانه حذف شوند و دولت هم با این موضوع موافق بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قطع یارانه تصویب شد


حذف یارانه 3 دهک پردرآمد دیروز در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصویب شد.  بدین ترتیب قرار شد حداقل 30 درصد از شمول پرداخت یارانه حذف شوند و دولت هم با این موضوع موافق بود.
یارانه

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره مکانیسم شناسایی دهک‌های پرآمد اظهار داشت: 3 ماه به دولت فرصت داده شد، تا با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی افراد پردرآمد و ثروتمند را شناسایی کند و نسبت به حذف این سه دهک برای پرداخت یارانه اقدام کند.وی در پاسخ به این سۆال که تعریف اقشار مرفه که نیازی به دریافت یارانه ندارند، از نظر دولت و مجلس چیست، گفت: درآمد افراد نشان‌دهنده میزان ثروت آنهاست و 30 درصد از بالاترین درآمد مشمول حذف پرداخت یارانه نقدی می‌شوند. افراد پردرآمد می‌توانند داخل یا خارج کشور، حقوق‌بگیر یا غیر حقوق‌بگیر، حقوق‌بگیر دولتی و حقوق‌بگیر غیردولتی باشند و اگر بالاترین درآمد را داشته باشند، مشمول حذف پرداخت یارانه خواهند شد. همچنین علی محمد احمدی عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه در مورد مصوبات جلسه عصر دیروز این کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: براساس مصوبه کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه دولت مکلف است تا 3 ماه آینده ساز و کار اجرایی شدن حذف 3 دهک درآمدی را آماده کند، افزود: بعد از ظهر دیروز این طرح در قالب اصلاحیه بودجه 92 به کمیسیون برنامه و بودجه می رود. بعد از اینکه بررسی نمایندگان درباره اصلاحیه بودجه 92 و همچنین حذف دهک‌های درآمدی در کمیسیون برنامه و بودجه به اتمام رسید لایحه اصلاحیه بودجه 92 به صحن علنی مجلس ارسال می‌شود.

حذف یارانه نقدی حداقل 22 میلیون ایرانی

با نهایی شدن مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یارانه نقدی حداقل 22 میلیون ایرانی برای جبران کسری بودجه 1000 میلیارد تومانی ماهیانه هدفمندی یارانه‌ها حذف می‌شود. در حال حاضر "تامین اعتبار ماهانه یارانه نقدی" به عنوان یکی از چالش‌های مهم دولت یازدهم تبدیل شده است و اعضای کابینه یازدهم هم از هر تریبونی استفاده می‌کنند تا این موضوع را شفاف‌سازی کنند، این در حالی است که بنا به گفته مسئولان، دولت هر ماه برای تامین اعتبار یارانه نقدی بیش از 76 میلیون ایرانی با کسری بودجه 1000 میلیارد تومانی دست و پنجه نرم می‌کند.

درآمد افراد نشان‌دهنده میزان ثروت آنهاست و 30 درصد از بالاترین درآمد مشمول حذف پرداخت یارانه نقدی می‌شوند. افراد پردرآمد می‌توانند داخل یا خارج کشور، حقوق‌بگیر یا غیر حقوق‌بگیر، حقوق‌بگیر دولتی و حقوق‌بگیر غیردولتی باشند و اگر بالاترین درآمد را داشته باشند، مشمول حذف پرداخت یارانه خواهند شد

در عین حال، دولت به دنبال تامین منابع یارانه های نقدی از محل‌های غیرقانونی نیست و خواستار هماهنگی با مجلس در این زمینه است، به طوری که ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در گفتگو با مهر از توافق مجلس و دولت تا پایان سال جاری برای حذف یارانه بعضی از دهک های ثروتمند و مرفه جامعه خبر داده و گفته است: مردم ایران نیز پذیرش این امر را به خوبی درک کرده اند و زمینه اجنماعی این اقدام فراهم شده است.

دولت در پرداخت یارانه های نقدی مهر ماه هم با مشکلات اساسی مواجه بود و حتی قرار شده بود یارانه نقدی این ماه با چند روز تاخیر به حساب سرپرستان خانوار واریز شود، اما در نهایت با دستور مستقیم رئیس جمهور ،یارانه نقدی مهرماه تامین و در موعد مقرر به همان مبلغ 45 هزار و 500 تومان برای هر فرد پرداخت شد.

یارانه

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت نیز اخیرا از کسری بودجه 1000 میلیارد تومانی یارانه نقدی و امکان قطع یارانه برخی دهک‌ها خبرداده و اعلام کرده است: طبق ماده 7 قانون هدفمند كردن یارانه‌ها نباید مبلغ پرداختی به صورت مساوی در بین مردم توزیع شود، لذا باید دهك‌هایی كه نیازمند دریافت یارانه هستند شناسایی شده و یارانه به آن‌ها پرداخت شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری افزوده است: دولت ماهانه 3500 هزار میلیارد تومان یارانه به بیش از 76 میلیون ایرانی پرداخت می‌كند.

همچنین علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در این زمینه با اعلام اینکه یارانه نقدی ماهانه حدود هزار میلیارد تومان کسری دارد، گفته است: مبالغی هم از سایر ردیف های بودجه صرف پرداخت یارانه نقدی می شود اما متاسفانه با کمبود مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه هر ماه حدود 3500 میلیارد تومان به صورت نقدی به خانوارها پرداخت می شود و تراز سالی هدفمندسازی یارانه ها با مشکلات بسیار جدی مواجه است، تصریح کرده است: با تصمیم هیئت وزیران ستاد هدفمند سازی یارانه ها جلساتی را آغاز کرده است و در آغاز ارزیابی و آسیب شناسی مشکلات مرحله اول اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها هستیم، این در حالی است که درآمد ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی به ماهانه حدود 1500 میلیارد تومان می رسد و ماهانه حدود هزار میلیارد تومان کسری منابع مربوط به پرداخت‌های نقدی یارانه است که با روشهای مختلف تامین می شود.

در این میان، دولت و مجلس به دنبال حذف یارانه دو یا سه دهک بالای درآمدی هستند که البته این موضوع نیازمند تصویب در مجلس است.

با تصمیم هیئت وزیران ستاد هدفمند سازی یارانه ها جلساتی را آغاز کرده است و در آغاز ارزیابی و آسیب شناسی مشکلات مرحله اول اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها هستیم، این در حالی است که درآمد ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی به ماهانه حدود 1500 میلیارد تومان می رسد و ماهانه حدود هزار میلیارد تومان کسری منابع مربوط به پرداخت‌های نقدی یارانه است که با روشهای مختلف تامین می شود

حال اگر بخواهیم کسری 1000 میلیارد تومانی دولت برای پرداخت ماهانه یارانه نقدی را در عدد 45 هزار و 500 تومان ( یارانه هر ایرانی در ماه) تقسیم کنیم، عدد 23 میلیون نفر بدست ‌می‌آید که در واقع اگر یارانه آنها قطع شود، کسری بودجه دولت از این محل نیز جبران می‌شود.

بر این اساس، دولت برای جبران کسری بودجه 1000 میلیارد تومانی هدفمندی یارانه ها در هر ماه، حداقل 22 میلیون ایرانی را از لیست دریافت یارانه نقدی حذف خواهد کرد.

در واقع با این اقدام، 54 میلیون نفر همچنان در فهرست دریافت یارانه نقدی قرار می‌گیرند که دولت ماهانه به حدود 2500 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت یارانه نقدی نیاز خواهد داشت.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : مهر، فارس، تسنیم