تبیان، دستیار زندگی
تیم شنای آب‌های آزاد جانبازان و معلولین در آذرماه سال 1390 با حضور 8 تن از قهرمانان شنای این قشر به شرح ذیل تشکیل و آماده رزم شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افتخار آفریدند اما دلشان شکست

پای درد دل تیم شنای آب‌های آزاد معلولین و جانبازان


تیم شنای آب‌های آزاد جانبازان و معلولین در آذرماه سال 1390 با حضور 8 تن از قهرمانان شنای این قشر به شرح ذیل تشکیل و آماده رزم شد.

افتخار آفریدند اما دلشان شکست

محسن الله دادکندی جانباز 70% ضایعه نخاعی

شجاع کمالی جانباز 70% ضایعه نخاعی

حمید رضا سلحشور جانباز 70% دو پا قطع

سید حسین صائبی جانباز 70% دو پا قطع

حمید حسنی سعدی جانباز 45% قطع یک پا

مهرداد حسین پور جانباز 35% قطع پاشنه پا

محمود حسنی بی حسی کامل یک دست

محمد قاسمی قطع یک دست

این تیم به همت موسسه آب نوردی ایرانیان تشکیل و کاملا مستقل بوده است.

از اول آذر ماه 1390 تمرینات ویژه شنای آب‌های آزاد این تیم به سرپرستی و مربیگری حمید رضا شیر ژیان در استخر قهرمانی شهید شیرودی آغاز کرده و همچنان فاتح آب‌های آزاد به ویژه خلیج همیشه فارس با هدف حفظ و تعالی نام آن بوده‌اند.

تیم شنای آب‌های آزاد جانبازان و معلولین به منظور توسعه شنای آب‌های آزاد در بین همه اقشار به ویژه

جانبازان و معلولین ایجاد شده است تا به مناسبت‌های مختلف در استان‌هایی که شرایط آبی مناسب دارند اقدام به برگزاری شنای مسافت بلند کرده، به صورت گروهی تحت عنوان آب نوردی شنا کنند.

افتخار آفریدند اما دلشان شکست

آخرین فتح

در مورخ 17 مهر ماه سال جاری با مشارکت فرماندهی نیروی انتظامی استان البرز و شرکت لکسر تیم شنای آب‌های آزاد جانبازان معلولین در گرامیداشت هفته نیروی انتظامی و یاد و نام خاطره شهدای گمنام این نیرو مسافت 3 کیلومتر از دریاچه سد امیر کبیر را با دمای آب 16 درجه سانتی‌گراد در زمان کمتر از یک ساعت شنا کرد.

قابل توجه است که این رخداد ورزشی اولین شنا در آب‌های سرد برای این تیم است. در قوانین جهانی شنا دمای بین 12 تا 16 درجه سانتی‌گراد آب‌های سرد تلقی شده و شنا در آن به شناگرانی زبده و کارآزموده و سخت کوش نیاز دارد که الحمدالله اولین تجربه شنا در آب‌های سرد تیم آب‌های آزاد جانبازان و معلولین به خوبی و با اقتدار انجام شد. شناگران این تیم در سه گروه بر اساس کلاس ورزشی آن‌ها وارد آب شدند.

جانبازان حق ورزش دارند

شیر ژیان مربی این تیم که خود در واحد فرهنگی بنیاد شهید فعالیت داشته است، می‌گوید: جانبازان و معلولین و مبتلایان به بیماری خاص و... آسیب دیده‌اند و بخشی از توانائی‌های فیزیکی خود را از دست داده‌اند اما هنوز عضوی از جامعه ما، همسایه ما در محلات، همکار ما در فعالیت‌های اجتماعی هستند و حق دارند ورزش کنند.

وی ادامه می‌دهد: برای کوچک‌ترین اقدامات اجرای خود استناد به نمونه خارجی آن و کشورهای توسعه یافته می‌کنیم اما به جانبازان و معلولین که می‌رسیم نه تنها اقدامی همه گیر در جهت توان‌بخشی و سلامت آنان بر نمی‌داریم بلکه با نادیده گرفتن و بی توجهی و اقدامات بدون کارشناسی ایشان را به کنج خانه برمی گردانیم و حاضریم متأسفانه هزینه دارو و درمان هنگفت آن را به کشور تحمیل کنیم.

بارها شنیده شده است که مدیران استخرها بیان کرده‌اند: وقتی جانبازان ضایعه نخاعی و قطع عضو از استخر بیرون می‌آیند مردم دیگر از ترس واگیر حاضر به استفاده از استخر نمی‌شوند

دل جانبازان را به درد آوردند

شهرداری تهران طبق مصوبه‌ای ایثارگران را در مجموعه‌های تحت پوشش خود با حداکثر 50% تخفیف پذیرا شده و سال‌هاست این خدمت را در کنار برگزاری مسابقات محلات به آنان ارائه می‌دهد.

مدت 2 سال است با حضور شناگران مطرح جانباز و معلول یک تیم شنای آب‌های آزاد تشکیل داده و با هزینه شخصی تیم تمرینات فشرده و حرفه‌ای خود را در استخر قهرمانی شهید شیرودی تهران انجام داده و در مناسبت‌های مختلف شنای مسافت بلند در خلیج فارس، دریای خزر به نمایش گذارده‌ایم.

اعضا این تیم که همگی از جانبازان ضایعه نخاعی و قطع عضو و نابینا هستند مصمم شدند در روز تولد حضرت ابوالفضل العباس (ع) در رودخانه اروند و یا کارون استان خوزستان مسافت 10 کیلومتر را برای میثاق با شهیدان شنا کنند اما تمامی مراجعی که به سراغشان رفتیم از جمله ستاد مشترک ارتش، نیروی زمینی ارتش تا سپاه پاسداران، همگی نداشتن بودجه را دلیل عدم همکاری عنوان کردند!

افتخار آفریدند اما دلشان شکست

بهتر نیست این مراکز تأمل کرده و از برآیند این هزینه‌ها جهت به وجود آمدن سانس های ویژه و حرکت‌های مهم ورزشی برای جانبازان و معلولان استفاده کنند؟ حداقل سه جلسه تمرین مستمر 2 ساعته در هفته لازمه اثر بخشی آثار تمرینات است.

جان مطلب که همه این دوستان می‌دانند، جانبازان و معلولان ضایعه نخاعی، قطع عضو، اعصاب و روان، نابینا و بیماران خاص امکان استفاده از این اماکن را به صورت مشترک با سایر اقشار مردم را ندارند بلکه بایستی تجهیزات کمکی لازم و کادر مجرب و آشنا به امور معلولین در سانس های ویژه تمرینات ورزشی و توان‌بخشی این عزیزان را هدایت کنند.

بارها شنیده شده است که مدیران استخرها بیان کرده‌اند: وقتی جانبازان ضایعه نخاعی و قطع عضو از استخر بیرون می‌آیند مردم دیگر از ترس واگیر حاضر به استفاده از استخر نمی‌شوند.

تصور کنید فردی که 70% از هستی‌اش را برای هستی همه ما هدیه کرده است این سخنان را بشنود چه حالی می‌شود! حداقل کاری که می‌کند دیگر در این مکان‌ها به نهایی حاضر نشده و با ورزش وداع می‌کند.

متولی اصلی ورزش جانبازان و معلولین در کشور ما فدراسیون ورزش جانبازان و معلولین است که مدعی آنست که در جهت توسعه ورزش قهرمانی فعالیت کرده و برای پوشش تمامی اعضا این قشر فاقد بودجه بوده و برای همین مسئولیتی ندارد.

افتخار آفریدند اما دلشان شکست

نبردهای تیم با آب‌های آزاد

این مربی پایان بخش سخنان خود را مسافت‌های طی شده تیم تا کنون بیان می‌کند و می‌گوید: تیم شنای آب‌های آزاد جانبازان و معلولین در خرداد 92 به استان گیلان اعزام و در سالروز میلاد حضرت ابوالفضل العباس و امام حسین (ع) مسافت 5 کیلومتر از دریای خزر را در بندر انزلی (پایگاه قایقرانی) شنا کردند.

در تاریخ دهم اردیبهشت سال جاری، اعضای این تیم که لباس‌هایی مزین به نام خلیج فارس پوشیده بودند مسیری به طول 6 تا 7 کیلومتر را در آب‌های نیلگون خلیج فارس شنا کردند.

تیم شنای آب‌های آزاد جانبازان و معلولان کشورمان روز دوشنبه 21 اسفند ماه سال 1391، مسافت شش کیلومتر از آب‌های آزاد کیش را در نوردیدند و خط بطلانی بر نام جعلی خلیج عرب کشیدند.

با مشارکت و حمایت سازمان منطقه آزاد قشم و بنیاد شهید تهران تیم شنای آب‌های آزاد جانبازان و معلولین در 31 خرداد 91 در گرامی داشت، سوم خرداد و پاسداشت نام خلیج فارس فاصله جزیره قشم تا جزیره هنگام را با شنا طی کرد.

سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان