تبیان، دستیار زندگی
با اینکه برخی از اعضای جبهه پایداری خبرهایی از تعیین جانشین آیت الله خوشوقت در شورای فقاهتی این جبهه می دهندآیت الله رجبی این خبر را تایید کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایگزین آیت‌الله‌خوشوقت در پایداری+عکس


با اینکه برخی از اعضای جبهه پایداری خبرهایی از  تعیین جانشین آیت الله خوشوقت در شورای فقاهتی این جبهه می دهند اما سخنگو می گوید چیزی برای اعلام رسمی به من ابلاغ نشده است اما خود آیت الله رجبی این خبر را تایید کرده است.

خوشوقت

آقاتهرانی درباره تاسیس جبهه ای با عنوان پایداری اینگونه می گوید: یک‌بار که خدمت حضرت آقا مشرف شدیم، حرف اصلی ایشان این بود که در تاریکی‌ها نورافکن بی‌اندازید و بصیرت‌دهی کنید؛ در واقع این مسئله‌ای است که همه به آن نیاز داریم.

"بعد از آن بود که نشست‌های خاصی را برگزار کردیم و... آرام‌آرام طی جلساتی خدمت آیت‌الله یزدی، آیت‌الله مصباح و آیت‌الله خوشوقت می‌رفتیم که آیت‌الله مصباح قبل از انتخابات مجلس نهم فرمودند چرا اعلام موضع و اعلام نمی‌کنید تا عده‌ای که مثل شما فکر می‌کنند با شما هم مسیر شوند"...

جبهه پایداری  که از سال  ٩٠ تشکیل شد در ساختار خود در کنار اعضای شورای مرکزی یک شورای فقهاتی دارد که  مطابق گفته های اعضای این جبهه  اعضا دیدارهای منظم و مرتبی با اعضای شورا دارند و از رهنمودهای /انان  پیرامون فعالیت ها ئ و تصمیم هایشان با خبر می شوند.

پس از درگذشت ایت الله خوشوقت اعضای این جبهه به فکر جایگزینی برای ایشان بودند و حال خبرها حکایت از انتخاب جایگزین آیت الله دارد.

آیت‌الله رجبی پس از رأی نهایی شورای فقاهتی به عنوان جانشین آیت‌الله خوشوقت در جبهه پایداری تعیین خواهد شد.

در حالی که یک عضو شورای مرکزی جبهه پایداری از انتخاب آیت‌الله محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان جانشین آیت‌الله خوشوقت در شورای فقاهتی جبهه پایداری خبر داد ولی سخنگوی این جبهه این خبر را تایید نکرده است و می گوید: من به عنوان سخنگوی جبهه فقط اخبار رسمی و قطعی تشكل متبوعم را می‌توانم اطلاع‌رسانی و اعلام كنم.

وی اضافه كرد: مسئله مشخص شدن جانشینی آیت‌الله خوشوقت از طرف شورای فقها و شورای مركزی در اختیار من قرار نگرفته كه بخواهم آن را در رسانه‌ها اعلام كنم.

اما عضو دیگر جبهه پایداری در این زمینه تصریح کرده است که : بیش از دو سوم اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری به آیت‌الله رجبی رای داده‌اند که طبق اساسنامه باید به تایید نهایی شورای فقاهتی نیز برسد از این رو پس از رأی نهایی فقها، جانشینی وی‌ قطعی و به صورت رسمی معرفی خواهد شد.

آیت الله‌ رجبی ضمن تایید خبر معرفی شدن خود به شورای فقهای جبهه پایداری گفت: بنده اگر بتوانم کاری انجام دهم همیشه در خدمت جریاناتی که در خط انقلاب و رهبری باشند، هستم.

با اینکه برخی از اعضای جبهه پایداری خبرهایی از  تعیین جانشین ایت الله خوشوقت در ورای فقاهتی این جبهه می دهند اما سخنگو می گوید چیزی برای اعلام رسمی به من ابلاغ نشده است اما خود حجت الاسم رجبی این خبر را تایید کرده است

تایید آیت الله محمود رجبی

حجة‌الاسلام‌ محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تایید خبر معرفی شدنش به جای آیت‌الله خوشوقت، گفت: اطلاعات دقیق‌تر را باید از جبهه پیگیری کرد.

حجة‌الاسلام‌ رجبی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه جبهه پایداری شما را به عنوان جانشین آیت‌الله خوشوقت انتخاب کرده‌، معرفی رسمی چه زمانی خواهد بود، گفت: زمان معرفی نهایی را باید از جبهه بپرسید.

عضو جامعه مدرسین درباره اینکه در این زمینه با آیت‌الله مصباح نیز دیدار داشته‌اید یا خیر تصریح کرد: بله ایشان را ملاقات کردم؛ البته با آیت‌الله مصباح زیاد ارتباط دارم.

پیش از این سخنگوی جبهه پایداری گفته بود که شورای مرکزی 4 نفر را برای جانشینی مرحوم خوشوقت به شورای فقها پیشنهاد کرده است که ممکن است بررسی‌های شورای فقها مدتی به طول بیانجامد.

به گفته‌ی وی، این 4 نفر در تراز جامعه مدرسین حوزه‌ی علمیه قم، نمایندگان ولی فقیه، ائمه جمعه و نمایندگان خبرگان هستند که افرادی شناخته شده به شمار می امدند

سخنگوی جبهه پایداری همچنین اعلام کرده بود  شورای مرکزی کارش در این رابطه تمام شده است و اکنون نوبت شورای فقهاست که نظر نهایی خود را برای جانشینی آیت‌الله خوشوقت اعلام کنند که این ممکن است زمانی طول بکشد.

قاضی‌زاده با بیان اینکه شورای فقها متشکل از آیت‌الله مصباح و یک نفر از مسئولان است گفت: این فرد به دلیل مسئولیتش نمی‌خواهد نامش به عنوان یکی از اعضای شورای فقها رسانه ای شود، ایشان از زمان آیت‌الله خوشوقت حضور داشتند ولی به درخواست ایشان نامشان برده نمی‌شود.

همچنین ، زهره طبیب‌زاده عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی هم در اینباره گفته بود شورای مرکزی جبهه نام چند تن از علما را به 2 عضو شورای فقها پیشنهاد دادند، تا آنها نفر سوم را مشخص کنند.

طبیب‌زاده خاطرنشان کرد: برخی از علما در شهرهای دوری ساکن بودند و با توجه به اینکه وجود اعضای شورای فقها را به صورت تشریفاتی نمی‌خواهیم و قصد داریم مرتب با آنها تماس و ارتباط داشته باشیم، رفت‌وآمد به محل سکونت آنها سخت بود لذا فردی انتخاب شد که مرتب با وی در تماس باشیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر 3 نفر عضو شورای فقها تکمیل شده و دبیرکل جبهه پایداری با این بزرگواران ارتباط دارد و از آنها مشورت می‌گیرد.

در حال حاضر باید منتظر بود و دید آیا خبرهای درج کرده از طریق کانال های غیر رسمی درست بوده اند یا خیر. بیش از این برخی رسانه ها بحث جانشینی را از ایت الله علم الهدی امام جمعه مشهد جویا شده، که وی در جواب گفته بود که دراینباره با بنده صحبتی نشده است.

برخی از علما در شهرهای دوری ساکن بودند و با توجه به اینکه وجود اعضای شورای فقها را به صورت تشریفاتی نمی‌خواهیم و قصد داریم مرتب با آنها تماس و ارتباط داشته باشیم، رفت‌وآمد به محل سکونت آنها سخت بود لذا فردی انتخاب شد که مرتب با وی در تماس باشیم

آیت الله رجبی کیست؟

حجة‌الاسلام‌ محمود رجبی‌ در سال‌ 1330 هجری‌ شمسی‌ در شهیدیه‌ جاسب‌ به‌ دنیا آمد. پدرش‌ مرحوم‌ غلامحسین‌ رجبی‌ کشاورز و آهنگر‌ بود.

محمود رجبی‌ تحصیلات‌ خود را از دبستان‌ آغاز کرد و با به‌ پایان‌ بردن‌ آن‌، در سال‌ 1343 به‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ وارد شد. در اولین‌ دوره‌ آموزشی‌ ویژه‌ مۆسسه‌ در راه‌ حق‌ که‌ تحت‌ اشراف‌ ‌ آیة‌الله‌ مصباح‌ یزدی‌ اداره‌ می‌شد شرکت‌ نمود. وی‌ همچنین‌ با تأسیس‌ دفتر همکاری‌ حوزه‌ و دانشگاه‌ نیز در گروه‌ علوم‌ اجتماعی‌ این‌ دفتر به‌ تحقیق‌، ارائه‌ کنفرانس‌ و بازسازی‌ علوم‌ انسانی‌ در قلمرو جامعه‌شناسی‌ پرداخت‌.

حجة‌الاسلام رجبی‌ از مۆسسان‌ دفتر همکاری‌ حوزه‌ و دانشگاه‌ و مسۆول‌ گروه‌ علوم‌ اجتماعی‌ این‌ دفتر است‌، وی‌ همچنین‌ ضمن‌ عضویت‌ در شورای‌ عالی‌ بررسی‌ متون‌ درسی‌ دانشگاه‌ها، معاونت‌ پژوهشی‌ مۆسسه‌ آموزشی‌ پژوهشی‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) را نیز بر عهده‌ دارد.

توضیح آقاتهرانی درباره جایگزین آیت‌الله خوشوقت

هنوز مشخص نیست فردی که به عنوان شورای فقهی جدید جبهه پایداری مطرح است به این عنوان منصوب شود و مطرح کردن نام این فرد به دور از اخلاق است.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی دبیر جبهه پایداری در گفتگویی به شبهاتی که پیرامون این موضوع مطرح است، پاسخ دادند.

حجت الاسلام آقاتهرانی این گونه بیان داشت: تعیین شورای فقها در جبهه پایداری طبق ضوابطی است که در اساسنامه جبهه پایداری تنظیم شده است بعد از وفات آیت الله خوشوقت پیرامون تعیین فقیه جدید، مسیری که از قبل در اساسنامه جبهه پایداری تنظیم شده بود را طی کردیم و آن مسیر به این شکل است که در صورتی که یکی از فقها که در شورای فقاهتی جبهه حضور دارند فوت کنند برای تعیین عضو جدید؛ شورای مرکزی جبهه باید جلساتی ترتیب و در این موضوع بحث و تبادل نظرمی کند و در صورتی که دو سوم اعضا به یک نفر رأی دادند و بر روی یک نفر به نتیجه رسیدند آن وقت فقیهی که در شورای مرکزی انتخاب شده به شورای فقها جبهه که هم اکنون دونفر هستند معرفی می گردد و در صورتی که آن دو فقیه شخص معرفی شده از سوی شورای مرکزی را تأیید کردند فقیه جدید به عنوان عضو جدید شورای فقها منسوب می گردد.

دبیر جبهه پایداری در ادامه اظهار داشت: بعد از فوت آیت الله خوشوقت برای انتخاب عضو جدید شورای فقها، شورای مرکزی جبهه پایداری جلسات فراوانی داشت  و در این جلسات یک فقیه را به عنوان عضو جدید شورای فقها مشخص کردند و این فقیه را به یکی از اعضا شورای فقها معرفی کردیم و ایشان نیز تایید کردند، اما هنوز این فقیه را به عضو دیگر شورای فقها معرفی نکرده ایم و در صورتی که ایشان هم فقیه جدید را تأیید کنند آن وقت فقیه معرفی شده از جانب شورای مرکزی به عنوان عضو جدید شورای فقها منصوب خواهند شد.

آقاتهرانی گفت: هنوز مشخص نیست فردی که به عنوان شورای فقهی جدید جبهه پایداری مطرح است به این عنوان منصوب شود و مطرح کردن نام این فرد به دور از اخلاق است و به همین دلیل جبهه پایداری نام هایی که از سوی برخی سایت ها به عنوان عضو شورای فقها مطرح می شود را را تایید نمی کند.

فراوری : عطاالله باباپور

بخش سیاست تبیان


منابع: مشرق، تسنیم، ایسنا، قانون، بی باک، ندای انقلاب، تابناک