تبیان، دستیار زندگی
ما امروزه در عصری زندگی می کنیم که در آن سخنان زیادی در مورد ظهور امام عصر (عجل الله فرجه) گفته می شود. در عصرهای تاریخی دور ونزدیک خودمان دوره ای را سراغ نداریم که مردم به اندازهِ امروز از ظهور امام (علیه السلام) ودولت او سخن گفته وتوجه نشان داده باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معنی انتظار فرج چیست؟

انتظار


ما امروزه در عصری زندگی می کنیم که در آن سخنان زیادی در مورد ظهور امام عصر (عجل الله فرجه) گفته می شود. در عصرهای تاریخی دور و نزدیک خودمان دوره ای را سراغ نداریم که مردم به اندازه امروز از ظهور امام (علیه السلام) و دولت او سخن گفته و توجه نشان داده باشند. بنابراین، (انتظار) از ویژگی های بارز عصر ماست؛ ولی متأسفانه اصلاح و ارشادی در سطح عموم، دربارهِ مسألهِ انتظار صورت نگرفته است.
جوانان ما مسألهِ ظهور امام عصر (عجل الله فرجه) و نشانه های ظهور او را در لابه لای کتاب ها می جویند. به نظر چنین رویکردی صحیح نیست، بلکه درست آن است که ظهور امام و انقلاب جهانیی که وی رهبری آن را بر عهده دارد، را در متن زندگی سیاسی و اجتماعی خودمان جستجو کنیم. از این رو می بایست برداشت خود را از انتظار تصحیح نماییم.

معنی انتظار فرج چیست؟

آیات قرآن و روایات از آینده ای روشن و نورانی که در آن سفره عدالت و اجرای آن برای همگان گسترده می شود خبر می دهد. آینده ای که شدت عدالت و احسان و درستی و صدق در آن به اندازه ای است که مشهور است گرگ و میش کنار هم آب می خورند. آینده ای که ریشه و مایه ستم گری در وجود بشر می خشکد، و معرفت او به حقائق کامل می گردد، و سراسر گیتی از نعمت ها و رفاه و خرمی پر می شود و در آن از کبرو نخوت و ریا و ظلم و پایمال شدن حقوق خبری نیست.

امید بستن به چنین روزگاری و دلگرم بودن به تحقق چنین زمانی با تکیه بر آیات قرآن و روایات، و آماده کردن خود با پاک شدن از همه گناهان و آراسته شدن به همه حسنات و خوبی ها انتظار فرج است.

ما اگر دستمان می رسید، قدرت داشتیم، باید برویم تمام ظلم و جورها را از عالم برداریم. تکلیف شرعی ماست، منتها ما نمی توانیم. اینی که هست این است که حضرت عالم را پر می کند از عدالت؛ نه شما دست بردارید از تکلیفتان، نه اینکه شما دیگر تکلیف ندارید

برداشتهایی که از انتظار فرج شده است

بعضی ها انتظار فرج را به این می دانند که در مسجد، در حسینیه، در منزل بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان( سلام اللّه علیه) را از خدا بخواهند. اینها مردم صالحی هستند که یک همچو اعتقادی دارند. لکن همین. دیگر غیر از این کاری ازشان نمی آمد و فکر این مهم که یک کاری بکنند، نبودند.

یک دسته دیگری بودند که انتظار فرج را می گفتند این است که ما کار نداشته باشیم به اینکه در جهان چه می گذرد، بر ملت ها چه می گذرد، بر ملت ما چه می گذرد؛ به این چیزها ما کار نداشته باشیم، ما تکلیف های خودمان را عمل می کنیم، برای جلوگیری از این امور هم خود حضرت بیایند ان شاء اللّه، درست می کنند؛ دیگر ما تکلیفی نداریم. تکلیف ما همین است که دعا کنیم ایشان بیایند. یک دسته ای می گفتند که خوب، باید عالم پر [از] معصیت بشود تا حضرت بیاید؛ ما باید نهی از منکر نکنیم، امر به معروف هم نکنیم تا مردم هر کاری می خواهند بکنند؛ گناه ها زیاد بشود که فرج نزدیک بشود.

یک دسته ای از این بالاتر بودند، می گفتند: باید دامن زد به گناه ها، دعوت کرد مردم را به گناه تا دنیا پر از جور و ظلم بشود و حضرت سلام اللّه علیه تشریف بیاورند.

ما اگر دست مان می رسید، قدرت داشتیم، باید برویم تمام ظلم و جورها را از عالم برداریم. تکلیف شرعی ماست، منتها ما نمی توانیم؛ اینی که هست این است که حضرت عالم را پر می کند از عدالت؛ نه شما دست بردارید از تکلیفتان، نه اینکه شما دیگر تکلیف ندارید.

منتظر حقیقی کیست؟

انتظار، مفهومی اسلامی، و ارزشی فرهنگی است که از آن، رفتار فرهنگی معیّنی سرچشمه می شود. گاه مردم از انتظار برداشت منفی می کنند که در این صورت، انتظار به مفهومی برای تخدیر و مانعی برای حرکت تبدیل می شود، و گاه نیز از آن برداشت مثبت دارند که در این صورت عاملی از عوامل حرکت و قیام و انگیزش در زندگی مردم خواهد بود. خطاست که از واژه انتظار مترصد بودن منفی حوادث را بفهمیم، بی آن که خود نقش منفی یا مثبتی در این حوادث داشته باشیم؛ چنان که مترصّد خسوف ماه یا کسوف خورشید می مانیم. بنابراین، تفسیر صحیح واژه انتظار آن است که، انتظار، حرکت، کار، تلاش و عمل است.

بایسته های مرحله انتظار ومسۆولیت های آن

انتظار حقیقی و درست، خالی از حرکت و پویایی نیست و مسئولیت ها و ویژگی هایی را به خویش اختصاص داده است. آن چه در پی می آید خلاصه ای از این بایسته ها و مسئولیت هاست:

آگاهی

آگاهی گونه هایی دارد: الف) بینش توحیدی و این که تمام هستی از خدا و همه چیز در کف قدرت اوست. ب) آگاهی از وعدهِ الهی در شرایط سخت سیاسی، در مرحلهِ ضعف و ناکامی و در شرایط سقوط. ج) آگاهی به نقش انسان مسلمان در کرهِ زمین که عبارت است از سرپرستی، گواهی دادن و رهبری بشریّت (به سوی خیر وفلاح). د) آگاهی از نقش دین اسلام در زندگی بشری برای از میان برداشتن فتنه و امیال نفسانی از مسیر دعوت حقّ. ه) آگاهی از سنّت های (رایج) الهی در تاریخ و اجتماع و ضرورت آمادگی، زمینه سازی، حرکت و فعالیّت در ضمن این سنن و محال بودن گذر از آن ها.

امیدواری

در صورتی که امید انسان به برآورده شدن وعده های خداوند به بندگان و به حول و قوّه و اقتدار او باشد، بی گمان این امیدواری پایان ناپذیر خواهد بود و صاحبش ناکام نخواهد شد.

مقاومت

مقاومت نتیجهِ امیدواری است. غریقی که گروه نجات را از دور می نگرد که به سوی او در حرکت است، بر امواج آب غلبه خواهد کرد و برای چنین غلبه ای در عضلاتش نیرویی فوق العاده خواهد یافت.

حرکت

حرکت، همان امر به معروف و نهی از منکر، دعوت به سوی خدا و آماده سازی زمین برای ظهور امام عصر (عجل الله فرجه) و برپایی دولت جهانی او است. و ایجاد آمادگی های لازم بینشی، ایمانی و تشکیلاتی در نسل مۆمنی که به یاری امام و زمینه سازی ظهور او قیام می کند، معنای دیگر حرکت است.

دعا برای ظهور امام

شکّی نیست که دعا به همراه حرکت و فعالیّت و امر به معروف و نهی از منکر از عوامل نزدیک شدن ظهور امام زمان (عجل الله فرجه) است. دعاهای زیادی در بارهِ ظهور امام (عجل الله فرجه) وثواب انتظار رسیده است.

عصریست غریب و آسمان دلگیر است

افسوس برای دل سپردن دیر است

هر روز بـهانه ای گرفتیم و گذشت

عیب از من و توست عشق بی تقصیر است . . .

فرآوری: محمدی  

بخش مهدویت تبیان


منابع:

1) انتظار پویا، محمد مهدی آصفی

2) امام مهدی(علیه السلام) ذخیره امامت، صفر فلاحی

3) پایگاه اطلاع رسانی استاد حسین انصاریان

4) شعر از وبلاگ انتظار فرج

مطالب مرتبط:

انتظار فرج و امید به آینده

انتظار فرج چیست که فضیلت دارد؟

روایاتی در باب انتظار فرج

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.