تبیان، دستیار زندگی
مهجور ماندن قرآن و تعالیم آن خطری بود که نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه وآله وسلّم نیز آن را احساس نموده که در سوره فرقان, این نگرانی پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم به خوبی ترسیم شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام زمان و احیای قرآن

امام زمان

مهجور ماندن قرآن و تعالیم آن خطری بود که نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه وآله و سلّم نیز آن را احساس نموده که در سوره فرقان, این نگرانی پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم به خوبی ترسیم شده است. نخواندن قرآن، ترجیح غیر قرآن بر قرآن، محور قرار ندادن آن، تدبّر نكردن در آن، تعلیم ندادنش به دیگران و عمل نكردن به آن، از مصادیق مهجور كردن قرآن است. حتّى كسى كه قرآن را فرا گیرد ولى آن را كنار گذارد و به آن نگاه نكند و تعهّدى نداشته باشد، او نیز قرآن را مهجور كرده است.


این سخن و این گلایه پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم امروز نیز هم چنان ادامه دارد، كه از گروه عظیمى از مسلمانان به پیشگاه خدا شكایت مى‏برد كه این قرآن را به دست فراموشى سپردند، قرآنى كه رمز حیات است و وسیله نجات، قرآنى كه عامل پیروزى و حركت و ترقى است، قرآنى كه مملو از برنامه‏هاى زندگى مى‏باشد، این قرآن را رها ساختند و حتى براى قوانین مدنى و جزائیشان دست گدایى به سوى دیگران دراز كردند.

هم اكنون اگر به وضع بسیارى از كشورهاى اسلامى مخصوصا آنها كه زیر سلطه فرهنگى شرق و غرب زندگى مى‏كنند نظر بیفكنیم, مى‏بینیم قرآن در میان آنها به صورت یك كتاب تشریفاتى درآمده است، تنها الفاظش را با صداى جالب از دستگاههاى فرستنده پخش مى‏كنند، و جاى آن در كاشى كاریهاى مساجد به عنوان هنر معمارى است، براى افتتاح خانه نو، و یا حفظ مسافر، و شفاى بیماران، و حداكثر براى تلاوت به عنوان ثواب از آن استفاده مى‏كنند. حتى گاه كه با قرآن استدلال مى‏نمایند, هدفشان اثبات پیش‌داوریهاى خود به كمك آیات با استفاده از روش انحرافى تفسیر به رأى است.

آرى امروز هم پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم فریاد مى‏زند:" خدایا! قوم من قرآن را مهجور داشتند"! مهجور از نظر مغز و محتوا، متروك از نظر اندیشه و تفكر و متروك از نظر برنامه‏هاى سازنده‏اش.

آن قدر وصله‏ها و پیرایه‏ها و بدعت‌ها به دین بسته می‌شود كه حقیقت آن زیر پرده‏های ضخیم اوهام پنهان می گردد و غبار كهنگی بر چهره‏اش می نشیند و آن را فرسوده می سازد. یكی از اقدامات اساسی حضرت ولی امر(علیه السّلام) پیراستن اسلام از این وصله‏ها، پیرایه‏ها، بدعت‌ها، خرافات و تحریف‌ها و تفسیرهای نادرست و تلقّی های غلطی است كه به مرور زمان در اسلام پدید آمده و می آید

در دنیای امروزی دنیاپرستی و شهوت رانی گاه چنان میان مسلمانان رواج یافته که با اندکی تأمل در رفتار و عملکرد آنان می توان به وضوح شاهد آن بود که گاه تنها به ظاهر قرآن توجه می‌شود و در اجرای احکام و حدود آن نیز دچار تزلزل و غفلت شده و می‌شوند. رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم از این زمان خبر داده و فرمودند: «بزودی زمانی بر امت من خواهد آمدکه از قرآن جز رسم و خط آن و از اسلام جز نامی که به آن نامیده می شود, باقی نمی ماند, مردم از قرآن بسیار دورند, مساجد آنان, شلوغ است در حالی که از حیث هدایت و  ارشاد خراب و تباه کشته‌اند, فقها در آن زمان بدترین فقها در زیر آسمان هستند».

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم درمعرفی عترت و فرزندان معصوم خود می فرماید: «سپس اهل بیتم کتابم, سنتم و گفتارم را زنده و احیاء می کنند». حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) کسی است که قرآن را از غربت به در می‌آورد و گردهای نشسته بر رخش را می‌زداید. چنانچه در خصوص ایشان آمده است:

« أین المومّل لاحیاء الکتاب و حدوده »؛ « کجاست آن که آرزو می‌رود, قرآن و حدودش را زنده کند ».

اینكه امام زمان(علیه السّلام) قرآن و حدود آن را زنده می كند، به این معنی است كه تعالیم اسلام و قوانین متروكه قرآن را به جریان می‌اندازد و آن را در جامعه پیاده می كند. به عبارت دیگر, آن قدر وصله‏ها و پیرایه‏ها و بدعت‌ها به دین بسته می‌شود كه حقیقت آن زیر پرده‏های ضخیم اوهام پنهان می گردد و غبار كهنگی بر چهره‏اش می نشیند و آن را فرسوده می سازد. یكی از اقدامات اساسی حضرت ولی امر(علیه السّلام) پیراستن اسلام از این وصله‏ها، پیرایه‏ها، بدعت‌ها، خرافات و تحریف‌ها و تفسیرهای نادرست و تلقّی های غلطی است كه به مرور زمان در اسلام پدید آمده و می آید.

هم اكنون اگر به وضع بسیارى از كشورهاى اسلامى مخصوصا آنها كه زیر سلطه فرهنگى شرق و غرب زندگى مى‏كنند نظر بیفكنیم, مى‏بینیم قرآن در میان آنها به صورت یك كتاب تشریفاتى درآمده است، تنها الفاظش را با صداى جالب از دستگاههاى فرستنده پخش مى‏كنند، و جاى آن در كاشى كاریهاى مساجد به عنوان هنر معمارى است

یكی از دوستان امام صادق(علیه السّلام) به نام عبدالله بن عطا می‏گوید: از آن حضرت پرسیدم سیره و روش مهدی(علیه السّلام) چگونه است؟ فرمود: همان كاری را كه رسول خدا(صلی الله علیه و آله) انجام داده، انجام می‏دهد، بدعت‌های موجود را ویران می‏كند همچنان‏كه رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) اساس جاهلیّت را ویران ساخت و اسلام را نوسازی می‏نماید.»

یاران او نیز نه تنها اهل قرائت قرآن‌اند؛ بلکه آن را در اعماق جانشان جریان بخشیده و با آن زندگی می‌کنند, امام علی (علیه السلام) می‌فرماید: با قرآن دیدگانشان نورانی می‌شود و تفسیر آن در گوش جانشان جا می‌گیرد». بنا براین باید تلاشى همه جانبه داشته باشیم تا قرآن را از مهجوریت در آوریم و آن را در همه‏ى ابعاد زندگى، محور علمى و عملى خود قرار دهیم تا رضایت پیامبر عزیز اسلام را جلب كنیم.

پی نوشت:

1.       الفرقان/ 30 : « وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورا »

2.       قرائتى, محسن, ‏تفسیرنور, تهران, مركز فرهنگى درسهایى از قرآن, ‏1383ش، ج‏8، ص248

3.       مكارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، چاپ اول، تهران, دار الكتب الإسلامیة، ‏1374ش, ج‏15، صص77و76

4.       مجلسى، محمد باقر, بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، بیروت, مۆسسة الوفاء، 1404ه, ج2, ص 109, ح14

5.       همان, ج16, ص374 و 375, ح85

6.       همان, ج99, ص 106

7.       همان, ج52, ص352 و 353, ح108

8.       همان, ج29, ص615

فرآوری: شهربانو زند لشنی

بخش مهدویت تبیان      

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.