تبیان، دستیار زندگی
ساعتی پیش از شروع صحن علنی مجلس برای دادن رای اعتماد به سه وزیر آموزش و پرورش، علوم و ورزش و جوانان، حسن روحانی امیدوارانه از همراهی خانه ملت حرف می‌زد. او امیدوار بود پس از گذشت سه ماه از عمر دولت یازدهم، کابینه اش شکل کاملی بگیرد و این سه وزارتخانه کلید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورزش بلای جان دولت روحانی


ساعتی پیش از شروع صحن علنی مجلس برای دادن رای اعتماد به سه وزیر آموزش و پرورش، علوم و ورزش و جوانان، حسن روحانی امیدوارانه از همراهی خانه ملت حرف می‌زد. او امیدوار بود پس از گذشت سه ماه از عمر دولت یازدهم، کابینه اش شکل کاملی بگیرد و این سه وزارتخانه کلیدی از بلاتکلیفی خارج شوند اما اتفاقات همانطور پیش رفت که از قبل هم انتظار می‌رفت.

صالحی امیری

48 ساعت پیش از حضور وزاری پیشنهادی ورزش، فراکسیون اصولگرایان مجلس تکلیف خودش را روشن و اعلام کرده بود به فانی و فرجی دانا رای می‌دهد اما خبری از اعتماد کردن به سیدرضا صالحی امیری نیست. با این حال این امیدواری برای دولت وجود داشت که با لابی‌های انجام گرفته صالحی امیری هم بتواند دقیقه 90 رای اعتماد نمایندگان را بگیرد اما آنچه از صندوق نمایندگان بیرون آمد، همان چیزی بود که فراکسیون پرنفوذ اصولگرایان در مجلس از قبل خواسته بود. فانی و فرجی دانا رای آوردند اما صالحی امیری نه تنها رای اعتماد نگرفت، بلکه اتهامات بزرگی را هم شاهد بود. از دخالتش در پرونده جنجالی بیمه ایران گرفته تا نقشش در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری 88. البته تا قبل از اینکه الیاس نادران به عنوان مخالف صالحی امیری پشت تریبون قرار بگیرد، فضای عمومی در مجلس آنقدر هم برای وزیر پیشنهادی ورزش بد نبود اما همین که این نماینده مردم تهران در مجلس نقش صالحی امیری را همان نقشی عنوان کرد که "مشایی" در دو دولت گذشته بر عهده داشته، می‌شد کار او را تمام شده دانست.

چگونه بازی به هم خورد؟

جدا از اینکه موافقان و مخالفان صالحی امیری دیروز در مجلس چه گفتند، خواندن صحبت‌های الیاس نادران می‌تواند نشان دهد که چرا حرف‌های این نماینده پرنفوذ اصولگرایان در مجلس ورق را برای وزیر پیشنهادی ورزش برگرداند. او در ابتدا گفت که "نسبت آقای صالحی به روحانی نسبت مشایی به احمدی‌نژاد است نگذاریم در مملکت مشایی دیگری درست شود" و ادامه داد: یکی از دلایل فقدان صلاحیت آقای صالحی برای وزارت ورزش وجوانان پرونده بیمه ایران است، این پرونده که حکایت از فساد مالی گسترده سازمان‌ یافته دارد تا به حال به اتهامات ده‌ها تن از متهمان پرونده بررسی و برای بیش از 50 تن از آن‌ها احکام جزایی و کیفری صادر شده است اما هنوز به اتهامات برخی از افراد رسیدگی نشده است. اگر روزی از این پرونده رمزگشایی شود و سیاسیون و مدیران اجرایی و کارچاق‌کن‌ها به مجازات برسند بخشی از دین قوه قضائیه به نظام و مردم ادا خواهد شد.

نمایندگان مجلس با رای بالایی که در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش دادند ثابت کردند که حرف‌های مخالف صالحی امیری را بیشتر پسندیده‌اند. از مجموع 261 رای، 141 نفر مخالف صالحی بودند و 107 نفر موافقش و 13 نفر هم ممتنع تا بدین ترتیب صالحی امیری به سرنوشت حمید سجادی(دولت دهم) و امیر سلطانی فر(دولت یازدهم) گرفتار شود

نادران اضافه کرد: این پرونده یک متهم اساسی به نام د.س دارد که شاه‌کلید بسیاری از مفاسد این پرونده است. اقاریر و اعترافات این فرد در پرداخت رشوه و تحت عناوین مختلف برای رتق و فتق امورش در نهادهای بانکی، نظارتی و قضایی حکایت از وسعت شبکه‌یی دارد که به او خدمات می‌دادند. او مدعی است در چند نوبت مجموعا 300 میلیون تومان به شخص آقای صالحی پرداخت کرده است. در سال 89 هم حکم جلب آقای صالحی صادر شده است ولی تا به حال اجرایی نشده است. بنا به اظهار یکی از مسوولین عالیرتبه قوه قضائیه به جناب آقای دکتر لاریجانی، ریاست مجلس، هنوز به اتهامات همه افراد این پرونده رسیدگی نشده و در مرحله بازپرسی است. نادران اضافه کرد: آن مقام در مورد شخص آقای صالحی به جناب آقای دکتر لاریجانی مسائلی را گفتند که اگر صلاح دانستند واگو می‌کنم. اما در مورد مساله خوزستان، در طول مدیریت ایشان در خوزستان دو اتفاق ناگوار افتاده است. اول این که به دلیل انفجار در لوله‌های گاز، مدیر وقت وزارتخانه از ایشان می‌خواهد که متهمین را پیدا کنند. این امر ممکن نمی‌شود. عده‌یی از رزمندگان دفاع مقدس که از خادمان ملت بودند ولی گرایش چپ داشتند را به اتهام انفجار لوله‌ها زندانی می‌کنند و آنقدر مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند که یکی از آن‌ها اقدام به خودکشی می‌کند. شکایت می‌کنند، شکایت به دفتر رهبری می‌آید. رهبر معظم انقلاب این شکایت را به دفتر بازرسی ارجاع می‌دهد و دفتر بازرسی ماموری را برای رسیدگی به پرونده به خوزستان اعزام می‌کند. آن فرد که به تعدادی از نمایندگان مجلس علنی شهادت داده است گفته است که ما به یقین دریافته‌ایم که این اتفاق به دستور ایشان صورت گرفته است.

با به پایان رسیدن نادران، نوبت به صالحی امیری رسید که از خودش دفاع کند؛ دفاعی در مقابل اتهامهای ریز و درشتی که نادارن به او وارد کرده بود. او در برابر این اتهام‌ها گفت: حرف‌های ناصوابی در این مورد زده شد، من تلاش کردم که خارج از جلسه دوستان را اغناء کنم، اما به نظر می‌رسد این جریان سیاسی خاص بنا به تخریب نظام دارد. هر چند که من بنا ندارم اسرار را بگویم. من 30 مورد را در این خصوص یادداشت کردم، اما هیچ وقت آن‌ها را نخواهم گفت چرا که اگر بنا به پرده‌دری باشد حرف‌های اصلی را من خواهم گفت. اما اگر زبان به کام می‌گیرم به این دلیل است که نظام هویت ماست. من تنها چند جمله نوشتم که به آن‌ها اشاره می‌کنم هر چند وقت کافی برای اشاره به برنامه‌های استراتژیک فراهم نیست. شما را به حضرت زهرا(س) ارجاع می‌کنم، آنچه که گفتید ناصحیح، ناصواب و تهمت بوده است. البته من تصریح می‌کنم که منظورم از پرده‌دری شخصی خاص بوده است نه همه نمایندگان.

حالا با اتفاقی که افتاد، یک نگرانی بزرگ در ورزش ایران ایجاد شده است. در فاصله هشت ماه تا جام جهانی و یک سال تا بازی‌های آسیایی بلاتکلیفی در مدیریت ارشد ورزش شاید مشکلات فراوانی را ایجاد کند، مشکلاتی که قطعا به مصائب فعلی ورزش ایران اضافه خواهد کرد

با این حال در مقابل این افشاگری و این دفاع، نمایندگان مجلس با رای بالایی که در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش دادند ثابت کردند که حرف‌های مخالف صالحی امیری را بیشتر پسندیده‌اند. از مجموع 261 رای، 141 نفر مخالف صالحی بودند و 107 نفر موافقش و 13 نفر هم ممتنع تا بدین ترتیب صالحی امیری به سرنوشت حمید سجادی(دولت دهم) و امیر سلطانی فر(دولت یازدهم) گرفتار شود.

چه کسانی گزینه‌اند؟

حالا با اتفاقی که افتاد، یک نگرانی بزرگ در ورزش ایران ایجاد شده است. در فاصله هشت ماه تا جام جهانی و یک سال تا بازی‌های آسیایی بلاتکلیفی در مدیریت ارشد ورزش شاید مشکلات فراوانی را ایجاد کند، مشکلاتی که قطعا به مصائب فعلی ورزش ایران اضافه خواهد کرد. اکنون برای تکمیل شدن کابینه دولت یازدهم، دکتر روحانی باید سرپرست جدیدی را معرفی کند؛ کسی که تا سه ماه دیگر باید سکان هدایت ورزش را بر عهده بگیرد. در میان گزینه‌هایی که دقایقی بعد از پایان جلسه رای‌گیری در مجلس بیش از همه نامشان بر زبان‌ها افتاد، بیشتر گمانه‌زنی‌ها بر روی اسم پنج نفر است. مصطفی هاشمی طبا، سعید فائقی، رسول خادم، محمد دادگان و نصرالله سجادی کسانی هستند که از بیشترین شانس برای معرفی به عنوان سرپرست برخوردارند؛ افرادی که با سابقه ورزشی‌شان شاید بتوانند طلسم تکمیل کابینه دولت یازدهم را بشکنند و به کرسی پرسروصدای ورزش برسند.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان