تبیان، دستیار زندگی
آن زمان که انسان به فکر منکر افتاد؛ اگر دید نمازش مانع اوست و نماز به وی گفت: تو نماز می‌خوانی و عبادت خدا را می‌کنی، این کار را نکن! و او این کار را نکرد، بداند نمازش مورد قبول است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شرط قبولی نماز چیست؟

نماز


آن زمان که انسان به فکر منکر افتاد؛ اگر دید نمازش مانع اوست و نماز به وی گفت: تو نماز می‌خوانی و عبادت خدا را می‌کنی، این کار را نکن! و او این کار را نکرد، بداند نمازش مورد قبول است.


گاهی این سوال پیش می‌آید که شرط قبولی عبادات و نماز چیست؟

خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «أَقِمِ الصَّلَاةَ؛ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَر» (1) بخوان و نماز را برپا دار كه نماز از كار زشت و ناپسند باز مى‏دارد. با توجه به این آیه، در می‌یابیم که شرط قبولی نماز این است که نماز، انسان را از کارهای زشت و ناپسند باز دارد.

امام صادق (علیه‌السلام) نیز می‌فرمایند: اللّه جل و عزّ فى بعض ما اوحى: انما اقبل الصلاة ممّن یتواضع لعظمتى و یكف نفسه عن الشهوات من اجلى و یقطع نهاره بذكرى و لایتعظم على خلقى و یطعم الجائع و یكسو العارى و یرحم المصاب و یۆوى الغریب (2)

خداوند فرمود، نماز کسی را می‌پذیرم که در پیشگاه عظمت من خشوع کرده و خویش را از شهوات، بخاطر من باز دارد و روزش را با یاد من سر کند و بر مخلوقات من تکبر نورزد و گرسنگان را سیر و برهنگان را بپوشاند و بر گرفتاران، لطف نماید و آوارگان را پناه دهد.

نماز

آیت الله بهاءالدینی در این رابطه می‌گویند: «اگر می‌خواهید بدانید نماز شما مورد قبول است، ببینید نماز شما جلوی فساد، تباهی، دروغ و منکرات را می‌گیرد یا نه. کار نماز این است، همان طور كه آتش می‌سوزاند و آب، خاموش می‌کند، نماز هم انسان را از منکرات نجات می‌دهد. آن زمان که انسان به فکر منکر افتاد؛ اگر دید نمازش مانع دروغ گفتن اوست و نماز به وی گفت: تو نماز می‌خوانی و عبادت خدا را می‌کنی، این کار را نکن! و او این کار را نکرد، بداند نمازش مورد قبول است. (3)»

پی‌نوشت‌ها:

1- آیه 45 سوره عنكبوت

2- محمد باقر مجلسی، بحار الانوار، ج 78، ص 285، روایت 1، باب 24

3- بوی باران


باشگاه كاربران تبیان - ارسالی از: arefe60

برگرفته از گروه: دعا و زیارت

مطالب مرتبط:

هنگام نماز خود را در محضر خدا ببینیم

نماز در هیچ حالى نباید ترك شود

موفقیت در گروی نماز است

نماز اول وقت را از دست ندهید

به فكر نمازت باش، مثل شارژ موبایلت!

دنیا و آخرت می‌خواهی، نماز شب بخوان!

نماز جماعت، پرشورترین عبادت دسته‌جمعی

شرافت و بزرگی مۆمن، در نماز شب

مثل این دختر بچه، نماز می‌خوانیم؟

برای حضور قلب در نماز تمرین کنیم

نماز از تولد تا هجده سالگی

فضیلت نماز اول وقت

چرا اول وقت حالِ نماز خواندن نداریم؟

نماز نمی‌خونی؟

نمازخون بی حجاب 

نماز شب در 1 دقیقه

نماز شب؛ كیفیت + فضیلت

هیچ عبادتى به اندازه نماز تبلیغات ندارد