تبیان، دستیار زندگی
کاپیتان فیلیپس ساخته پل گرین گراسکاپیتان فیلیپس ساخته پُل گرین گراس از آن جمله فیلم هایی است که تمام موارد یک فیلم اسکاری را یک جا در خود جمع کرده است و از همین حالا می توان گفت در چندین رشته نامزد اسکار خواهد شد!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصویری بسیار واقعی از یک قهرمان معمولی

نقدی بر فیلم «کاپیتان فیلیپس» ساخته پل گرین گراس


کاپیتان فیلیپس ساخته پل گرین گراسکاپیتان فیلیپس ساخته پُل گرین گراس از آن جمله فیلم هایی است که تمام موارد یک فیلم اسکاری را یک جا در خود جمع کرده است و از همین حالا می توان گفت در چندین رشته نامزد اسکار خواهد شد!

فیلم «کاپیتان فیلیپس»

تام هنکس مسیری را که با فارست گامپ شروع کرده بود و با دور افتاده ادامه داده بود و پس از وقفه ای ترک کرده بود، حالا در کاپیتان فیلیپس ادامه داده است. یک قهرمان عادی  بدون دور بازوی دو متری و یا قابلیت های یک سوپر قهرمان از قبیل پرواز کردن  و... فقط با اتکا با نیروی عقل خودش برمشکلات اش فائق  می آید و به اصطلاح از آن قهرمان هایی است که دور مغزش از دور بازویش بزرگ تر است! تام هنکس که بدون هیچ شکی جزو نامزدهای اسکار امسال است تصویری بسیار واقعی از قهرمانی معمولی نشان می دهد.

در ابتدای فیلم کاپیتان فیلیپس (تام هنکس) را می بنیم که به همراه آندره (کاترین کینر) در راه فرودگاه درباره مشکلات زندگی و فرزندانشان بحث می کنند و آندره به او می گوید که به زودی همه چیز درست می شود.

فیلم به سومالی می رود. آنجا گروهی خلافکار به  ریاست گاراد از مردم باج می گیرند ولی این بار نتوانسته اند از مردم برای گاراد باج بگیرند. در این حین فردی به نام عبدولی موسی (با بازی بارخاد عبدی) با کنار هم قرار دادن تعدادی نیروی ورزیده به نام های «بلال» (با بازی بارخاد عبدالرحمن)، «علمی» (با بازی ماهات ام.علی) و «ناجی» (با بازی فیصل احمد) تصمیم می گیرد به سراغ یک دزد دریایی به نام «اسد» (با بازی محمد علی) رفته و با کمک هم یک کشتی ثروتمند را سرقت کنند.

فیلیپس بعد از رسیدن به بندر می بیند که کشتی «مرسک آلاباما» بارگیری شده؛ همکارش «شین مورفی» (با بازی مایکل کرنوس) به او می گوید که باید محموله را تا مومباسا در کنیا حمل کند. فیلیپس در حال هدایت «مرسک» است که به ناگاه متوجه می شود دو قایق در حوالی کشتی در حال تردد هستند و آنها همان دزدان دریایی هستند که با غارت کشتی سعی دارند ثروتی عظیم به دست آورند، ولی در کشتی خبری از پول نیست.

فیلیپس می پذیرد 30 هزار دلار موجود در صندوق کشتی را به دزدان داده و آنها هم که چیز دیگری در کشتی نیافته اند کشتی را ترک می کنند و البته در این بین فیلیپس را هم به عنوان گروگان با خود می برند و...

فیلم از روی کتابی به قلم ر یچارد فیلیپس تحت عنوان طولانی «وظیفه شناسی یک کاپیتان: دزدان دریایی سومالی، یگان ویژه نیروی دریایی و ایام خطرناک در دریا(A Captain’s Duty: Somali Pirates, Navy SEALS, and Dangerous Days at Sea) ساخته شده است.

فیلمنامه ای که بیلی ری آن را براساس کتابِ ریچارد فیلیپس نوشته بسیار جذاب و بدون شاخه و برگ اضافی است. فصل های ابتدایی کتاب که واقعاً هم ربط زیادی به فیلم ندارند، در فیلم نیامده است و فقط به شخصیت کاپیتان فیلیپس پرداخته است و  او را انسانی بسیار عادی نشان داده است. در فیلم تلاش نشده از او یک ابرقهرمان بسازد و نقطه قوت فیلم همین نکته است.

پل گرین گراس در مقام کارگردان، بری اکروید در مقام فیلمبردار و کریستوفر رز به عنوان تدوینگر خارق العاده اند و  کاری می کنند که شما احساس می کنید در کنار کاپیتان فیلیپس در آن قایق به گروگان گرفته شده اید و قدرت امواج در اقیانوس را حس کنید و در مدت زمان بیش از دو ساعت فیلم، گذشت زمان را احساس نکنید!

فیلمنامه نویس موفق شد حوادث و ارتباط آنها با کاپیتان را خیلی خوب تحلیل کند. فیلمنامه خوب و منسجم بیلی ری حرف های بسیار جالب و قابل تأملی درباره تصور و ارزیابی آدم ها از خویشتنِ خویش دارد. شخصیت های منفی داستان هم افراد شرور به تمام معنا نیستند. آنها در لحظاتی در فیلم نیز کارهای خوب و انسانی انجام می دهند، ولی در جاهای دیگر کارهای خرابکارانه. فیلمساز البته می خواهد بگوید این جور حرکت های پرتنش ازاین افراد بیشتر به مشکلات مادی مردم سومالی بر می گردد و آنها ذاتاً دزد دریایی به دنیا نیامده اند.

با اینکه این دزدان دریای گمنام هستند ولی بازی های شان فوق العاده عالی است. در بعضی از صحنه ها که نا امیدی به خاطر تصمیم گیری هایشان مشهود است بازی هایشان اوج می گیرد و تکرار جمله ای مانند «همه چیز درست میشه» جمله ای امید بخش برای آن ها در حین مواجه شدن با همچین شرایطی است کارکردی عالی در فیلم و نوع شخصیت پردازی این دزدان دریایی کم تجربه دارد.

از طرفی پل گرین گراس دقیقاً سبک کارگردانی سری فیلم های بورن را برای این فیلم اتخاذ کرده است. دوربین روی دست در صحنه های اکشن فیلم خیلی به تعلیق فیلم کمک می کند. در اینجا این سبک فیلمبرداری علاوه بر قرار دادن مخاطب در دل حوادث به نوعی یادآور نوع حرکت کشتی روی سطح آب هم است که مدام به بالا و پایین می رود.

فیلم به لحاظ موضوعی دو قسمت دارد. نیمه نخست فیلم که مربوط به تصاحب کشتی توسط دزدان دریایی است مانند بازی موش و گربه شده است و نیمه دوم آن مربوط به گروگان گرفتن کاپیتان فیلیپس است. سطح اکشن در هر دو قسمت بسیار بالاست و مخاطب تا پایان فیلم با خیال راحت بابت پولی که برای بلیط داده روی صندلی خود می نشیند. ولی فیلم تنها اکشن خالص نیست. فیلمساز در دلِ اکشن دریایی فیلم، ما را با شخصیت فیلیپس بیشتر آشنا می کند و دریچه ای از دریای درونی او را برای ما آشکار می سازد!

پل گرین گراس در مقام کارگردان، بری اکروید در مقام فیلمبردار و کریستوفر رز به عنوان تدوینگر خارق العاده اند و  کاری می کنند که شما احساس می کنید در کنار کاپیتان فیلیپس در آن قایق به گروگان گرفته شده اید و قدرت امواج در اقیانوس را حس کنید و در مدت زمان بیش از دو ساعت فیلم، گذشت زمان را احساس نکنید!

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : پرده سینما / موحد منتقم