تبیان، دستیار زندگی
سامانه تسهیلات ازدواج مدتی است که مسدود شده و کمتر زوجی موفق می شود که در این سامانه ثبت نام کند. همان طور که پیش بینی می شد مسوولان علت روی دادن این اتفاق را پس از هفته ها و ماه ها کشف کردند؛ نبودن پول!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وام ازدواج شاید اما اگر...


سامانه تسهیلات ازدواج مدتی است که مسدود شده و کمتر زوجی موفق می شود که در این سامانه ثبت نام کند. همان طور که پیش بینی می شد مسوولان علت روی دادن این اتفاق را پس از هفته ها و ماه ها کشف کردند؛ نبودن پول!
وام ازدواج

محمدرضا قربانی مدیر كل اعتبارات بانك مركزی در پاسخ به پرسشی در مورد مشكلات ایجاد شده در روند پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج اظهار كرد: در زمان حاضر به دلیل عملكرد صد درصدی منابع قرض الحسنه به مصارف قرض الحسنه در بانك های سپه، مسكن، رفاه كارگران، تجارت، كشاورزی، پست بانك، قرض الحسنه مهر ایران و همچنین اتمام بودجه تخصیصی از سوی صندوق مهرامام رضا (ع) جهت ازدواج، سامانه مربوطه جهت ثبت نام متقاضیان برای بانك های مزبور و صندوق موصوف مسدود است . بنابراین بانك های یاد شده می توانند صرفاً با توجه به وصول اقساط تسهیلات اعطایی قبلی، نسبت به پرداخت تسهیلات به افراد ثبت نام شده قبلی اقدام نمایند.

مدیركل اعتبارات بانك مركزی تصریح كرد: جهت افزایش تعداد بانك های عامل اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج،اداره اعتبارات با پیگیری های متعدد در تلاش برای اتصال برخی بانك های خصوصی به سامانه ازدواج است .

هرگونه تغییر در روند و یا نحوه اعطای تسهیلات مذكور، جهت اطلاع رسانی به عموم در اختیار آن اداره قرار خواهد گرفت.

به گفته مدیر كل اعتبارات بانك مركزی ، از ابتدای سال 1391 تا تاریخ 31 شهریور ماه همان سال و در مدت مشابه آن در سال 1392، به ترتیب تعداد 550 هزار و 452 نفر و 452 هزار و 270 نفر از متقاضیان ثبت نام كننده موفق به دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج شده اند.

در زمان حاضر به دلیل عملكرد صد درصدی منابع قرض الحسنه به مصارف قرض الحسنه در بانك های سپه، مسكن، رفاه كارگران، تجارت، كشاورزی، پست بانك، قرض الحسنه مهر ایران و همچنین اتمام بودجه تخصیصی از سوی صندوق مهرامام رضا (ع) جهت ازدواج، سامانه مربوطه جهت ثبت نام متقاضیان برای بانك های مزبور و صندوق موصوف مسدود است

وی همچنین درباره وام های فرض الحسنه گفت: اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج همانند گذشته از سوی بانك های عامل ، ملی ، صادرات و ملت از محل مانده منابع سپرده قرض الحسنه پس انداز و با توجه به تعداد متقاضی در صف در حال اقدام بوده و هم اكنون سامانه برای این بانك ها فعال است.

** تسهیلات بانك مسكن

قربانی در مورد آمار تسهیلات اعطایی بانك مسكن نیز اظهار داشت: بانك مسكن به عنوان تنها بانك عامل طرح مسكن مهر از ابتدای طرح تا تاریخ 31 شهریور ماه 92 در مجموع به میزان 470 هزار و 638 میلیارد ریال قرارداد تسهیلاتی منعقد نموده و در حال پرداخت قراردادهای منعقده است .

وام ازدواج

وی ادامه داد: درخواست افزایش سقف فردی تسهیلات صندوق پس‌انداز بانك مسكن (خرید- ساخت) از سوی بخش كارشناسی بانك مركزی در حال بررسی است.

** تسهیلات بافت فرسوده

مدیركل اعتبارات بانك مركزی گفت: همچنین در زمینه تسهیلات بافت فرسوده طبق قانون اعطای تسهیلات مسكن بافت های فرسوده به میزان 200‌هزار فقره تسهیلات جدید احیای بافت‌های فرسوده شهری در سال 1392 با سقف فردی 30 میلیون ریال و با رعایت مفاد سیاست های پولی، اعتباری و نظارتی نظام بانكی كشور به بانك های عامل مربوطه ابلاغ شده كه بانك های عامل با توجه به منابع و مصارف بانك، نسبت به اعطای سهمیه های ابلاغی در چارچوب ضوابط بانكی اقدام می كنند.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : ایرنا و فارس