تبیان، دستیار زندگی
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه گمانه‌زنی‌ها در رابطه با جزئیات پیشنهاد ایران به 1+5 هیچ ارتباطی نه در شکل و نه در محتوا با پیشنهادات ندارد، تاکید کرد: ایران کاملا جدی و منطقی مذاکرات را برای احقاق حقوق هسته‌یی خود و حفظ برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌یی‌
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توضیحات افخم درباره پیشنهاد ایران به 1+5


سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه گمانه‌زنی‌ها در رابطه با جزئیات پیشنهاد ایران به 1+5 هیچ ارتباطی نه در شکل و نه در محتوا با پیشنهادات ندارد، تاکید کرد: ایران کاملا جدی و منطقی مذاکرات را برای احقاق حقوق هسته‌یی خود و حفظ برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌یی‌اش آغاز کرده است.

مرضیه افخم خاطرنشان کرد: با انجام مذاکرات ژنو فصل نوینی در مذاکرات ایران و 1+5 برای خروج از بن‌بست مذاکراتی پیشین آغاز شد. ایران به طور جدی بر پایه اراده سیاسی وارد مذاکرات شده و هیات ایرانی هم در مذاکرات به دنبال جایگزینی طرح "مذاکره برای نتیجه" به جای "مذاکره برای مذاکره" بود و زمینه برای اینکه بازی با نتیجه برد برد برای دو طرف شکل گیرد فراهم شده است.

افخم

وی افزود: طرح پیشنهادی ایران که تنظیم و به کشورهای 1+5 ارائه شد، طرح جامع و کاملی بود. طرح ایران در برگیرنده حقوق کامل هسته‌یی کشورمان است و این فرصت را فراهم کرده که مذاکرات برای رسیدن به نتیجه‌ای شکل گیرد و شاهد باشیم راهبرد فشار و مذاکره که پیش از این از سوی غرب به نمایش گذاشته شده بود و مفسران غربی و تحلیلگران از آن به عنوان راهبرد بی‌نتیجه یاد کرده بودند، بی‌نتیجه بودنش ثابت شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ایران برای رسیدن به تفاهم وارد مذاکرات شد. با گام‌های متوازن دو طرف مسیر اعتمادسازی و همکاری ایجاد و زمینه برای حرکت در این مسیر فراهم می شود.

وی با بیان اینکه مذاکرات ژنو از سوی طرف‌های مقابل نیز مفید و سازنده ارزیابی شد، اضافه کرد: دو طرف حاضر شدند برای اولین بار بیانیه مشترکی صادر کنند و توافقاتی درباره زمان و مکان دور بعدی مذاکرات حاصل شد که طلیعه خوبی است. در این فضا با توجه به ارزیابی‌های اولیه‌ای که هیات ایرانی داشت و طرف مقابل هم آن را اعلام کرد تلاش شد فضای مذاکرات به دور از فضاسازی‌های مسموم حفظ شود و به همین شیوه ادامه یابد.

افخم اضافه کرد: تبلیغات و گمانه‌زنی‌هایی در رسانه‌ها و محافل مختلف مطرح می‌شود که بیشتر از سوی جریان‌های تندرو و افراطی و بخصوص محافل صهیونیستی است که تلاش دارند رویکرد جدید شکست بخورد از این رو سعی می‌کنند القا کنند که مذاکرات برد برد عملا نمی‌تواند شکل گیرد و می‌خواهند اساس آن را زیر سوال ببرند.

تبلیغات و گمانه‌زنی‌هایی در رسانه‌ها و محافل مختلف مطرح می‌شود که بیشتر از سوی جریان‌های تندرو و افراطی و بخصوص محافل صهیونیستی است که تلاش دارند رویکرد جدید شکست بخورد از این رو سعی می‌کنند القا کنند که مذاکرات برد برد عملا نمی‌تواند شکل گیرد و می‌خواهند اساس آن را زیر سوال ببرند

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: مطالب مختلفی درباره بندهای طرح ایران از سوی برخی رسانه‌ها و محافل مختلف ارائه شده که همگی ساختگی و گمانه‌زنی است. به طور صریح اعلام می‌کنیم این گمانه‌زنی‌ها هیچ ارتباطی نه در شکل و نه در محتوا با پیشنهادات ایران ندارد.

وی گفت: تیم ایران کاملا جدی و منطقی مذاکرات را برای احقاق حقوق هسته‌یی خود و حفظ برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌یی ایران آغاز کرده و با تکیه بر اجماع داخلی و حمایت مردمی مذاکرات را به پیش می‌برد.

افخم تصریح کرد: افکار عمومی داخلی هم با هوشمندی این جوسازی‌ها و القائات را که در جهت ممانعت از خارج شدن از بن‌بست مذاکراتی و بی‌نتیجه بودن مذاکرات برد برد انجام می‌شود بی‌نتیجه خواهند گذاشت.

مذاکرات هسته ای

این اظهارات در  بعد از ان مطرح شده است که برخی از رسانه های داخلی و خارجی نسبت به محرمانه بودن محتوای مذاکرات و همچنین درباره محتوای مذاکرات مطالبی را درج کردند. از جمله «المنانیتور » به نقل از یک مقام ایرانی نوشته بود که پیشنهاد هسته ای ایران به گروه 1+5 شامل دو مرحله است که در مرحل اول غنی سازی اورانیوم 20 درصدی را متوقف خواهد کرد. که مجمد جواد ظریف در واکنش مهرماه به گزارش های منتشره در «برخی از رسانه های غربی» در خصوص جزئیات مذاکرات ایران و گروه 1+5 در ژنو واکنش نشان داده و گفته است که این گزارش های «خیالی» است.»

آقای ظریف در صفحه شخصی اش در فیس بوک در باره مذاکرات ایران و گروه 5+1 در  ژنو نوشت: «همه مطالبی که  برخی رسانه های غربی از قول منابع موثق ایرانی در مورد جزئیات خیالیِ طرح نوشته اند همه حدس و گمان است و هیچ کدام ارتباطی به طرح و بحث های جلسه ندارد»

وزیر امور خارجه در فیس بوک خود نوشته است:«مذاکرات ژنو مفید و سازنده بود. توافق هم کردیم که بحث ها محرمانه بماند. محرمانه ماندن مذاکرات به معنای واهمه داشتن از افشای محتوای آن نیست. اطمینان داشته باشید که هیچ نگرانی در مورد اعلام عمومی آنچه در مذاکرات طرح شد نداریم.»

وی اضافه کرده است:« اما هدف ما از این مذاکرات رسیدن به تفاهم است و نه بهره برداری های زودگذر تبلیغاتی. بنده و همکارانم آمادگی داریم که فشار تبلیغاتی را تحمل کنیم ولی به نتیجه مذاکراتی که با حقوق و منافع مردم ایران ارتباط دارد خدشه ای وارد نشود.»

طرح پیشنهادی ایران که تنظیم و به کشورهای 1+5 ارائه شد، طرح جامع و کاملی بود. طرح ایران در برگیرنده حقوق کامل هسته‌یی کشورمان است و این فرصت را فراهم کرده که مذاکرات برای رسیدن به نتیجه‌ای شکل گیرد و شاهد باشیم راهبرد فشار و مذاکره که پیش از این از سوی غرب به نمایش گذاشته شده بود و مفسران غربی و تحلیلگران از آن به عنوان راهبرد بی‌نتیجه یاد کرده بودند، بی‌نتیجه بودنش ثابت شود

محمد جواد ظریف در بخش دیگری از گزارش خود تصریح کرده است:«مطمئن باشید که بنده و همکارانم آن چنان استوار و منطقی مذاکره کرده ایم که هیچ نگرانی از افشای مطالب مذاکرات نداریم. ولی چون برای رسیدن به تفاهم وارد این عرصه دشوار شده ایم و نه برای افشاگری و برد زودگذر و کم فایده تبلیغاتی، لذا جزئیات مذاکره را، با کسب اجازه از محضر شریف مردم، محرمانه نگاه می داریم.»

وزیر امور خارجه افزوده است:« باید از فرصتی که شما مردم با انتخاب حماسی تان به دنیا دادید تا با ایران مقتدر، منطقی و اهل تعامل و گفت وگو کنار بیایند، بهترین استفاده واقعی و عملیاتی را بکنیم و گرنه فرصت برای تبلیغات بسیار است.»

فرآوری : عطاالله باباپور

بخش سیاست تبیان


تابناک/ ایسنا/جام نیوز