تبیان، دستیار زندگی
پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری نوشت: دفتر رئیس جمهوری اسلامی ایران، نامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی مبنی بر معرفی وزرای پیشنهادی دولت تدبیر و امید برای تصدی وزارتخانه های «آموزش و پرورش»، «علوم، تحقیقات و فناوری» و «ورزش و جوانان» را جهت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در نامه به علی لاریجانی صورت گرفت

وزرای جدید به مجلس معرفی شدند


پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری نوشت: دفتر رئیس جمهوری اسلامی ایران، نامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی مبنی بر معرفی وزرای پیشنهادی دولت "تدبیر و امید" برای تصدی وزارتخانه های «آموزش و پرورش»، «علوم، تحقیقات و فناوری» و «ورزش و جوانان» را جهت بررسی صلاحیت آنان از سوی نمایندگان مجلس به دفتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

ضرغام صادقی عضو هیات رییسه مجلس نامه معرفی وزرای پیشنهادی از سوی رییس‌جمهور به مجلس را به این شرح قرائت کرد:

لاریجانی

«بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی

با سلام و احتراما در راستای اجرای اصل 133 قانون اساسی جمهوری اسلامی، اسامی وزرای پیشنهادی به همراه شرح حال و برنامه‌های آنان برای اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شوند.

1. رضا فرجی‌دانا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

2 .علی‌اصغر فانی، وزارت آموزش و پرورش

.3 صالحی امیری، وزارت ورزش و جوانان

حسن روحانی»

به گفته منادی سفیدان نماینده تبریز، نامه معرفی سه وزیر پیشنهادی دولت روز گذشته به مجلس تقدیم شد و در ابتدای جلسه صبح امروز (یکشنبه) اعلام وصول می‌شود.

وی افزود: یکشنبه آینده (5 آبان) جلسه رای اعتماد به وزاری پیشنهادی دولت در مجلس برگزار خواهد شد.

سیدرضا صالحی امیری و علی‌اصغر فانی سرپرستی وزارتخانه‌های ورزش و جوانان و آموزش و پرورش را بر عهده داشته‌اند.  اما توفیقی که  سرپرستی وزارت علوم را بر عهده داشت به مجلس معرفی نشد.

گرچه این خبر در ابتدا واکنش هایی را در پی داشت اما سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان، رئیس جمهور  مهر سه وزیر پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد ولی نام جعفر توفیقی در نامه رئیس جمهور نیست و وی از حضور در کابینه دولت یازدهم بازماند

در 26 شهریور امسال در خبری اعلام شد که جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سوی حسن روحانی رئیس جمهور برای تصدی وزارت علوم به مجلس معرفی نخواهد شد.

گرچه این خبر در ابتدا واکنش هایی را در پی داشت اما سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان، رئیس جمهور  مهر سه وزیر پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد ولی نام جعفر توفیقی در نامه رئیس جمهور نیست و وی از حضور در کابینه دولت یازدهم بازماند.

توفیقی که پس از عدم صلاحیت میلی‌منفرد به عنوان سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سوی رئیس‌جمهور مشخص شد، در تحصن دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران در جریان فتنه سال 88 در روز 26 خرداد سخنرانی تحریک آمیزی داشت که باعث مخالفت نمایندگان با وی شد. البته وی در دوران سرپرستی خود در این وزارتخانه عزل‌و نصب‌های زیادی داشت که مورد انتقاد برخی نمایندگان مجلس واقع گردید.

قابل ذکر است  کابینه معرفی شده آقای روحانی با معدل سنی 58 سال، دارای 11  مدرک دکتری ، 5 فوق لیسانس و 2 لیسانس بودند و از گرایشات سیاسی مختلف در آن حضور داشتند

روحانی کابینه خود را  در اقدامی زودهنگام و موثر در روز تحلیف به مجلس معرفی کرد که سرانجام سلطانی فر به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، میلی فرد به عنون وزیر پیشنهادی علوم، و نجفی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای اعتماد را کسب نکردند. محمدعلی نجفی بعد از این به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی انتخاب شد

قابل ذکر است  کابینه معرفی شده آقای روحانی با معدل سنی 58 سال، دارای 11  مدرک دکتری ، 5 فوق لیسانس و 2 لیسانس بودند و از گرایشات سیاسی مختلف در آن حضور داشتند. حال باید دید این آمار با رای اعنماد مجلس به سه وزیر مذکور چگونه رقم خواهد خورد.

فرآوری : عطالله باباپور

بخش سیاست تبیان


منابع: همشهری انلاین، مشرق، فارس ، ایسنا، اول نیوز