تبیان، دستیار زندگی
حال که ساخت بال نیز به اتمام رسید نوبت به ساخت دم گلایدر می رسد . ساخت دم آسان ترین قسمت یک گلایدر است ولی با همین سادگی حساسیت خود را دارد. برای ساخت ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت گلایدر، جلسه پنجم

نهایی سازی گلایدر

موضوع پروژه: ساخت دم گلایدر و اتصال اجزا به یکدیگر و بالانس کردن اجزا و نحوه پرتاب گلایدر

اهداف: جلسه شامل اهداف رفتاری و آموزشی

دانش:

کسب اطلاعاتی در مورد محل قرارگیری مرکز جرم و بال و ...

مهارت:

ساخت دم

کار با چسب دوقلو

کار با روکش حرارتی

وسائل مورد نیاز: -------------------------------

زمان عملیاتی:  یک ساعت و نیم

روند کار:

5-1- ساخت دم:

حال که ساخت بال نیز به اتمام رسید نوبت به ساخت دم گلایدر می رسد . ساخت دم آسان ترین قسمت یک گلایدر است ولی با همین سادگی حساسیت خود را دارد. برای ساخت دم ابتدا طرح خود را انتخاب کنید که چه نوع دمی می خواهید که داشته باشید (مثلاً دم V شکل یا دم T شکل یا دم معمولی) پس از انتخاب طرح با توجه به نوع طرح انتخابی و تصاویر زیر شروع به برش شیت های بالسا خود کنید. ( با ضخامت حدود 3-6 میلیمتر)

به تصویر زیر دقت کنید. تصویر یک دم V شکل را نشان می دهد که از شیت بالسا بریده شده است. به سوراخ های روی دم دقت کنید. این سوراخ ها به دلیل اینکه وزن برای گلایدر پارامتر مهمی به شمار می رود ایجاد شده تا هم دم سبک تر شود و هم کمی زیباتر شده باشد.

گلایدر جلسه پنجم

اگر از دم V شکل استفاده می کنید توجه داشته باشید که زاویه ی 110 درجه برای بین دو دم مناسب است. باز بهترین زاویه طبق نقشه و محاسبات به دست می آید.

گلایدر جلسه پنجم

پس از آنکه دم V شکل چسبانده شد شروع به سمباده زدن جلو و عقب دم می کنیم تا جلو و عقب آن کاملا نیم گرد شود.

گلایدر جلسه پنجم

حال نوبت به روکش کردن می رسد. روکش را به اندازه دم گلایدر خود بریده و سپس با اتو آن را بر دم می چسبانیم تا سطح آن نیز کاملا صاف مثل بال شود. سپس آن را با چسب دو قلو محکم به بدنه می چسبانیم.

همچنین می توانید از دم معمولی نیز استفاده کنید که روش کار مانند دم V شکل است ولی با این تفاوت که به جای دو تکه دم ، این بار دم شما 3 تکه دارد که که دو تکه از آن دم افقی و یک تکه دم عمودی را تشکیل می دهند.

گلایدر جلسه پنجم
گلایدر جلسه پنجم
گلایدر جلسه پنجم

5-2- اتصال اجزا و بالانس کردن گلایدر:

اتصال دم به بدنه را که توضیح دادیم . حال تنها اتصال بال به بدنه و بالانس (متعادل) کردن گلایدر مانده است. برای اتصال بال به بدنه همان طور که در شکل زیر و دو تصویر بالا نیز می بینید می توانید از یک کش محکم استفاده کنید. اگر جایی را برای بستن کش روی بدنه تعبیه نکرده اید می توانید کش را از زیر بدنه رد کرده و سپس به روی بال آورده و سپس دوباره از پشت بال به زیر بدنه ببریم.

گلایدر جلسه پنجم

بهتر است بدنه را در جلو و عقب جای نصب بال سوراخ کرده و دو تکه چوب گرد مانند چوب بستنی از آن رد کنید و چسب بزنید تا کش روی این دو چوب گرد بیفتد.

اما بال را به کجای بدنه وصل کنیم ؟

اگر طول بدنه را به 3 قسمت مساوی تقسیم کنیم بهتر است که بال را حدودا به انتهای قسمت اول از جلو متصل کنیم. مثلا اگر طول بدنه 60 سانتی متر و طول ریب های وسطی بال ما 12 سانتی متر باشد بهتر است که بال ما طوری قرار دهید تا لبه حمله بال در فاصله 10 سانتی متری و لبه فرار بال در 22 سانتی متری از جلوی بدنه قرار گیرد.

5-3- بالانس کردن گلایدر:

بعد از نصب بال نوبت به بالانس کردن گلایدر می رسد. برای بالانس کردن گلایدر ابتدا آن را بر روی یک انگشت خود قرار دهید. ( اگر بالی که بر روی بدنه وصل شده است را به 4 قسمت مساوی تقسیم کنیم انگشت را انتهای قسمت اول از جلوی بال قرار دهید)

حال گلایدر را بر روی انگشت (بدون هیچ گونه تکیه گاه دیگری) نگه دارید. نمی شود!!! عقبش مطمئنا سنگینی می کند. می دانید چرا؟ بیشتر به خاطر وزن دم و فاصله آن است. حال چه کنیم؟ برای بالانس کردن گلایدر بهترین کار این است که مقداری فلز ( قطعه سرب، سکه، میخ فلزی و ...) را با چسب نواری به جلوترین قسمت بدنه متصل کنیم تا گلایدر بر روی انگشت ما ( در همان محلی که گفته شد) تعادل داشته باشد.

همچنین به تعادل در جهات مختلف هم دقت لازم را داشته باشید. اگر کارتان با دقت لازم انجام شده باشد هنگامی که وسط بال را بر روی بدنه قرار می دهید تعادل به سمت چپ و راست هم وجود خواهد داشت یعنی وزن بال به طور یکسان پخش شده است.

برای مطمئن شدن از کار خودتان فقط بالانس کردن گلایدر کافی نیست. شما باید چند بار گلایدر خود را در فواصل کوتاه (2-3 متر) پرتاب کنید تا مطمئن شوید که گلایدر به سمت راس و چپ منطرف نمی شود و خوب نیروی برآ تولید می کند و در نهایت از محل قرار گرفتن بال مطمئن شوید و در صورت لزوم جای آن را تغییر دهید.

5-4- پرتاب گلایدر:

پرتاب گلایدر هم ویژگی های خاص خود را دارد. برای پرتاب حتما گلایدر را با زاویه ای منفی ( حدود 2-5 درجه زیر افق) با سرعت نه خیلی زیاد و نه خیلی کم رها شود. همچنین می توان برای پرتاب لانچر ساخت. یک گلایدر خوب زمانی عالی پرواز می کند که پرتاب کننده آن مهارت لازم را در پرتاب آن داشته باشد و این تنها با تمرین بدست می آید. شما هم چندین بار گلایدر خود را در فواصل کوتاه پرتاب کنید تا تجربه و مهارت کافی را بدست آورید. سپس برای فواصل بلندتر اقدام نمایید.

تکالیف: در مورد یک نوع از گلایدرهای زیر که پایه ی همه ی آن ها گلایدر سازه ای است اطلاعاتی بیابید .

1. گلایدر SLOPE

2. گلایدر remote control

3. گلایدر solar

4. گلایدر موتوری

محل بازدید/ اردو/ خرید: -----------------------------------

منابع مطالعه: -------------------------------------------------

مطالب مرتبط:

جلسه اول: گلایدر،تاریخچه پرواز، معرفی و آشنایی

جلسه دوم: آشنایی با گلایدر سازه ای

جلسه سوم: ساخت بدنه و تهیه ی ابزارآلات و لوازم مورد نیاز

جلسه چهارم: ساخت بال گلایدر

جلسه پنجم: نهایی سازی گلایدر

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی