تبیان، دستیار زندگی
شرکت‌های نوظهور و نوپا یا همان استارت‌آپ‌ها این روزها به سرعت در حال رشد هستند و هر روز به تعداد آنها افزوده می‌شود. در واقع راه‌اندازی و تاسیس این شرکت‌ها باعث ایجاد تحولاتی بزرگی در صنایع مختلف و به خصوص دنیای تکنولوژی شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استارت‌آپ؛ پایه‌ی تحولی بزرگ


شرکت‌های نوظهور و نوپا یا همان استارت‌آپ‌ها این روزها به سرعت در حال رشد هستند و هر روز به تعداد آنها افزوده می‌شود. در واقع راه‌اندازی و تاسیس این شرکت‌ها باعث ایجاد تحولاتی بزرگی در صنایع مختلف و به خصوص دنیای تکنولوژی شده است.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی مانند فیس‌بوک و توئیتر که این روزها سرمایه‌های قابل توجهی در اختیار دارند و به خوبی در سرتاسر دنیا شناخته می‌شوند، در ابتدا تنها یک استارت‌آپ کوچک بودند.

استارت‌آپ

این موضوع حالا باعث شده است که پرورش یک ایده و راه‌اندازی یک استارت آپ کوچک براساس آن به روندی درآمدزا و موفق تبدیل شده و در سراسر دنیا منتشر شود؛ تا جایی که حالا استارت‌آپ‌ها تکنولوژی دیگر تنها در سیلیکون ولی متمرکز نبوده و به کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دیگری هم راه پیدا کنند. به این ترتیب مناطق دیگری از دنیا هم به تدریج شاهد رشد یک سیلیکون ولی کوچک در خودشان خواهند بود.

باب متکلف، بنیانگذار 3com جمله معروفی دارد که می گوید «سیلیکون ولی تنها جای زمین است که در تلاش برای تبدیل شدن به سیلیکون ولی نیست!»

اما آنچه در خاورمیانه در حال وقوع است بسیار متفاوت است. کریس شرودر کتابی را اخیرا منتشر نموده است با نام Startup Rising و به انقلاب کارآفرینی اشاره می نماید که خاورمیانه را متحول می نماید.

این کارآفرین و سرمایه گذار تکنولوژی از باهوش ترین افراد در خارج از سیلیکون ولی است. کریس تعاملات نزدیکی با بزرگان دره سیلیکون مانند مارک اندرسون و بن هورویتس دارد و به شامه دقیقش برای پیش بینی اتفاقات بزرگ معروف است.

آنچه او در کتاب اخیرش به آن اشاره نموده است بسیاری را به تعجب واداشته است. کریس معتقد است که قاهره یا دوحه ممکن است پالو آلتوهای (منطقه ای معروف در سیلیکون ولی) بعدی باشند.

در توییتر از کریس پرسیده شد چرا در کتابش به تحولات اکوسیستم کارآفرینی در ایران اشاره نکرده است که وی در جواب گفت «آنچه در ایران در حال وقوع است بی نظیر است و امیدوارم روز به روز افزایش یابد. اما کتاب من تمرکزش بر روی دنیای عرب بوده است.»

استارت‌آپ

کریس در کتاب به این موضوع اشاره می کند که نسل جوان در خاورمیانه که جمعیت فراوانی هم دارد نوید دریایی از استعداد و نوآوری است. وی می گوید سرمایه گذاران در بازارهای نوظهور به دو دلیل ورود می کنند. اولا این بازارهای آنقدر بزرگ هستند که با تمام مشکلاتی که در آنجا وجود دارد، نمی توان از آنها گذر کرد. ثانیا این بازارها سرشار از متخصصین خبره ای است که از بازارهای پیشرفته هزینه کمتری را به کسب و کارها تحمیل می نمایند.

تجربه موفق سرمایه گذاران در دهه گذشته با سرمایه گذاری در کشورهایی مانند روسیه، برزیل، چین و هند اگرچه با چالش های فراوانی مواجه بوده است (مانند فساد در دستگاه های اداری و …) ، اما جامعه سرمایه گذار را بسیار مجرب نموده است و اکنون این تجربه را در دیگر بازارهای نوظهور مثل خاورمیانه به خوبی به کار می گیرند.

کریس مثال های روشنی را با اطلاعات دموگرافیک از منابع مختلف نشان می دهد. بطور نمونه «در سال 2008 GDP کشورهای مصر، ایران، پاکستان، عربستان و ترکیه روی هم با جمعیت 420 میلیونی معادل 3.3 تریلیون دلار است. این میزان با GDP کشور هند برابر است اما با 3 برابر جمعیت بیشتر در هند!»

بسیاری از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی مانند فیس‌بوک و توئیتر که این روزها سرمایه‌های قابل توجهی در اختیار دارند و به خوبی در سرتاسر دنیا شناخته می‌شوند، در ابتدا تنها یک استارت‌آپ کوچک بودند

کریس در پایان نتیجه می گیرد که اگر دولت ها و حاکمیت های کشورهای منطقه خاورمیانه از این فرصت به خوبی حمایت کنند، خاورمیانه می تواند به قطب نوآوری و کسب و کار در بازارهای نوظهور (Emerging Markets) تبدیل گردد.

لندن هم به‌عنوان پایتخت یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای اروپایی در سال‌های اخیر شاهد رشد استارت آپ‌های تکنولوژی بوده است که بیشتر در منطقه شرقی این شهر متمرکز شده‌اند. این شرکت‌های نوظهور و کوچک حالا تنها به یک موفقیت بزرگ نیاز دارند تا بتوانند مقدمه‌ای برای ایجاد یک سیلیکون ولی از نوع اروپایی‌اش در این منطقه بشوند.

برای توسعه شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک یک شرکت فعال در زمینه سازماندهی رویدادهای عمومی به نام Digital Shoreditch در لندن به تازگی رویدادی رقابتی را به نام «استارت‌آپ میلیون پوندی» برگزار کرده است که در آن بیش از هزار شرکت نوظهور از 77 کشور مختلف جهان حاضر شده‌اند تا شانس خودشان را برای برنده شدن در این رقابت و بردن جایزه یک میلیون پوندی (برابر 6/1 میلیون‌دلار) آزمایش کنند. کارشناسان این حوزه معتقدند که برای رشد استارت آپ‌ها در لندن برگزاری چنین رقابت‌هایی می‌تواند تاثیرگذاری زیادی داشته باشد.فرآیند انتخاب استارت آپ‌ها برای حضور در این رقابت نسبتا پیچیده است، اما تجربه برگزاری این رقابت بر یک پرسش مهم برای شهر تکنولوژی آینده لندن تاکید می‌کند؛ آیا این چندصد شرکت نوظهور کوچک می‌توانند سرمایه شناور میلیارد پوندی را تولید کرده یا فرصت فروش به شرکت‌های بزرگ‌تر را به دست بیاورند؟

استارت‌آپ

شهر تکنولوژی نیاز به این برون رفت‌ها دارد تا بتواند به یک اکوسیستم کارآفرینی تبدیل شود که در آن موفقیت، موفقیت می‌آفریند. این کارآفرینان جدید و توانگر خودشان سرمایه گذار هم می‌شوند و نه تنها پول و سرمایه لازم را می‌آورند، بلکه تجربه‌های خودشان در زمینه‌های مختلف را برای کار ارائه می‌کنند. با این اوصاف است که خبر قرار گرفتن شرکت King -تولیدکننده بازی‌های ویدئویی مستقر در لندن- در فهرست شرکت‌های آماده ورود به بورس می‌تواند بسیار خوب و جالب توجه باشد.

تکثیر و توسعه استارت آپ‌ها می‌تواند تاثیرگذار و جالب توجه باشد. یک نقشه آنلاین از محل قرار گرفتن استارت آپ‌های شهر لندن نشان می‌دهد که این شرکت‌ها با نشانگرهای نقطه‌ای شکل در منطقه Old Street و همسایگی‌های آن در شرق لندن متمرکز شده‌اند. البته در میان این شرکت‌های نوظهور تعداد كمی شرکت‌هایی با زمینه فعالیت‌های دیگر مانند طراحی و دکوراسیون هم وجود دارند.

بر اساس یک مطالعه انجام شده توسط شرکت مشاوره‌ای Start-up Genome، لندن در حال حاضر گروهی از استارت آپ‌های جدید اروپایی را از نظر روش کارآفرینی و طرز کار حمایت و پشتیبانی می‌کند.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از آی تی ایران