تبیان، دستیار زندگی
تمامی دستگاه ها و کامپیوترهایی که در شبکه ها وجود دارند به یکدیگر متکی هستند و ایجاد یک خطا یا اشکال در شبکه می تواند باعث پایین آمدن میزان بهره وری، درآمد و در بعضی مواقع ضربه های جبران ناپذیری شود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خطا، مسئله پیش‌بینی نشده در شبکه

(قسمت اول)


تمامی دستگاه ها و کامپیوترهایی که در شبکه ها وجود دارند به یکدیگر متکی هستند و ایجاد یک خطا یا اشکال در شبکه می تواند باعث پایین آمدن میزان بهره وری، درآمد و در بعضی مواقع ضربه های جبران ناپذیری شود. به همین دلیل می بایست راهکارهایی برای مقابله با خطاهای احتمالی در نظر گرفته شود.

تمامی دستگاه ها و کامپیوترهایی که در شبکه ها وجود دارند به یکدیگر متکی هستند و ایجاد یک خطا یا اشکال در شبکه می تواند باعث پایین آمدن میزان بهره وری، درآمد و در بعضی مواقع ضربه های جبران ناپذیری شود. به همین دلیل می بایست راهکارهایی برای مقابله با خطاهای احتمالی در نظر گرفته شود.

خطا در شبکه

سازمان ها برای آن که بتوانند به خوبی کار خود را انجام دهند می بایست در همه مواقع به داده های خود دسترسی داشته باشند. اگر مشکلی در شبکه رخ دهد که باعث از کار افتادن یکی از درایوهای سروری باشد باید از طریق نسخه های پشتیبان مجددا جایگزین شوند اما زمانی که طول می کشد تا درایو خراب، تعویض و داده های آن روی درایو جدید کپی شود، سازمان ملزم به پرداخت هزینه های سنگینی می شود. برای رفع این مشکل سخت افزارهای مختلفی وجود دارند که می توانند همیشه در دسترس بودن داده ها را تضمین کنند.

برای تضمین دسترسی همیشگی به داده ها راه های مختلفی از قبیل آینه بندی، Duplexing، spanning ، استفاده از سرورهای اضافی، افزونگی و ... وجود دارد که به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

زمانی که در شبکه از دو هارد دیسک یکسان بر روی یک سیستم استفاده می کنیم از روش آینه بندی (Mirroring) بهره برده ایم.

در این روش هر دو هارد دیسک به یک آداپتور متصل هستند و دارای اطلاعات کاملا مشابه هستند. به این صورت که زمانی که کسی بر روی کامپیوتر اطلاعاتی را ذخیره می کند، آن اطلاعات به طور همزمان بر روی دو هارد ذخیره می شود و اگر یکی از درایوها از کار بیفتد، درایو دیگر تا زمانی که درایو خراب تعویض شود بدون هیچ معطلی جایگزین می شود.

خطا در شبکه

در این روش دو ایراد اساسی وجود دارد، از آنجایی که هر دو هارد به یک آداپتور وصل هستند در صورت ایجاد مشکل یا قطعی آداپتور هر دو هارد و در نتیجه کل داده ها از دسترس خارج می شوند. همچنین سرور تنها می تواند نیمی از فضای ذخیره را در اختیار کاربر بگذارد.

برای رفع کردن مشکل روش آینه بندی، روش Duplexing مورد نظر قرار گرفت.

در این روش شیوه کار مانند روش آینه بندی است با این تفاوت که به جای استفاده از یک آداپتور، برای هر هارد دیسک یک آداپتور مجزا استفاده می شود. در نتیجه دارای درجه امنیتی بالاتری است و در صورت از کار افتادن یک دیسک و یا یک آداپتور، سرور همچنان می تواند به کار خود ادامه دهد.

در یک هارد دیسک ممکن است آن را به چندین قسمت تقسیم کنید که به هر یک از این قسمت ها یک ولوم (Volumes) می گویند.

در روش Mirroring دو هارد دیسک به یک آداپتور متصل هستند و دارای اطلاعات کاملا مشابه هستند. به این معنا که زمانی که کسی بر روی کامپیوتر اطلاعاتی را ذخیره می کند، آن اطلاعات به طور همزمان بر روی دو هارد ذخیره می شود و اگر یکی از درایوها از کار بیفتد، درایو دیگر تا زمانی که درایو خراب تعویض شود بدون هیچ معطلی جایگزین می شود

به عنوان مثال هارد دیسک کامپیوتر شما به درایوهایی مانند C،D و ... تقسیم می شود که بیانگر دو ولوم مجزا است. سرورهای شبکه هم به همین صورت کار می کنند اما با انعطاف پذیری بالاتر.

در این روش تکنیکی به نام Drive spanning وجود دارد که با استفاده از آن می توان تمامی فضای ذخیره موجود روی سرور را به صورت یک ولوم تعریف کرد.

در صورتی که بر روی یک فضای ذخیره چندین ولوم داشته باشید و یکی از آن ها از کار بیفتد موجب از بین رفتن کل ولوم می شود که از معایب این روش به شمار می رود.

خطا در شبکه

زمانی که صبحت از سرعت پردازش باشد به سراغ روش Striping می رویم.

در این روش دو یا چند درایو را با یکدیگر ادغام می کنند و یک ولوم ایجاد می کنند. سپس فایل های موجود در کامپیوتر به چند بخش تقسیم شده و هر کدام بر روی یک درایو ذخیره می شود. این روش زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که سرور باید در آن واحد چندین درخواست دستیابی به فایل را پردازش کند چرا که در این روش زمانی که یک درایو مشغول پردازش یک بخش از فایل ها است، هد درایو دیگر می تواند به بخش بعدی فایل منتقل شود. به همین دلیل سرعت در این روش بالاست. عیب این روش هم مانند روش Spanning است، در صورتی که یکی از درایوها از کار بیفتد، کل ولوم از بین می رود.

    ادامه دارد...

فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

Network Fault Tolerance System "By John Sullivan"

computerhope

Network Fault Tolerance