تبیان، دستیار زندگی
دانش، شگفتی‌آفرین است؛ و به لطف اینترنت و عصر فناوری، ما می‌توانیم شاهد این شگفتی‌ها باشیم. دانش نوین، به کمک دستگاه‌های پیشرفته، به سوی آینده پیش می‌رود. دستگاه‌هایی که با دیدن آن‌ها، این سؤال را از خود می‌پرسیم که آیا این‌ها واقعی هستند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازه‌هایی از دنیای دانش و فناوری


دانش، شگفتی‌آفرین است؛ و به لطف اینترنت و عصر فناوری، ما می‌توانیم شاهد این شگفتی‌ها باشیم. دانش نوین، به کمک دستگاه‌های پیشرفته، به سوی آینده پیش می‌رود. دستگاه‌هایی که با دیدن آن‌ها، این سۆال را از خود می‌پرسیم که آیا این‌ها واقعی هستند؟

کوچکترین قهوه ساز دنیا ساخته شد

یک کارشناس قهوه در آلمان کوچکترین قهوه ساز دنیا را که ظرف 30 ثانیه اسپرسو تهیه می کند ساخته است.

این گجت کوچک می تواند یک فنجان بی نقص قهوه اسپرسو را ظرف 30 ثانیه آماده کند و کاربر آن به تنها چیزی که نیاز دارد یک دستگاه مایکرویو است که معمولا در هر خانه و یا اداره ای پیدا می شود.

کوچکترین قهوه ساز دنیا

دستگاه قهوه ساز "پیامو" از پلاستیک مخصوص غذا ساخته شده و دارای سه بخش فنجان، محفظه قهوه و محفظه آب است.

قسمت فنجان بخش پایه گجت را تشکیل می دهد و سایر بخشها روی آن قرار می گیرد. وقتی که این دستگاه در مایکروویو گرم می شود آب بخار می شود و با فشار از قهوه عبور می کند، پس از 30 ثانیه اسپرسو وارد فنجان می شود و پس از نوشیدن قهوه همه قطعات را می توانید در ماشین ظرفشویی قرار دهید.

این گجت کوچک می تواند یک فنجان بی نقص قهوه اسپرسو را ظرف 30 ثانیه آماده کند و کاربر آن به تنها چیزی که نیاز دارد یک دستگاه مایکرویو است که معمولا در هر خانه و یا اداره ای پیدا می شود

قهوه ساز پیامو به عنوان کوچکترین قهوه ساز دنیا ایده کریستوف میل کارشناس قهوه از مونیخ آلمان است که به علت فقدان تسهیلات برای خوردن قهوه در اداره دست به این ابتکار زده است.

از آنجا که نزدیکترین کافی شاپ تا اداره کریستوف میل فاصله زیادی دارد و وی از خوردن قهوه فوری خسته شده بود این قهوه ساز نوآورانه را ساخته که همراه یک مایکروویو کار می کند و از آنجا که مایکروویو در اکثر اداره ها و منازل وجود دارد، کار با این دستگاه مشکل نخواهد بود.

کوچکترین قهوه ساز دنیا

کریستوف امیدوار است که این دستگاه بتواند پایانی برای دستگاه های سنتی اسپرسو ساز و قهوه فوری ارزان قیمت در ادارات دنیا باشد. پیامو بودجه خود را از طریق سایت تهیه بودجه اینترنتی استارت نکست آلمان فراهم می کند و در صورت موفقیت آمیز بودن پروژه جمع آوری بودجه با قیمت 60 یورو فروخته می شود.

*************

تولید ماسک‌های تنفسی ایمن؛ جلوگیری از ورود ذرات در مقیاس نانو

پژوهشگران کشور با روش الکتروریسی ماسک‌های تنفسی را عرضه کردند که مانع ورود ذرات در مقیاس نانومتر است.

امیر جعفری از محققان این طرح با اشاره به عملکرد ماسک‌های موجود گفت: در ماسک های معمولی ذرات در مقیاس میکرون از محفظه ماسک عبور نمی‌کنند ولی زمانی که مقیاس این ذرات ریزتر می‌شود به راحتی از آن عبور خواهند کرد.

وی به تولید ماسک‌های ایمن اشاره کرد و اظهار داشت: در تحقیقات انجام شده ماسک‌هایی را عرضه کردیم که مانع از عبور ذرات در مقیاس نانومتری است.

ماسک‌های تنفسی ایمن

جعفری به بیان جزئیات این طرح اشاره کرد و یادآور شد: در این ماسک یک لایه نانو فیبر به طریق الکتروریسی بر روی سطح ماسک پوشش دهی کردیم که باعث می‌شود ذراتی بسیار ریز در محفظه بیرونی ماسک گیر کنند.

وی ادامه داد: به این طریق مانع از ورود ذرات در مقیاس نانومتر به داخل ماسک می‌شود که امر موجب افزایش راندمان قدرت جذب فیلتر در این ماسک‌ها شده است.

جعفری با تاکید بر اینکه در این تحقیقات با استفاده از یک لایه نانوفیبر راندمان جذب کاغذ فیلتر در این ماسک را از مقیاس میکرون به نانو ارتقا دادیم، خاطر نشان کرد: از این رو عملیات فیلتراسیون در مقیاس نانو محیط ایمن‌تری را برای فرد مصرف کننده عرضه می‌کند.

این دستاورد تحقیقاتی در بخش ویژه ششمین نمایشگاه نانو فناوری عرضه شد.

*************

پتویی با قابلیت تحمل دمای 800 درجه سانتیگراد

 پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس پتوی عایقی را برای صنایع دفاعی و پتروشیمی عرضه کردند که دمای 800 درجه سانتیگراد را تحمل می‌کند.

حسین گیلانی- مجری طرح با اشاره به اهمیت عایق‌ها در صنایع گفت: این عایق‌ها از الیاف پشم شیشه، پشم سنگ و پنبه نسوز تهیه می‌شود.

وی از تهیه عایق‌های حرارتی مقاوم خبر داد و اظهار داشت: با اجرای پروژه تحقیقاتی با استفاده از فناوری نانو پتوی عایقی را عرضه کردیم که هدایت حرارتی آنها را به شکل چشمگیری کاهش دادیم.

پتویی با قابلیت تحمل دمای 800 درجه سانتیگراد

وی ضخامت پتوی عایقی را یک سوم عایق‌های سنتی دانست و ادامه داد: این پتوی عایقی از موادی چون پنبه نسوز، پشم سنگ و شیشه تهیه شد که با استفاده از نانو آئروژل کارایی آن را بهبود بخشیدیم.

گیلانی به بیان ویژگی‌های آئروژل پرداخت و یادآور شد: این مواد ضریب هدایت حرارتی مناسبی دارند.

مجری طرح با تاکید بر اینکه عایق نانویی تولید شده در برابر دمای 800 درجه سانتیگراد مقاوم هستند، خاطر نشان کرد: در گام بعدی درصدد هستیم تا با ارتقای کیفیت این عایق‌ها قادر به تحمل دماهای بالاتری باشند.

وی با اشاره به کاربردهای این عایق‌ها اظهار داشت: از این نوع عایق‌ها می‌توان در صنایعی چون نفت، گاز و پتروشیمی، نیروگاه‌ها، صنایع دفاعی و ساختمان ها استفاده کرد.

فرآوری: راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: مهر