تبیان، دستیار زندگی
تا به حال چندبار به سختی های ازدواج فکر کرده اید؟ اول از همه مراسم خواستگاری و کلی ریخت و پاش و بعد از آن مهریه به تعداد روزهای عمر عروس خانم یا سال تولد او به میلادی، هزینه حلقه سنگینی که باید داماد آن را تهیه کند و بعد هم هتل یا تالار مجلل و شام سلف سر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فعلاً قصد ازدواج ندارم!


تا به حال چندبار به سختی های ازدواج فکر کرده اید؟ اول از همه مراسم خواستگاری و کلی ریخت و پاش و بعد از آن مهریه به تعداد روزهای عمر عروس خانم یا سال تولد او به میلادی، هزینه حلقه سنگینی که باید داماد آن را تهیه کند و بعد هم هتل یا تالار مجلل و شام سلف سرویس و یک مراسم پرخرج و بعد از آن هم جهیزیه سنگین عروس خانم که در یک خانه اجاره ای کوچک حتی بسته بندی اش هم باز نمی شود و کلی قرض و چک های برگشتی که روی دست دوخانواده و بخصوص شخص داماد باقی می ماند که در همان اوان زندگی خود را نمایان می کنند.

ازدواج

واقعاً که ازدواج سخت است! معلوم است که با این هزینه های سنگین دیگر نمی توان ازدواج کرد! برای همین هم جوانان اکثراً قصد ازدواج ندارند و ترجیح می دهند خود را با این عمل شاق درگیر نکنند و به زندگی خود برسند و مسئولیتی بر گردن نگیرند. در این میان خانواده ها همچنان اصرار دارند عروسی فرزندشان با بهترین و مجلل ترین مراسم برگزار شود تا نکند در مقابل فامیل کم بیاورند. داماد بیچاره هم باید از همین الان خرج کردن را یاد بگیرد، درغیر این صورت همان بهتر که هوای زن گرفتن به سرش نزند!

ازدواج و تشکیل خانواده مقوله ای است که در تمام مکاتب اخلاقی و دینی به عنوان حرکتی مقدس از آن یاد می شود که دوام و سلامت زندگی فردی و اجتماعی بشر را تضمین می نماید.بر این اساس شاید یکی از دلایلی که ازدواج مقدس شمرده می شود این است که انسان را از خودپرستی و خوددوستی به سوی دیگردوستی سوق می دهد.تا قبل از ازدواج فقط یک«من» وجود دارد و همه چیز انسان تنها برای خویشتن است، اما با ازدواج این حصار شکسته می شود و فرد دیگری در کنار انسان قرار می گیرد که در تمام مسائل زندگی با او شریک می شود. سپس با تولد فرزندان این دایره گسترده تر می شود و آدمی خصایص مهم اخلاقی از قبیل؛ مهرورزی، گذشت، عشق، محبت، فدارکاری و ... را نیز تجربه می کند.

با این وجود امروزه شرایطی به وجود آمده است که دیگر ازدواج کردن آسان نیست. همین امر مهم که نیاز طبیعی و لازمه حیات اجتماعی و تداوم نسل آدمی است، این روزها دیگر به راحتی گذشته صورت نمی پذیرد. متأسفانه آنقدر سنت های پوچ و بی معنا گرداگرد اصل مسأله ازدواج را فراگرفته که نیازهای روحی، جسمی و جنسی جوانان فراموش شده و همه دنبال کارهای غیرضروری، ترویج سنت های غلط، افزایش تشریفات و در نهایت پرهزینه کردن ازدواج هستند. در برخی خانواده ها آنقدر این مشکلات وسعت یافته است که جوان یا به کلی قید ازدواج را می زند و یا اینکه عملاً توان ازدواج کردن ندارد.

یکی از مهمترین وظایف دولت یازدهم در حوزه ی اجتماعی سروسامان دادن به امر ازدواج و تشکیل و انسجام نهاد خانواده است. هر چند در دولت قبل برنامه‌هایی برای ازدواج آسان و تحکیم خانواده در وزارت ورزش و جوانان مطرح شد تا با همکاری دفتر امور خانواده حوزه علمیه نهایی شود اما این پیش‌نویس هیچ گاه نهایی نشد و موضوع ازدواج آسان و کم‌کردن هزینه های ازدواج تنها در قالب یک طرح و برنامه باقی ماند

امروزه چند مانع بزرگ بر سر راه ازدواج آسان جوانان وجود دارد که در رأس آن توقعات بالا، مهریه های سنگین، تشریفات و تجملات در جهیزیه، عقد و عروسی است. عدم مسئولیت پذیری و تربیت های ناقص خانوادگی که باعث شده جوانان در سنین لازم آمادگی ازدواج نداشته باشند، توسعه روابط قبل از ازدواج و طلاق های رو به افزایش که سبب بدبینی گروهی از جوانان گردیده است، از بین رفتن نگاه معنوی به ازدواج، رواج معیارهای غیرمنطقی در انتخاب همسر از دیگر موانع اصلی ازدواج آسان است.

موانع در ازدواج

این در حالی است که بعضاً در جامعه رفتارهای نابهنجار اجتماعی مشاهده می‌کنیم که ناشی از عدم فراهم بودن شرایط ازدواج و پایین آمدن آمار ازدواج در کشور است. جای تأمل است که براساس آمار اعلام شده سازمان ثبت احوال، تعداد ازدواج‌های سال 91 نسبت به سال قبل از آن 10 درصد کاهش داشته که از مهمترین دلایل آن قطعاً بالارفتن میزان تورم و هزینه های زندگی است. به گونه‌ای که جوانی که قصد تشکیل خانواده و ازدواج داشته باشد، با هزینه‌های سرسام‌آوری روبرو خواهد شد که ترجیحاً عطای آن را به لقایش خواهد بخشید و قید تشکیل خانواده و عمل به سنت پیامبر را می زند.

به طور قطع یکی از مهمترین وظایف دولت یازدهم در حوزه ی اجتماعی سروسامان دادن به امر ازدواج و تشکیل و انسجام نهاد خانواده است. هر چند در دولت قبل برنامه‌هایی برای ازدواج آسان و تحکیم خانواده در وزارت ورزش و جوانان مطرح شد تا با همکاری دفتر امور خانواده حوزه علمیه نهایی شود اما این پیش‌نویس هیچ گاه نهایی نشد و موضوع ازدواج آسان و کم‌کردن هزینه های ازدواج تنها در قالب یک طرح و برنامه باقی ماند. خانواده كوچكترین و در عین حال مۆثرترین واحد اجتماعی است كه بر هویت و شخصیت افراد جامعه تأثیر غیرقابل انكاری دارد و بی شک امروز تنها راه نجات جامعه و سالم سازی آن ترویج ازدواج سالم و آسان و بازگشت به محیط خانواده است.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : الف