تبیان، دستیار زندگی
این هفته هم اخبار داغ سینما و تلویزیون کم نبود. چند تایی را بدون شرح و توضیح اضافه برای تان انتخاب کرده ایم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتراض به فساد و آرایش و روابط

از یک شنبه تا یک شنبه؛ مرور اخبار داغ سینما و تلویزیون


این هفته هم اخبار داغ سینما و تلویزیون کم نبود. چند تایی را بدون شرح و توضیح اضافه برای تان انتخاب کرده ایم.


سینما

کمدی پلیسی ؟

سریال «ماتادور» هم حکایتی شده! بعد از این که تلاش تیم سازنده به مذاق خیلی ها خوش نیامد، یکی از بازیگرانش هم چند جا مصاحبه کرد که سریال این قدر بد بوده که به کارگردان گفتم من را شهید کنید تا نقشم تمام شود! بله صحبت از سام درخشانی است. بازیگری که هر چه قدراز نقش وحید سریال «پژمان» دفاع می کند از نقشش در «ماتادور» انتقاد کرده. این بازیگر در برنامه زنده شبکه سه هم دست از این انتقادات برنداشت. اما او تندترین حرف هایش را در همشهری 6 و 7 زده و البته  یک سری دردل هم کرده ؛ از این که پشتش بیخودی حرف زده اند و گفته اند معتاد بوده و بی نظم است و از این حرفها. فعلا یک کوچولو از انتقادش به «ماتادور» را بخوانید:«این حرف ها را مطرح می کنم ولی واقعا قصد زیر سوال بردن شخص خاصی را ندارم، ولی تو نگاه کن در یکی از سکانس های این کار به من می گویند «آقا، تو دو ساعت کابین را خالی کردی بعد آمدی بمبی که آنجا کار گذاشته شده بود را در دستانت گرفتی انداختی بیرون! خب، این مسخره است دیگر! اگر می شد بمب را در دستت بگیری و بیرون بیندازی خب از همان اول این کار را می کردی، دیگر چه نیازی بود دو ساعت همه جا را خالی کنی و رُعب و وحشت به وجود بیاوری، آخر سر بمب را بگیری با دستانت بیندازی بیرون؟» مگر می شود بمب را در دستت بگیری و دور بیندازی؟ مگر سطل آشغال است؟! این بمب باید خنثی شود. خب، مردم با دیدن این صحنه ها خنده شان می گیرد! وقتی هم مردم در یک کار به ظاهر جدی پلیسی خنده شان بگیرد، آن کار دیگر تبدیل به یک اثر کمدی پلیسی می شود! »

خیلی از حرف های«پژمان» در سینماهم وجود دارد

آقای درخشانی دل پری هم از پشت پرده سینما دارد. این هم نمونه اش:« بالاخره در دفاتر سینمایی یکسری اتفاقات می افتد که تو نمی توانی جلویشان را بگیری! در دفترهای سینمایی یک دستیار کارگردان می تواند سرنوشت تو را تغییر دهد. مثلا به او می گویند شماره فلان بازیگر را بگیر، او هم به راحتی می گوید هر چه می گیرم خاموش است! یا می گوید گرفتم طرف گفته خارج از کشور هستم! اصولا برای بازی در یک پروژه، پنج تا اسم جلویت می گذارند و می گویند با اینها به ترتیب اولویت تماس بگیر، آن فرد مسئول هم موظف است تک تک با آنها تماس بگیرد و شرایط بازیگرها را جویا شود. به هر حال یکسری روابط و لابی ها وجود دارد که بیشتر از هر چیز دیگری تاثیرگذار است؛ مثلا فلان دستیارکارگردان با فلان بازیگر دوست است و خانه همدیگر می روند و روابط دارند و همان روابط همه چیز را تعیین می کند! خیلی از حرف هایی که ما در سریال «پژمان» می زنیم بخدا در سینمایمان هم وجود دارد! »

سام درخشانی: یکسری روابط و لابی ها وجود دارد که بیشتر از هر چیز دیگری تاثیرگذار است؛ مثلا فلان دستیارکارگردان با فلان بازیگر دوست است و خانه همدیگر می روند و روابط دارند و همان روابط همه چیز را تعیین می کند! خیلی از حرف هایی که ما در سریال «پژمان» می زنیم بخدا در سینمایمان هم وجود دارد!

فساد در سینما آقای پورسرخ؟

«پوریا پور سرخ سه شنبه ای تعریف می کرد یه منتقد سینمایی که سایتی رو اداره می کنه و توی روزنامه ها و مجلات معتبر! سینمایی قلم می زنه براش پیغام فرستاده که سه تا سکه بهار آزادی امامی! براش بفرسته تا اون تو نقداش ازش تعریف کنه .. !این وضعیت نقده توی این مملکت .» این عین نوشته سعید نعمت الله ( فیلمنامه نویس تلویزیون و سینما) در صفحه اجتماعی اش است. پورسرخ اما خیلی زود واکنش نشان داد و در گفت و گو با سایت کافه سینما این ادعا را به شدت تکذیب کرد.

اعتراض نیکی کریمی از بازار داغ لب‌ها و چانه‌ها و گونه‌های تزریق شده

این شبکه های اجتماعی هم جای خوبی شده برای حرف های توی گلو مانده. نیکی کریمی یک یادداشت پر سر و صدا در صفحه اجتماعی اش منتشر کرد و پارس توریسم بازتابش داد. بخوانید:« ماه گذشته زیاد سینما رفتم و فیلم دیدم و چیزی که خیلی توجهم را جلب کرد متاسفانه بازار داغ لب‌ها و چانه‌ها و گونه‌های تزریق شده و کاشته شده و خلاصه انواع و اقسام عمل‌ها و تزریق‌ها برای رسیدن به زیبایی و کمال مطلوب بود. بعد از دیدن فیلم «گذشته» و دیدن سیمای ساده «برنیس بژو» با خودم فکر کردم واقعا چه بر سر این جامعه آمده؟ بازیگری که فیلمش برنده اسکار است و اینقدر شانس کار در اروپا و هالیوود را دارد و تازه شاید رقابت گسترده‌ای پیش رو دارد با این سیمای ساده در فیلم‌ها حاضر می‌شود اما بازیگران ما برای زیبا دیده شدن (به زعم خودشان) در تنها گستره پیش رو یعنی سینمای ایران دست به هر کاری می‌زنند که تازه نتیجه‌اش قیافه‌ای مصنوعی و غیرعادی و غیر قابل باور است.واقعا آیا زیبایی‌شناسی جامعه ما تغییر کرده و مردم ما از قیافه‌های مصنوعی خوش‌شان می‌آید یا من نمی‌دانم این همه تلاش برای چیست؟»

گریم به آرایش تبدیل شده

پیرو گفته های سر کار خانم کریمی ، مهین نویدی طراح گریم سریال «کلاه پهلوی» هم از گریم بازیگران زن انتقاد کرده و گفته : « در سال‌های اخیر معمولا 80 درصد کارها گریم‌شان خیلی سطح پایین است. در حال حاضر تمام سینمای ما آرایش شده است.» این طراح گریم با سابقه درباره این که چرا این جوری شده ، به ایسنا گفته:« 90 درصد آقایانی که به عنوان طراحان گریم در فیلم و سریال‌ها کار می‌کنند، روحیه و شخصیت خانم‌ها را نمی‌شناسند اکثرا زن را به عنوان یک عروسک می‌شناسند و وقتی می‌خواهند طراحی کنند، او را آرایش می‌کنند، بازیگر هم خوشحال می‌شود که چقدر خوب شده است. 80 درصد کارگردان‌های ما هم رضایتشان به رضایت بازیگر بسته است در صورتی که شخصیت یک زن باید آنالیز شود و طبق روحیاتش گریم شود.»

نیکی کریمی: ماه گذشته زیاد سینما رفتم و فیلم دیدم و چیزی که خیلی توجهم را جلب کرد متاسفانه بازار داغ لب‌ها و چانه‌ها و گونه‌های تزریق شده و کاشته شده و خلاصه انواع و اقسام عمل‌ها و تزریق‌ها برای رسیدن به زیبایی و کمال مطلوب بود.

مجری مجرد که نمی تواند جوان ها را تشویق به ازدواج کند. می تواند؟

هفته پیش میزگردی برگزار شد برای بررسی مسائل و مشکلات ازدواج جوانان.مهدی بیاتی کارشناس این میزگرد در خلال صحبت هایش یکی دو طعنه به تلویزیون زد. اول به مرتضی حیدری ، مجری برنامه مناظره های روز جمعه و بعد به سریال پژمان:«متاسفانه شاهد آن هستیم که در برخی از رسانه‌ها عمده کسانی که الگوی جامعه هستند، همچون فوتبالیست‌ها، بازیگران و ... تمایلی به زندگی مجردی دارند. به عنوان مثال در مناظره‌ای که اخیرا در مورد علل افزایش سن ازدواج از صدا و سیما پخش شد، مجری برنامه خود مجرد است و چگونه فردی که خود به ازدواج اعتقاد ندارد، یک برنامه مناظره با عنوان ازدواج را مدیریت می‌کند. در سریال «پژمان» هم بازیگر اصلی به زندگی مجردی تمایل دارد و از بازگشت به محیط خانه خود بیزار است، این مسائل ناخودآگاه فرد را به سمت زندگی مجردی سوق می‌دهد.»

سینما

آقای فراستی شما چرا؟

مسعود فراستی را دوست دارند چون رک است. هفته پیش یک فیلم ویدئویی به نام «زندگی در شهر بزرگ» وارد شبکه نمایش خانگی شد. این فیلم را محمد رضا آریان با بازی همسرش بهنوش بختیاری و رضا عطاران ساخته. این فیلم قرار بوده نقدی باشد بر زندگی متجدد امروزی با محوریت تاثیر منفی ماهواره. می گویند فیلم به خاطر ممیزی کوتاه شده و نسخه فعلی 51 دقیقه است. آقای کارگردان برای جبران، مسعود فراستی را روبروی سعید ابوطالب نشانده تا درباره فیلم و پدیده مذموم ماهواره و زندگی های شبه مدرن امروزی حرف بزنند. به هر دلیل فیلم خوب نشده اما نوع برخورد فراستی با آن یک کم عجیب است. آقای منتقد که فیلم هایی مثل یه حبه قند و جدایی نادر از سیمین از نظرش روی هوا هستند و بسیاری از فیلم های سینمای ایران مقوا، چطور از یک فیلم مثله شده و تخیلی انتقاد نمی کند؟ً!

خاطرات تلخ عطاران

پخش مجدد ساعت خوش از شبكه تازه تاسیس «نسیم» بهانه ای شد برای بازگویی برخی خاطرات. رضا عطاران در گفت و گویی كه با زندگی آیده آل داشته خاطرات تلخی از دوران ممنوع الكاری پس از ساعت خوش روایت كرده. او گفته كه بلافاصله بعد از ممنوع الكار شدن ، ازدواج كرده و برای تامین مخارج زندگیش مجبور به فروش و پخش مواد غذایی شده است. او در این گفت وگو گفته اینقدر شرایط برایش در آن روزها سخت و وحشتناك بوده كه هیچ وقت دوست نداشته از خواب بیدار شده وسركار برود.

این همه جشنواه

هفته پیش جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان در اصفهان برگزار شد و این چند روز جشنواره فیلم کوتاه در تهران. شما اصلا خبردار شدید؟... بالاخره جشنواره است و از آن بزرگترش یعنی فیلم فجر هم رونق سابق را ندارد. ما البته از تعطیلات آخر هفته استفاده کردیم و سری به پردیس ملت زدیم. آن ها که اهل فیلم و سینما از نوع کوتاهش بودند، دست خالی برنگشتند. چند فیلم کوتاه به همراه یکی دو ورکشاب در روز، خوراک خوبی برای علاقمندان فیلم کوتاه بود.ضمن این که از نشریه روزانه جشنواره هم نمی شد چشم پوشی کرد. نشریه ای با سر و شکلی جذاب و کلی مطلب خواندنی درباره جشنواره و چند مصاحبه با ستارگان سینما درباره فیم کوتاه.

احمد رنجبر

بخش سینما و تلویزیون تبیان