تبیان، دستیار زندگی
امیرالمۆمنین(ع) می‌فرماید که سه خصلت برای خانم‌ها خوب است ولی برای آقایان خوب نیست: تکبر در مقابل نامحرم، بخل ورزیدن و ترس. پس تکبر و بخل و ترس برای آقایان بد است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سه نکته ویژه خانم‌ها!


امیرالمۆمنین(ع) می‌فرماید که سه خصلت برای خانم‌ها خوب است ولی برای آقایان خوب نیست: تکبر در مقابل نامحرم، بخل ورزیدن و ترس. پس تکبر و بخل و ترس برای آقایان بد است.


حجت الاسلام فرحزاد

ریشه‌ی غضب و عصبانیت، غرور و تکبر است. معمولاً افراد افتاده‌حال، دچار عصبانیت نمی‌شوند. بدترین صفت اخلاقی و ریشه‌ی همه‌ی رذایل، غرور است. باید غرور و تکبر در انسان از بین برود، البته موارد خاصی در روایات ما وجود دارد که غرور و تکبر، استثنا شده است. حال چگونه می‌توانیم راه‌کارهایی برای دوری از کبر و‌ غرور داشته باشیم؟

حجت الاسلام فرحزاد در برنامه سمت خدا به این مطلب اشاره نمود و ضمن مطرح کردن این پرسش گفت:

در روایت داریم که تکبر ورزیدن به افراد خودخواه، عبادت است، یا داریم که با افراد متکبر، متکبرانه برخورد کنید. این از موارد خاص است. اگر تکبر ورزیدن با افراد متکبر باعث بشود که متکبر از تکبرش بیرون بیاید و اصلاح شود، تکبر ورزیدن مانعی ندارد. وقتی جواز تکبر صادر شده است، منظور این نیست که ما واقعاً خودمان را بالا ببینیم، بلکه منظور این است که ما شبیه‌سازی کنیم یعنی خودمان را به مغرور بودن بزنیم نه اینکه واقعاً مغرور بشویم. حتی در مورد غضب هم این طور است که اگر ما می‌خواهیم کار اشتباه را به فرزندمان بفهمانیم، باید حالت غضب یا تهدید را به خودمان بگیریم. پس جواز تکبر برای وقتی است که هم تکبر اثر داشته باشد و هم اینکه حالت تکبر را به خودمان بگیریم؛ و قصد ما خیر باشد.

یکی دیگر از موارد جواز تکبر، در مانورهای جنگی در مقابل دشمن است. پیامبر(ص) دیدند که فردی در مقابل دشمن، لباس جنگی پوشیده و تکبر او را گرفته است، پیامبر(ص) فرمود: خداوند این حالت را دوست دارد. پس تواضع در مقابل دشمن، معنا ندارد. ما باید در مقابل دشمن، قیافه بگیریم و او را بترسانیم، حتی اگر توخالی باشیم. پس در مانورهای جنگی و میدان جنگ، قیافه گرفتن و تکبر ورزیدن، اشکالی ندارد.

جواز دیگر، تکبر ورزیدن برای خانم‌ها است که در برابر اجنبی‌ها و غریبه که قصد سوء دارند، باید تکبر بورزند. البته تکبر در برابر شوهر و دیگران جایز نیست. آقایان هم نباید در خانواده قیافه بگیرند و دستور بدهند.

حضرت علی (ع) می‌فرماید: چقدر زیباست که اغنیاء برای فقرا تواضع کنند و زیباتر این است که فقرا هم در مقابل اغنیاء، عزت نفس داشته باشند و خودشان را نشکنند.

خانم‌ها باید پشت تلفن با نامحرم‌ها، خیلی سلام و علیک نکنند، مگر اینکه طرف خودش را معرفی کند. خانم‌ها باید با نامحرم‌ها، سنگین برخورد کنند. در قرآن، خداوند به زنان پیامبر(ص) می‌فرماید که با نامحرمان، ملایم و نرم صحبت نکنید؛ زیرا کسی که در دلش مرض دارد، طمع می‌کند. خیلی از مفاسد با پیامک‌ها شروع شده است. این‌ها پیشگیری‌های اسلام است. حتی خانم‌ها باید با اقوام نامحرم نزدیک که قصد سوء دارند و می‌خواهند ارتباط برقرار کنند، سنگین برخورد کنند.

امیرالمۆمنین(ع) می‌فرماید که سه خصلت برای خانم‌ها خوب است ولی برای آقایان خوب نیست: تکبر در مقابل نامحرم، بخل ورزیدن و ترس. پس تکبر و بخل و ترس برای آقایان بد است. آقایان هم باید در مقابل خانم‌هایی که قصد سوء دارند، جدی باشند. خدا می‌فرماید: مقدمات گناه را فراهم نکنید.

یکی دیگر از جوازهای تکبر این است که حضرت علی (ع) می‌فرماید: چقدر زیباست که اغنیاء برای فقرا تواضع کنند و زیباتر این است که فقرا هم در مقابل اغنیاء، عزت نفس داشته باشند و خودشان را نشکنند. آقایی می‌خواستند به سیدی کمک کنند و نزد حاج آقا ارباب آمدند و گفتند که من می‌خواهم به ایشان کمک کنم. حاج آقا ارباب فرمود: من تفضل ایشان را نسبت به شما قبول کردم. یعنی عزت نفس سید را حفظ کرد و حرمت کمک کننده را هم گرفت. ما باید منت‌پذیر فقرا باشیم. پیامبر(ص) فرمود که ما واسطه هستیم که رزق و روزی را به فقرا برسانیم.

حجت الاسلام فرحزاد - برنامه سمت خدا


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: neka57

برگرفته از انجمن: خانواده