تبیان، دستیار زندگی
مصرف سبزیجات و میوه‌ها می‌تواند علاوه بر کاهش میزان تعریق، برای کاهش بوی بد عرق که معمولاً در هنگام تعریق مفرط تشدید می‌شود، مناسب باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهه گودرزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مواد غذایی مناسب برای کاهش تعریق بیش از حد و بوی عرق


مصرف سبزیجات و میوه‌ها می‌تواند علاوه بر کاهش میزان تعریق، برای کاهش بوی بد عرق که معمولاً در هنگام تعریق مفرط تشدید می‌شود، مناسب باشد.

تعریق

تعریق بیش از حد مشکل بزرگ بسیاری از افراد است. اما راه‌های مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید به منظور کاهش و کنترل تعریق بیش از حد به‌کارگیرید. بسیاری از این راه‌ها تنها نیازمند اعمال تغییراتی ساده در زندگی روزمره است. در اینجا به توضیح برخی کاربردهای مواد غذایی که به کاهش تعریق کمک می‌کنند می‌پردازیم:

آب

خوردن مقادیر زیاد مایعات، مخصوصاً آب خالص، به بدن کمک می‌کند تا خود را هیدراته نگه داشته و نیز دمای بدن را در حد مناسب تنظیم کنید. در این شرایط است که نیاز بدن به تعریق کاهش می‌یابد. اما لازم است از نوشیدنی‌های کافئین دار و الکلی پرهیز کنید.

سبزیجات و میوه‌ها

غذاهایی وجود دارند که با تنظیم دمای بدن نیاز به تعریق در فرد را کاهش می‌دهند. سبزیجات و مخصوصاً سبزیجات برگ سبز، میوه‌ها مخصوصاً آن‌هایی که حاوی آب زیادی هستند مانند هندوانه و خربزه و نیز غذاهایی که حاوی کلروفیل بالایی‌اند می‌توانند به کاهش تعریق مخصوصاً در افرادی که از تعریق شدید رنج می‌برند کمک کنند.

آب شلغم

مطالعات نشان داده‌اند که آب شلغم تأثیر منحصر به فردی در کاهش تعریق مفرط دارد. روش تأثیرگذاری این ماده غذایی به این طریق است که مصرف آن فعالیت غدد عرقی را کاهش می‌دهد. برای این منظور لازم است شلغم‌های تازه را در آب‌میوه‌گیری قرار داده و آب آن را بگیرید. قسمتی از آب آن را بنوشید و نیز مناطقی از بدن را که تعریق در آن نواحی شدید است به آب شلغم آغشته کنید. البته به‌کارگیری آب شلغم برای نوشیدن و یا آغشته کردن بدن به تنهایی نیز تاثیرات خوبی بر کاهش تعرق دارد؛ اما انجام هر دو توصیه به همراه هم تأثیرگذاری آن را دوچندان می‌کند.

مصرف سبزیجات و میوه‌ها می‌تواند علاوه بر کاهش میزان تعریق، برای کاهش

بوی بد عرق که معمولاً در هنگام تعریق مفرط تشدید می‌شود، مناسب باشد

چای نعناع

روشی که علم نوین به تأثیرگذاری آن پی برده است، مصرف چای نعناع است. تا به امروز اطلاعات کمی در خصوص تأثیرگذاری مصرف این ماده غذایی بر کاهش تعریق وجود داشته اما افرادی که این روش را به کار گرفته‌اند تأثیرگذاری آن را در خود گزارش داده‌اند. نحوه تأثیرگذاری آن مانند آب شلغم است. در واقع نعناع با تأثیر بر غدد عرقی باعث کاهش فعالیت آن می‌شود. برای رسیدن به فواید چای نعناع در کاهش تعریق لازم است روزانه تنها یک یا دو فنجان از آن را مصرف کنید.

تغییرات رژیمی

ممکن است باور نکنید که مصرف برخی از غذاها می‌تواند علت اصلی تعریق بیش از حد در شما باشد! برخی مواد غذایی وجود دارند که با عنوان "غذاهای تعریق" شناخته شده‌اند. به عبارتی این غذاها می‌تواند فعالیت غدد عرقی را در فرد بالا ببرند. غذاهایی که در افزایش تعریق شهرت جهانی دارند شامل موارد زیرند:

سیر، پیاز، زردچوبه و سایر ادویه‌ها و کافئین که در قهوه، چای، کاکائو و نسکافه وجود دارد، گوشت قرمز و سایر غذاهایی که مزه و بوی قوی دارند.

مصرف سبزیجات و میوه‌ها می‌تواند علاوه بر کاهش میزان تعریق، برای کاهش بوی بد عرق که معمولاً در هنگام تعریق مفرط تشدید می‌شود، مناسب باشد.

روی

روی قادر است بوی آزاردهنده عرق را در هنگام تعریق شدید کاهش دهد. برای این منظور لازم است روزی یک قرص مکمل روی مصرف کنید. استفاده از مکمل روی علاوه بر کاهش بوی عرق، فواید منحصر به فردی نظیر سلامت پوست و مو، بهبود زخم‌ها و ...را برای فرد به ارمغان می‌آورد. اما بهتر آن است در خصوص مصرف این مکمل با پزشک خود مشورت کنید. البته این توصیه‌ای است که برای سایر مکمل‌ها نیز وجود دارد.

آبلیمو

آب لیمو

تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که مناطقی از بدن را که تعریق شدید دارید مثل زیر بغل، به آب لیمو آغشته کنید. فرق زیادی ندارد که این آب لیمو از لیموی تازه باشد یا آبلیموهای صنعتی. اگرچه در صورت امکان لیموی تازه تأثیر بیشتری خواهد داشت. این روش بیشتر مناسب افرادی است که از بوی بد عرق شدید خود گله‌مندند. دلیل این تأثیر آب لیمو را این‌گونه توجیه کرده‌اند که اسید موجود در لیمو توانایی بالایی در از بین بردن بوی عرق دارد. با این حال نمی‌توان گفت آب لیمو تأثیر جدی در کاهش تعریق دارد.

نشاسته ذرت و پودر بچه

به خوبی ثابت شده است که پودر بچه می‌تواند در کاهش تعریق کمک کننده باشد. نشاسته ذرت نیز مانند پودر بچه عمل می‌کند. روشی که پودر بچه و نشاسته ذرت باعث کاهش تعریق می‌شوند، جذب عرق در منطقه ترشح است. اگرچه این مواد در کاهش تعریق تأثیر جدی ندارد، اما با کنترل تعریق در کاهش مشکلات متعاقب آن، کمک‌کننده خواهد بود. برای این منظور لازم است نشاسته ذرت را در مناطقی از بدن که تعریق شدیدی دارد قرار دهید.

آیا می‌دانید رژیم غذایی می‌تواند دلیل بوی بد عرق باشد؟

غذایی که ما می‌خوریم می‌تواند بر بوی بدن تأثیر گذارد. اگر شما فردی باشید که در سوخت و ساز غذاهایی نظیر تخم‌مرغ و ماهی (غذاهایی که حاوی کولین‌اند) دچار مشکل است، عرق شما ممکن است بوی تخم‌مرغ یا ماهی بدهد. غذاهای چرب و روغنی همچنین می‌تواند منشأ بوی عرق باشد. به طور کلی هر ماده غذایی که حاوی سیر، پیاز یا ادویه‌های گرم باشد به بوی بد عرق منجر می‌شود.

خیلی وقت‌ها نیز بوی بدن بستگی به سیستم گوارش و سوخت و ساز بدن دارد. به این معنی که مواد اضافی ناشی از سوخت و ساز ناقص می‌تواند منجر به بوی نامطبوع بدن در فرد شود.

الهه گودرزی

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

ارتباط بوی بدن با تغذیه

6 خوشبوکننده طبیعی

رژیم غذایی مناسب برای مبارزه با بوی بد بدن

تـاثـیـر تـغـذیـه بـر تـعـریـق

5 ماده‌ی غذایی برای داشتن نفس خوشبو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.