تبیان، دستیار زندگی
ساخت بال گلایدر ابتدا نیازمند به داشتن طرحی از یک بالواره (ایرفویل) است. شما می توانید از بالواره های مختلف برای گلایدر خود استفاده کنید ولی برای سادگی کار، بالواره ای را پیشنهاد می کنیم که در تصاویر زیر می بینید. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت گلایدر، جلسه چهارم

ساخت بال گلایدر

موضوع پروژه: ادامه ساخت هواپیمای مدل گلایدر سازه ای

اهداف: جلسه شامل اهداف رفتاری و آموزشی

دانش:

آموختن نکاتی در مورد بال یک هواپیما

مهارت:

کار با بالسا

کار با روکش حرارتی

کار با تخته سمباده

وسائل مورد نیاز:

زمان عملیاتی:  دو جلسه ی یک ساعت و نیمه (بسته به نقشه ی انتخابی بیشتر نیز می گردد)

روند کار:

ساخت بال گلایدر ابتدا نیازمند به داشتن طرحی از یک بالواره (ایرفویل) است. شما می توانید از بالواره های مختلف برای گلایدر خود استفاده کنید ولی برای سادگی کار، بالواره ای را پیشنهاد می کنیم که در تصاویر زیر می بینید.

ابتدا نقشه بالواره (مثلا بالواره زیر با ابعادی که گفته شده) را بر روی یک کاغذ با مداد بكشید و نقشه ای كه كشیدید با قیچی و تیغ كاتر به همان شكل برش دهید و آن را روی مقوای محکمی صاف و دقیق بچسبانید تا خشک شود. سپس آن را ببرید و روی چوب قرار دهید و با سوزن ته گرد آن را به چوب و میز محکم کنید، حالا می توانید قطعه مورد نظر را روی چوب ببرید و از آن جدا كنید.

نكته دیگر این است: در یك هواپیما ممكن است كلیه ریب هایی كه در بال استفاده می شود دقیقاً به یك اندازه باشد و این حالت، حالت ساده ای است كه با یك نقشه، كلیه آن ها بریده می شود ولی در مدل هایی هم، همه ریب ها به یك اندازه نیستند و اندازه هر ریب با دیگری متفاوت است و هر ریب برای خودش یك نقشه لازم دارد. در اینجور هواپیما ها ممكن است در نقشه فقط ابعاد ریب ابتدایی و ریب انتهایی مشخص شود در صورتی كه ریب های میانی هم هر كدام ابعاد خاص خودشان را دارند كه در این حالت شما باید با استفاده از ریب ابتدایی و انتهایی كه ابعاد آن را دارید ریب های میانی دیگر را به همان نسبت با توجه به فاصله و تعدادشان یكی یكی به دست آورید. (طبق قوانین هندسی)

در بالواره ی زیر سعی شده است که زاویه انحراف (sweep angle) هم رعایت شده باشد. اولین ریب دارای طول 12 سانتی متر است و آخرین ریب نیز دارای طول 9 سانتی متر می باشد. هم بال سمت راست و هم بال سمت چپ هرکدام دارای 15 ریب هستند که به ترتیب از وسط بال به سمت کنار بال 0.2 سانتی متر (2میلیمتر) از طول ریب کم می شود تا در آخرین ریب طول به 9 سانتی متر می رسد.

گلایدر، جلسه چهارم

ابتدا باید این را بدانید که ما بال راست و چپ را جداگانه می سازیم و سپس آنها را به یکدیگر با یک زاویه هفتی کم متصل می کنیم تا پایداری مورد نیاز تامین شود.

یك بال از تعدادی "ریب" (Rib) (در اصل همان بالواره هایی است که در اشکال بالا نیز نشان داده شدند) تشكیل می شود كه به صورت عمودی در یك راستا در كنار یكدیگر با فاصله های مشخص قرار می گیرند و جهت اتصال ریب ها از چوب های طولی با ابعاد مقطعی (مثلا 8 * 6 میلیمتر) استفاده می شود که آن را اسپار (spar) می نامند به طور معمول در یك بال معمولی از 4شاخه استفاده می شود كه دو شاخه آن در وسط هر ریب (یكی در زیر و یكی در روی ریب) قرار می گیرد كه هنگام برش ریب ها باید جای تیر در آن به همان اندازه در میان آن ها خالی باشد ، دو تیر دیگر هم یكی در جلوی ریب و دیگری در انتهای ریب قرار می گیرد كه از جنس بالسا می باشد . در گلایدرهای بزرگ که بالشان بالای دو متر طول دارد، برای اسپار از چوب روسی یا چوب های محکم شبیه آ استفاده می شود.

گلایدر، جلسه چهارم

دقت کنید که فاصله 3 ریب ابتدایی (چه در بال سمت راست چه در بال سمت چپ) نسبت به فاصله ریب های دیگر کم تر باشد . مثلا پیشنهاد می شود ریب 2 (بالواره دوم) در فاصله 4 سانتی متری از ریب 1 باشد. ریب 3 نیز در فاصله 5 سانتی متری از ریب 2 و ریب های دیگر همگی به فاصله 6 سانتی متری از هم باشند که در نهایت طول هر کدام از بال های سمت چپ و راست 81 سانتی متر می شود. پس بال کلی ما 162 سانتی متر می شود.

همان طور که در شکل زیر می بینید برای اتصال بالواره ها از یک اسپار در وسط ریب استفاده شده است. (شما می توانید به جای 1 اسپار از دو اسپار در وسط ریب استفاده کنید تا بال مستحکم تر شود.) پس می توان گفت که یك بال معمولا 4تیرك دارد كه در طول بال قرار دارند و یكی در انتهای ریب ها و یكی در ابتدای ریب ها و 2 تیر دیگر در وسط ریب هستند و شیاری كه تیرها در ریب قرار می گیرند قبلا روی تك تك ریب ها تعبیه شده است.

گلایدر، جلسه چهارم
گلایدر، جلسه چهارم
گلایدر، جلسه چهارم

تصویر زیر نیز بالی را نشان می دهد که 2 اسپار در وسط ریب آن وجود دارد:

گلایدر، جلسه چهارم

حال که اسپارها به ریب ها متصل شد نوبت به اصلاح تیرهایی می رسد که به جلو و عقب ریب ها متصل شده است. با تخته سمباده تیرهای جلویی را گرد و تیرهای عقبی را تیز کنید تا به صورت شکل ریب درآیند.

تخته سمباده برگ سمباده ای است که با چسب آهن یا اهو به یک تخته ی MDF در اندازه ی مثلا 15*7 سانتی متر چسبانده و پرس شده. صاف بودن سطح آن بسیار در دقت کار مهم است.

گلایدر، جلسه چهارم
گلایدر، جلسه چهارم

حال که بال های سمت چپ و راست ساخته شدند نوبت به اتصال آنها به یکدیگر می رسد. برای اتصال آنها سعی کنید تا نسبت به یکدیگر زاویه داشته باشند ( زاویه هفتی، Dihedral ). نیاز به زاویه تند نیست. حدود 4 تا 8درجه کفایت می کند. برای این کار باید در هنگام ساخت هر یك از بال ها ریب اول را با زاویه مناسب بچسبانید تا هنگام چسباندن دو بال چپ و راست به یكدیگر زاویه خود به خود ایجاد بشود. همچنین دقت کنید كه زوایای بال ها قرینه باشند زیرا اگر این زاویه هم بعد از چسباندن قرینه نباشند در پرواز مشكل ساز خواهد شد.

برای قوی بودن بال ها فقط به چسبیدن اولین ریب ها به یكدیگر نباید كفایت كنید و در تصویر زیر اگر دقت كنید می بینید كه ورقی از بالسا با ضخامت مناسب بر روی وسط بال قرار داده ایم تا محل اتصال دو بال را مستحکم تر کنیم زیرا ریشه ی بال نسبت به قسمت های دیگر بال فشار بیشتری را تحمل می کند.

گلایدر، جلسه چهارم

حال به سراغ روکش بال می رویم. ابتدا روکش حرارتی را به ابعاد مورد نیاز بریده و سپس با استفاده از اتوی مخصوص بر روی آن کشیده تا به سطح بال بچسبد. این کار را آن قدر ادامه دهید که سطح بال کاملا صاف شود و هیچ گونه چروکی بر روی آن نباشد زیرا بال مهمترین قسمت یک گلایدر در حین پرواز برای ادامه پرواز و تولید نیروی برآ می باشد پس برای روکش کردن این قسمت دقت لازم را داشته باشید. به تصاویر زیر دقت کنید:

نحوه برش زدن:

گلایدر، جلسه چهارم

چروک های به وجود آمده بر روی بال که در بالا ذکر شدند را در تصویر زیر می بینید:

گلایدر، جلسه چهارم

حال آنقدر اتوکشی را ادامه می دهیم تا سطح بال کاملا صاف شده و به صورت زیر در می آید:

گلایدر، جلسه چهارم
گلایدر، جلسه چهارم

تکالیف: برای تمرین بیشتر در سمباده زنی، یک تکه چوب مستطیل شکل بالسا را به شکل ریب سمباده زده و با آن یک گلایدر کوچک با بال یک تکه درست کنید. می توانید از نقشه زیر کمک بگیرید.

محل بازدید/ اردو/ خرید: -----------------------------------

منابع مطالعه: -------------------------------------------------

مرجع  کمکی: روش دیگر برای روکش قطعات: فایلAirplane-Covering-With-Plastic-Wrap.pdf

گلایدر، جلسه چهارم

مطالب مرتبط:

جلسه اول: گلایدر،تاریخچه پرواز، معرفی و آشنایی

جلسه دوم: آشنایی با گلایدر سازه ای

جلسه سوم: ساخت بدنه و تهیه ی ابزارآلات و لوازم مورد نیاز

جلسه چهارم: ساخت بال گلایدر

جلسه پنجم: نهایی سازی گلایدر

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی