تبیان، دستیار زندگی
ناصر آویژه از اجرای نمایش «چهار صندوق شادی» با استفاده، شیوه‌های اجرایی نمایش‌های ایرانی و با بهره‌گیری از موسیقی سنتی در بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بی‌بی قصه‌گو با «چهار صندوق شادی» در راه هگمتانه
تئاتر

ناصر آویژه از اجرای نمایش «چهار صندوق شادی» با استفاده، شیوه‌های اجرایی نمایش‌های ایرانی و با بهره‌گیری از موسیقی سنتی در بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان خبر داد. ناصر آویژه کارگردان تئاتر در خصوص اثر جدیدش و اجرای آن در بیستمین جشنواره ‌بین‌المللی تئاتر کودک‌و‌نوجوان همدان اظهار داشت: نمایش‌ «چهار صندوق شادی» نوشته گیتا داودی است که  به معرفی نمایش‌های آئینی‌سنتی ایرانی با استفاده از زبان کودکان در قالب یک قصه می‌پردازد.

شخصیت‌های این نمایش را هم بی‌بی‌ قصه‌گو، مبارک شیطون، سروناز، رستم و پیرمرد صندوق‌کش تشکیل می‌دهند. داستان نمایش هم به این شکل است حاکم این گروه را منع از اجرا می‌کند و گروه بر سر دوراهی برای اجرا می‌ماند که در نهایت با اتفاقاتی که رخ می‌دهد برخی از شخصیت‌ها تبدیل عروسک‌های خمیه‌شب‌بازی می‌شوند و از دست مأموران فرار می‌کنند که در آخر به این نتیجه می‌رسند که «ما زنده به آنیم که در صحنه بمانیم».

کارگردان نمایش «چهار صندوق شادی» به استفاده از سازهای ایرانی در موسیقی این نمایش اشاره کرد و گفت: این نمایش قالب موزیکال دارد و آهنگساز آن سروش حاتمی آذر است. سعی شده از سازهای ایرانی و به صورت زنده اسفاده شود.

آویژه استفاده از شیوه‌های نمایش‌های ایرانی در «چهار صندوق شادی» را عمدأ خواند و گفت: علاقه شخصی‌ام به فرهنگ و شیوه‌های اجرایی ایرانی است و باید این هنر ایرانی به کودکان ما نیز منتقل شود.

این هنرمند فعال تئاتر کودک و نوجوان درباره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان نیز بیان داشت: روند جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان را رو به رشد می‌بینم. نطفه این جشنواره در همدان سال‌ها قبل با نام جشنواره امید بسته شد. بعد از بردن این جشنواره به شهری دیگر ضربه سنگینی را این جشنواره متحمل شد. در تمام دنیا جشنواره‌هایی به نام شهرها برپا می‌شوند مثل جشنواره کن و ونیز اما هیچ موقع جشنواره کن را در شهر دیگری برگزار نمی‌کنند. بعد از بازگشت جشنواره به همدان همانند فرزندی که گمشده بود، نزد مادر خود برگشت و حالا  تلاش می‌شود که روبه رشد باشد.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ ما نباید فرد محور باشد بلکه باید اجتماعی باشد، گفت: فرد محوری در مدیریت فرهنگ ما دائما موجب ایجاد خدشه در بدنه آن شده است. اگر فلان مدیرکل عوض می‌شود نباید جشنواره دست خوش تغییرات آنچنانی شود، ضمن اینکه باید دبیری برای چند سال به صورت ثابت این جشنواره را هدایت کند تا بتواند در دراز مدت نتیجه تجربه خود را ببیند.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع: جوانه های ایرانی

مطالب مرتبط:

برنامه های کودک در فصل پاییز

آشنایی بچه‌ها با خیمه‌شب بازی در پاتوق کودکان

پسرجان به مدرسه جنگل می‌رود

رادیو کودک، آماده‌ی راه‌‌اندازی

فراخوان مسابقه‌ی نقاشی بابا بزرگ، مامان بزرگ دوست‌تون دارم

فراخوان چهارمین مسابقه فیلم‌نامه‌نویسی کانون منتشر شد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.