تبیان، دستیار زندگی
شروع ساخت هواپیمای مدل گلایدر سازه ای، ساخت بدنه ی گلایدر، آشنایی و کار با روکش مخصوص هواپیمای مدل
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت گلایدر، جلسه سوم

ساخت بدنه و تهیه ی ابزارآلات و لوازم مورد نیاز

موضوع پروژه: شروع ساخت هواپیمای مدل گلایدر سازه ای

اهداف: جلسه شامل اهداف رفتاری و آموزشی

دانش:

شناخت بیشتر گلایدر

مهارت:

ساخت بدنه ی گلایدر

آشنایی و کار با روکش مخصوص هواپیمای مدل

وسائل مورد نیاز:

1- نقشه، کش، گیره

2- چوب بالسا در سایزهای مورد نیاز

3- تیغ کاتر

4- چسب قطره ای یا چسب 1،2،3 یا چسب دوقلو یا اپوكسی یا چسب CA، چسب دوقلو

5- قیچی

6- سمباده نرم مخصوص چوب (عدد آن بین 80 تا 180 باشد)،

7- اره مویی

8- خط کش فلزی

9- ابزار علامت گذاری

10- روکش حرارتی اتویی یا چسبی

11- اتوی مخصوص روکش حرارتی یا سلفون بسته بندی و سشوار

زمان عملیاتی:  دو جلسه ی یک ساعت و نیمه (بسته به نقشه ی انتخابی بیشتر نیز می گردد)

روند کار:

3-1- ابزار و لوازم مورد نیاز:

نکته ای که باید در ابتدای این کار به آن توجه داشته باشید ، رعایت دقیق و كامل مسائل ایمنی است. چون مهمترین نكته ای كه باید به آن توجه داشته باشید حفظ سلامتی خودتان و دیگران است.

برای ساخت هر نوع ماکت و هواپیمای مدلی شما با لوازمی همچون : تیغ (تیغ کاتر کوچک و بزرگ)، قیچی، سوهان، تخته سمباده، اره ی مویی ، برخی از انواع چسب ها و... سر وکار دارید. همیشه یادتان باشد حتما در هنگام برش دادن چوب یا فوم، مخصوصا با کاتر مراقب دست هایتان باشید.

گلایدر، جلسه سوم

3-2- ساخت بدنه:

برای ساخت بدنه ابتدا یک شیت از چوب بالسا را برداشته و طبق طرحی که انتخاب کرده اید ببرید. ( اگر طرحی ندارید ما در ادامه طرحهایی ساده را برای شما معرفی خواهیم کرد) برای این کار می توانید از شیت بالسا با ضخامت 1.5- 5 میلی متر استفاده کنید (همچنین با نظر خودتان می توانید از ضخامتهای دیگر نیز استفاده کنید تا استحکام کافی را داشته باشد، در ضمن حواستان به وزن سازه نیز باید باشد تا زیاد بالا نرود) و طرح اولیه را از روی نقشه با یک خودکار به روی چوب منتقل کنید و سپس با توجه به طرح و نقشه های زیر شروع به برش قطعات کنید.

برای برش چوب از اره مویی می توانید استفاده کنید ولی استفاده از اره مویی را برای ضخامت کم (زیر 8 میلیمتر) پیشنهاد نمی کنیم، به جای اره مویی از تیغ کاتر استفاده کنید. پس برای دقت بیشتر می توانید کاتر را به آرامی (مراقب دست خود باشید و هیچ وقت دستتان که قطعه را گرفته در جلو و در مسیر حرکت کاتر قرار ندید) با یک فشار یکسان بدون اینکه چوب بشکند روی مسیری که کشیدید حرکت بدهید. همچنین برای برشهای طولانی می توانید از خط کش فلزی نیز کمک بگیرید تا برشتان کاملا مستقیم وصاف شود. ابتدا با خط کش و ابزار علامت گذاری (مثلا خودنویس) بر روی چوب، محلهای برش را علامت گذاری کرده و سپس خط کش را با محلهای برش مماس کرده و در آخر کاتر را با خط کش مماس کرده و با دقت شروع به برش می کنیم.

در نهایت که قطعات آماده شدند آنها را با چسب (چسب های ذکر شده در قسمت ابزار و لوازم مورد نیاز) در جای خود بچسبانید تا بدنه کامل شود.

به تصاویر زیر دقت کنید.

گلایدر، جلسه سوم
گلایدر، جلسه سوم
گلایدر، جلسه سوم
گلایدر، جلسه سوم
گلایدر، جلسه سوم

در تصاویر فوق اکثر مدل بدنه ها دایروی هستند. شما می توانید در صورت تمایل از مقاطع مستطیلی یا مربعی استفاده کنید ولی حتما مقاطع داخلی را به دلیل نکته زیر سوراخ کنید.

بهتر است این نکته ذکر شود که یکی از دلایل ایجاد سوراخ درون مقطع دایروی درون سازه های فوق کاهش وزن سازه است چون ما داریم گلایدر می سازیم و چیزی مانند موتور، باطری، ... قرار نیست که درون بدنه قرار گیرد. ولی از طرفی آنقدر هم نباید سوراخ مقطع به محیط شکل مان نزدیک باشد که بر مقاومت مقطع تاثیر منفی بگذارد.

همچنین شما برای بار اول نیاز به ساخت طرح های خیلی پیچیده ندارید. یک شیت بالسا 2-5 میلیمتر (به انتخاب خود) بردارید، سپس 6 تکه مقطع مستطیلی با ابعاد 3*3 - 3*3 -2.5*2.5 - 2*2 -1.5*1.5 - 1*1 استفاده کنید و آنها را در فاصله 7 سانتی متری یکدیگر قرار داده سپس می توانید برای اتصال این مقاطع به یکدیگر مانند اشکال زیر از ورق های بالسا ( حدود2-3 میلیمتر) یا تیرهای بالسا با ابعاد حدود 5*5 میلیمتر برای اتصال مقاطع به هم استفاده شده است. به بدنه ها در اشکال زیر دقت کنید:

گلایدر، جلسه سوم
گلایدر، جلسه سوم

هر چقدر مقطع و اندازه ی بدنه ی گلایدر به نسبت طول آن کمتر باشد، گلایدر پرواز زیباتری دارد و زمان بیشتری در هوا می ماند.

البته گفتنی است که اگر خیلی بدنه نازک باشد مقاومت آن کم می شود و باعث شکستن آن می گردد.

گلایدر، جلسه سوم

شما همچنین می توانید از مقاطع دایروی نیز استفاده کنید ولی در صورت استفاده از مقاطع دایروی مجبور هستید که برای اتصال قطعات از میله های نازک برش خورده بالسا مانند شکل زیر استفاده کنید. ( البته شکل زیر خیلی بزرگ و پیچیده است، شما می توانید از 6 مقطع به قطر 6 – 6 – 5 – 4 – 3 – 2 استفاده کنید که با هم فاصله حدود 7 سانتی متر داشته باشند. )

گلایدر، جلسه سوم

حال برای روکش کردن، روکش حرارتی را به ابعاد مورد نیاز بریده و بر روی سطح بدنه گذاشته و با اتوی مخصوص (اتوی مدل)بر روی آن بکشید تا به خوبی بر سطح بدنه بچسبد. این روکش ها دارای چسب در پشت خود هستند که به محض حرارت دیدن آن چسب ها عمل کرده و بر سطحی که روی آن قرار گرفته اند می چسبند. می توانید با اتوی معمولی نیز این روکش ها را بچسبانید اما باید درجه حرارت مناسب برای روکش کردن را پیدا کنید. به این روش که تکه ای از روکش را می برید و روی چوب اضافه ای قرار می دهید. ببینید با اتو کردن، روکش چروک شده وجمع می شود یا نه. اگر جمع شد که حرارت زیاد است واگر که نچسبید حرارت کم است.

نکته ای که درباره روکش حرارتی باید ذکر شود این است که این روکش ها بر اثر حرارت دیدن خود را جمع می کنند. پس نگران چروکی های به وجود آمده بر روی سطح روکش نباشید زیرا با اتوی مخصوص می توانید بر سطح این روکش آنقدر بکشید تا خود را کاملا چسبانده و سطحی کاملا صاف را به خود بگیرد. البته بهتر است که این اتفاق نیفتد و با درجه حرارت مناسب این کار انجام شود.(در قسمت ساخت بال به دلیل مهم بودن روکش در بال روکش کردن را همراه با تصویر توضیح خواهیم داد)

دقت کنید که در هنگام ساخت، جای قرار گرفتن بال و دم را طبق نقشه حتما تعبیه کنید تا مشکلی برای اتصال دم و بال وجود نداشته باشد.

نکته ای که می توان گفت این است که اگر شما واقعا علاقه ای به زیبایی سازه ندارید یا حتی اگر وقت یا حوصله ندارید و نمی توانید زیاد روی بدنه وقت بگذارید می توانید از یک میله کربنی یا یک میله بالسا (قطر حدود 2 - 1.5 سانتی متر) به طول حدود 45-65 سانتی متر مانند اشکال زیر استفاده کنید. در ضمن اگر از میله بالسا استفاده می کنید سر (جلو) آن را آنقدر سمباده بزنید تا کاملاً گرد (کروی شکل) شود و همچنین آنقدر انتهای آن را با سمباده نازک کنید تا انتهای آن به قطر حدود 0.8 – 1 سانتی متر برسد و از وزن آن (تا آنجا که ممکن است و به استحکام بدنه اثر منفی ندارد) کاسته شود.

ولی اگر از میله کربنی استفاده می کنید قسمت جلویی که بال بر روی آن قرار می گیرد را از چوب بالسا بسازید و میله کربنی را به بالسا وصل کنید. همچنین به جای میله بالسا می توانید از شیت بالسا با ضخامت 1.5 سانتی متری استفاده کنید و تیری از بالسا با مقطع 1.5*1.5 ببرید و آن را سمباده بزنید تا هم سرش گرد شود و هم انتهایش نازکتر شود. دقت شود که مکان نصب بال و دم حتما روی میله مشخص وتعبیه شود.

در تصویر زیر میله بالسایی می بینید که در ساخت گلایدر استفاده کرده ایم.

گلایدر، جلسه سوم

تکالیف:  برای آشنا شدن دانش آموزان با خرید و پیدا کردن لوازم مورد نیازشان، طبق جدول مشخصات لوازمی را که لازم دارند پیدا کنند و در جدول بنویسند.

محل بازدید/ اردو/ خرید: -----------------------------------

منابع مطالعه: -------------------------------------------------

مرجع  کمکی: فایل چند نقشه ساخت گلایدر

مطالب مرتبط:

جلسه اول: گلایدر،تاریخچه پرواز، معرفی و آشنایی

جلسه دوم: آشنایی با گلایدر سازه ای

جلسه سوم: ساخت بدنه و تهیه ی ابزارآلات و لوازم مورد نیاز

جلسه چهارم: ساخت بال گلایدر

جلسه پنجم: نهایی سازی گلایدر

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی