تبیان، دستیار زندگی
طبق آمارهای موجود و مراجعه همسرانی که درخواست طلاق داشتهاند، مردان شاغل در ادارات دولتی بیشتر در معرض پایبند نبودن به زندگی قرار دارند. در طرح جدید مجلس مردان خیانتکار به دو گروه مردان جوان و تازهدامادها و مردان میانسال تقسیم میشوند. نمایندگان مجلس در راس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردان خائن اخراج می شوند؟


طبق آمارهای موجود و مراجعه همسرانی که درخواست طلاق داشته‌اند، مردان شاغل در ادارات دولتی بیشتر در معرض پایبند نبودن به زندگی قرار دارند. در طرح جدید مجلس مردان خیانتکار به دو گروه مردان جوان و تازه‌دامادها و مردان میانسال تقسیم می‌شوند. نمایندگان مجلس در راستای سیاست تحکیم خانواده و کاهش آمار طلاق در جامعه این بار بررسی طرح «‌انفصال از کار دولتی برای مردانی که به زندگی پایبند نباشند» را آغاز کرده‌اند که تصویب نهایی آن می‌تواند در تحکیم خانواده نقش‌آفرین باشد.

خیانت واژه‌ای کاملاً آشناست و آن را بارها شنیده‌ایم. از نظرکارشناسان و صاحب نظران حوزه خانواده، دلایل گوناگونی در بروزخیانت یک مرد در زندگی مشترک نقش دارد که بررسی و موشکافی این دلایل نیازمند ساعت‌ها کار کارشناسی و تحقیقات میدانی است.

خیانت

اما برای کاهش آمار طلاق‌های ناشی ازخیانت مردان به همسران خود و برای اینکه زنان و بالاخص دختران جوان بتوانند برای اداره یک زندگی مستحکم اهرم‌های قانونی داشته باشند، این بارنمایندگان مجلس هم دست به کارشده‌اند تا در راستای برنامه ملی تحکیم خانواده، شرایط لازم را برای استفاده زن‌ها ازاهرم‌های قانونی فراهم کنند.

چه مردانی خیانتکار هستند؟

درطرح جدید و پیشنهادی نمایندگان مجلس با اشاره به موضوع خیانت و پارامترهای مشخص شدن آن آمده است:" مردان خیانتکار به دوگروه مردان جوان و تازه‌دامادها و مردان میانسال تقسیم می‌شوند که برای هر گروه که به دلایل مختلف به زندگی پایبند نباشند، مجازات‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شود." طبق این طرح مجازات‌هایی نظیر کسر حقوق و انفصال موقت ازکار دولتی درانتظار تازه‌داماد‌هایی است که در ابتدای زندگی مشترک به زندگی پایبند نیستند و به دلایل مختلف از وظایف خود به عنوان سرپرست زندگی شانه خالی می‌کنند.

از سوی دیگر اهرم‌های قانونی این طرح برای مردان میانسالی که سال‌ها اززندگی مشترک آنها گذشته اما به زندگی پایبند نیستند یا به همسر و فرزندان خود خیانت کرده‌اند، به مراتب سخت‌تر از گروه اول است.

برای این گروه مجازات‌هایی نظیر انفصال دائم از کار دولتی و پرداخت جریمه نقدی پایبند نبودن به زندگی در نظر گرفته شده است.

مصادیق خیانت:« اعتیاد، فقدان اخلاق خانوادگی و چند همسری غیر قانونی»

شاید این سۆال پیش بیاید که قانون چه مصادیق و مشخصاتی برای مردان خیانتکار در نظر گرفته و درحقیقت به کدام دسته از مردان خیانتکار می‌گویند؟!

طبق طرح جدید مجلس که توسط کارگروهی متشکل از حقوقدانان و کارشناسان مجرب تهیه شده است، اعتیاد، بی‌قید و ‌بندی به اخلاق خانوادگی و چند همسری غیر قانونی از جمله مصادیق اصلی خیانت یک مرد به خانواده است. به عنوان مثال مردی که با بیش از یک همسر آن هم بدون اجازه همسر اول خود ازدواج کرده باشد، بر حسب عمکرد خود که از مصادیق خیانت است از کارهای دولتی برکنار می‌شود. اما اینکه چه مردانی از کارهای دولتی برکنار می‌شوند یا به پرداخت جریمه نقدی محکوم، موضوعی است که در دادگاه‌های خانوده مشخص خواهد شد.

طبق این طرح زمانی که زنی از همسرش به دادگاه خانوده شکایت و درخواست طلاق را اعلام کند، چنانچه بی‌قید و بند بودن همسرش برای دادگاه محرز شود، در مرحله اول تذکر شفاهی و درمراحل بعد در صورت اصلاح نشدن، پرداخت جریمه نقدی و برکناری دائم ازکارهای دولتی در انتظارمرد است

قاضی محمد رضایی عضو کارگروه تدوین و بررسی این طرح ضمن تأکید به این موضوع که همه چیز دردادگاه مشخص خواهد شد، می‌گوید: طبق این طرح زمانی که زنی از همسرش به دادگاه خانوده شکایت و درخواست طلاق را اعلام کند، چنانچه بی‌قید و بند بودن همسرش برای دادگاه محرز شود، در مرحله اول تذکر شفاهی و درمراحل بعد در صورت اصلاح نشدن، پرداخت جریمه نقدی و برکناری دائم ازکارهای دولتی در انتظارمرد است.

وی تأکید می‌کند که این طرح تنها در راستای تحکیم ارزش‌های خانواده و پایبندی هر چه بیشتر مردان به زندگی است. به گفته رضایی زنانی که مردان آنها دارای شغل آزادهستند و همسر آنها پایبند به زندگی نیست، نگران نباشند برای آنها هم برنامه داریم و در مراحل بعدی بررسی این موضوع در دستور کار قرار می‌گیرد.

این قاضی دادگاه‌های خانواده در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل انفصال از کار دولتی در اولویت قرارگرفت، اظهار داشت: طبق آمارهای موجود و مراجعه همسرانی که درخواست طلاق داشته‌اند، مردان شاغل در ادارات دولتی بیشتر در معرض پایبند نبودن به زندگی قرار دارند.

به باور وی این طرح در صورت تصویب به عنوان گزینه آخر توسط قضات دادگاه‌های خانواده استفاده خواهد شد و ادامه زندگی همسران با تحکیم خانواده در اولویت رسیدگی به پرونده‌ها قرار خواهد داشت.

طبق طرح جدید مجلس که توسط کارگروهی متشکل از حقوقدانان و کارشناسان مجرب تهیه شده است، اعتیاد، بی‌قید و ‌بندی به اخلاق خانوادگی و چند همسری غیر قانونی از جمله مصادیق اصلی خیانت یک مرد به خانواده است. به عنوان مثال مردی که با بیش از یک همسر آن هم بدون اجازه همسر اول خود ازدواج کرده باشد، بر حسب عمکرد خود که از مصادیق خیانت است از کارهای دولتی برکنار می‌شود

نماینده مجلس : انفصال از کار دولتی بهترین راهکار است

اما حسن ملک محمدی، نماینده دامغان که یکی از موافقان تصویب این طرح در مجلس است با بیان اینکه این طرح در قالب پیشنهادی درکمیسیون فرهنگی مطرح شده است می گوید:طی هفته‌های آینده با آغاز به کار مجلس این طرح دردستورکار کمیسیون فرهنگی مجلس قرارمی گیرد.

به باور این نماینده مجلس، درشرایط کنونی نگرانی اصلی خانواده‌ها برای ازدواج فرزندان درباره اخلاق و منش طرف مقابل است و به همین جهت تدوین و تصویب طرح‌ها و اهرم‌های قانونی برای افرادی که به زندگی پایبند نیستند، ضروری است.

خیانت-زن و مرد
آیا این طرح تصویب خواهد شد؟

در شرایطی که آخرین آمار سازمان ثبت احوال نشان دهنده کاهش 7 درصدی ازدواج و افزایش 5/2 درصدی طلاق در پایتخت است، این سۆال پیش می‌آید که تصویب اینگونه از طرح‌ها تا چه میزان در کاهش این آمار‌ها اثربخش خواهد بود؟

به باور سید جواد زمانی، نماینده سابق مجلس ارائه هرگونه طرح و برنامه‌ای در بحث تکریم خانواده می‌تواند در جای خود اثربخش باشد، اما اینکه اینگونه طرح‌ها چگونه و با چه روشی اجرا شود نکته قابل توجهی است که مسئولان بخش‌های مختلف باید به آن توجه داشته باشند.

زمانی با بیان این مطلب می گوید: برای اجرای این طرح و اثربخشی آن باید به دو موضوع اصلی توجه داشت، در وهله اول توجه به پایداری خانواده و در مرحله دوم اثر بخش بودن و در واقع بازدارندگی آن از معضلات و آسیب‌های اجتماعی ناشی از طلاق است.

بخش اجتماعی تبیان


منبع: وبسایت خبرنگار اجتماعی