تبیان، دستیار زندگی
هدف این پروژه ساخت وسیله ای می باشد که با جمع آوری گرد گچ حاصل از پاک کردن تخته، علاوه بر اینکه از پخش شدن آن در هوا جلوگیری می نماید، باعث تمیز تر شدن تخته نیز بشود و اثرات گچ را از روی تخته از بین ببرد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تخته پاک کن بدون گرد و غبار

تخته پاک کن بدون گرد و غبار

نوع پروژه: فیزیکی- فنی

درجه سختی: متوسط

هدف پروژه: هدف این پروژه ساخت وسیله ای می باشد که با جمع آوری گرد گچ حاصل از پاک کردن تخته، علاوه بر اینکه از پخش شدن آن در هوا جلوگیری می نماید، باعث تمیز تر شدن تخته نیز بشود و اثرات گچ را از روی تخته از بین ببرد.

خلاصه پروژه: در این پروژه مراحل کلی ساخت یک تخته پاک کن بدون گرد و غبار را به شما آموزش می دهیم. شما در ساخت این پروژه با مهارت هایی مانند نقشه کشی کامپیوتری و مهارت های ساده فنی آشنا خواهید شد.

وسائل مورد نیاز: کامپیوتر به همراه نرم افزار نقشه کشی، مواد لازم برای ساخت تخته پاک کن با توجه به طرح انتخاب شده

1- مقدمه:

یکی از مهم ترین مشخصه های پروژه های موفق، کار بردی بودن و بومی بودن آن پروژه می باشد، یعنی اینکه بر آورده کننده نیازی از بخشی از جامعه باشد. اگر پروژه ای دارای این دو مشخصه باشد، قطعاً مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت.

یکی از مشکلات مدارس ما، پخش شدن گچ در هنگام پاک کردن تخته سیاه می باشد که در مواردی باعث بروزبیماری های تنفسی برای معلمین و برخی از دانش آموزان می گردد. یکی از راهکار های غلبه بر این مشکل استفاده از تخته وایت برد می باشد. استفاده از تخته وایت برد نیز علاوه بر هزینه بر بودن مشکلات خاص خود را خواهد داشت، لذا باید به فکر راهکار مناسب تری باشیم. با ساخت این وسیله می توان بر این مشکل غلبه نمود.

تخته پاک کن بدون گرد و غبار

2- مراحل انجام پروژه:

در تعریف این پروژه، سعی می شود تا حد امکان شما را به نحوی راهنمایی نماییم تا از خلاقیت خود در ساخت این پروژه استفاده نمایید.

این پروژه دارای دو مرحله کلی می باشد که هر یک از این مرحله ها نیز خود دارای چندین زیر شاخه می باشد.

I طراحی پروژه

الف: ارائه طرح های تئوری: در این مرحله هر طرحی که به ذهنتان می رسد را بدون در نظر گرفتن قابل اجرا بودن بیان نموده و مکتوب کنید.

ب: انتخاب اولیه: در این مرحله پس از بررسی تمام طرح ها و مقایسه آن ها با هم، طرح های قابل اجرا را مشخص نمایید.

ج: انتخاب نهایی: در این مرحله پس از بررسی و مقایسه تمام طرح های قابل اجرا، مناسب ترین طرح را برای ساخت انتخاب نمایید.

II ساخت قسمت های مختلف طرح:

الف: بدنه

ب: سیستم مکنده

ج: سیستم جمع آوری کننده

هر طرحی که انتخاب شود قطعاً دارای سه قسمت فوق خواهد بود، البته با توجه به طرح انتخاب شده، قطعاً بخش های دیگری نیز برای ساخت وجود خواهند داشت که در هنگام ساخت دستگاه با آن ها رو برو خواهید شد. در مرحله ساخت بهتر است طرح مورد نظر را ابتدا با استفاده از نرم افزار های مهندسی و نقشه کشی مانند Auto cad یا Mechanical Desktop یا Solid works ترسیم نمایید و سپس اقدام به ساخت آن نمایید. این نرم افزار ها را می توانید با استفاده از کتب و جزوه های خود آموز در حد مقدماتی فرا بگیرید.

در مرحله ساخت باید به نکات مختلفی دقت نمایید. سعی کنید در ساخت دستگاه به زیبایی ظاهری آن دقت نمایید و مراحل ساخت را منظم، با دقت و با ظرافت انجام دهید. در انتخاب ابعاد دستگاه نیز لازم است کمی تامل نمایید. ابعاد دستگاه باید به حدی باشد که در ساخت آن به مشکل بر نخورید، همچنین دانش آموزان تمامی مقاطع بتوانند از آن استفاده کنند.

از دیگر نکاتی که در هنگام ساخت پروژه باید به آن توجه نمایید، سهولت استفاده می باشد. تخته پاک کن ساخته شده باید به نحوی باشد که استفاده از آن بسیار ساده باشد. از دیگر پارا متر های مهم در ساخت پروژه وزن آن می باشد. تخته پاک کن ساخته شده باید تا حد امکان سبک باشد تا باعث خستگی دست در هنگام پاک کردن تخته نشود.

تخته پاک کن بدون گرد و غبار

به طور کلی می توان مراحل ساخت این پروژه را به 9 مرحله به صورت زیر تقسیم نمود:

1- طراحی و بیان طرح ها بدون در نظر گرفتن اجرایی بودن آنها

2- مشخص نمودن طرح های قابل اجرا

3- انتخاب بهترین طرح قابل اجرا

4- مشخص کردن اجزاء مختلف طرح

5- رسم کامپیوتری طرح و بررسی آن

6- ساخت بدنه

7- ساخت قسمت مکنده

8- ساخت سیستم جمع آوری کننده

9- تکمیل دستگاه و تهیه بروشور و مقاله

تکلیف:

به عنوان تکلیف گزارش و نتیجه تمامی مراحل نه گانه فوق را به صورت خلاصه و به همراه عکس برای ما ارسال نمایید.

محل بازدید/ اردو/ خرید: میدان امام خمینی- خیابان جمهوری حوالی پل حافظ

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

تخته پاک کن بدون گرد و غبار

 تخته پاک کن اتوماتیک

استفاده از تخته سیاه