تبیان، دستیار زندگی
دادگاه نظارت بر اطلاعات خارجی در امریکا با صدور حکمی مجوز فعالیت‌های سازمان امنیت ملی در زمینه جمع آوری مخفیانه مکالمات تلفنی شهروندان امریکایی را تمدید کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجوز جاسوسی دولت آمریکا تمدید شد


دادگاه نظارت بر اطلاعات خارجی در امریکا با صدور حکمی مجوز فعالیت‌های سازمان امنیت ملی در زمینه جمع آوری مخفیانه مکالمات تلفنی شهروندان امریکایی را تمدید کرده است.

دفتر جیمز کلپر، مدیر سازمان اطلاعات ملی امریکا عصر جمعه (19 مهر) خبر صدور حکم این دادگاه مخفی را اعلام کرد.

اسنودن، شنود امریکا

شاون ترنر، سخنگوی کلپر گفت: « مدیر سازمان امنیت ملی امریکا تصمیم گرفته تا به طور علنی و غیر محرمانه اعلام کند که دولت با ارایه درخواستی به دادگاه نظارت بر اطلاعات خارجی، تمدید مجوز با هدف جمع آوری فراداده‌های تلفنی را به صورت جمعی خواستار شده و داگاه نیزاین مجوز را تمدید کرده است.»

این حکم، برنامه‌های جاسوسی را فقط برای دوره‌های زمانی محدود مجاز دانسته و دولت باید هر چند ماه یک‌بار برای تمدید مجوز درخواست‌های جدید ارایه دهد.

مطابق با این حکم، سازمان امنیت ملی امریکا می تواند سوابق تلفنی از جمله شماره تلفن، دفعات تماس و مدت زمان مکالمات تمامی مکالمات تلفنی در امریکا را جمع آوری کند.

سناتور پاتریک لیهی از ایالت ورمونت که برای تصویب مصوبه‌ای با هدف جلوگیری از این اقدام سازمان امنیت ملی امریکا تلاش می‌کند،گفت: « مشخص است که شفافیت به تنهایی کافی نیست.»

این سناتور امریکایی یادآور شد: « توافق روز افزونی در هر دو حزب وجود دارد مبنی بر این که لازم است تا خود قانون نیز به منظور محدود کردن اختیارات دولت در جمع آوری سوابق تلفنی میلیون‌ها امریکایی مطیع قانون تغییر کند.»

تصمیم اخیر دادگاه نظارت بر اطلاعات خارجی امریکا در حالی است که ادوارد اسنودن پیمانکار سابق سازمان امنیت ملی امریکا در افشاگری‌های خود ،نحوه عملکرد سازمان جاسوسی امریکا در اجرای برنامه‌های جنجال برانگیز نظارتی را فاش کرده است.

مطابق با این حکم، سازمان امنیت ملی امریکا می تواند سوابق تلفنی از جمله شماره تلفن، دفعات تماس و مدت زمان مکالمات تمامی مکالمات تلفنی در امریکا را جمع آوری کند

اسنودن در چند ماه گذشته با انتشار اسنادی، تصویری از برنامه‌های فوق جاسوسی سازمان امنیت ملی امریکا منتشر کرد.

این اسناد تصویر مخدوشی از این آژانس جاسوسی به نمایش گذاشت؛ نهادی که برای جمع آوری داده‌های داخلی پیچیده به استفاده از قابلیت‌ها و توانمندی‌های جاسوسی پیشرفته‌ای ‌متوسل شده است آن هم بدون اینکه کسی بتواند روند فنی آن را به طور کامل درک کند.

اسناد دادگاه نیز همچنین تایید می‌کند که سازمان امنیت ملی امریکا سال‌ها با به کارگیری شیوه‌های نظارتی نادرست، قوانین مربوط به حریم شخصی را نقض کرده است.

برنامه‌های جاسوسی سازمان امنیت ملی امریکا پس از 11 سپتامبر 2001 میلادی مطابق با مجوزی که ادعا شده بود قوه مجریه آن را صادر کرده، شروع شد.

بخش ارتباطات تبیان

منبع : سیتنا