تبیان، دستیار زندگی
مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور، گفت: در پنج سال اخیر، از 12.5 طلاق در مقابل هر 100 ازدواج در سال 1387 به 18.1 طلاق در مقابل هر 100 ازدواج در سال 1391 افزایش را شاهد بودهایم و به عبارت دیگر سرعت افزایش طلاقها در مقایسه با ازدواج
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طلاق گرفته ها چند سال همدیگر را تحمل کردند؟


مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور، گفت: در پنج سال اخیر، از 12.5 طلاق در مقابل هر 100 ازدواج در سال 1387 به 18.1 طلاق در مقابل هر 100 ازدواج در سال 1391 افزایش را شاهد بوده‌ایم و به عبارت دیگر سرعت افزایش طلاق‌ها در مقایسه با ازدواج تقریباً 1.5 برابر شده است.
علی‌اکبر محزون گفت: میانگین سن ازدواج در مناطق شهری از مناطق روستایی بیشتر است به طوری که در سالی که گذشت میانگین سن آقایان در ازدواج‌های ثبت شده در کشور 27.4 سال بوده که این شاخص برای مردان ساکن در نقاط شهری 27.7 سال و در نقاط روستایی 26.2 سال بوده است.

طلاق

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور افزود: میانگین سن خانم‌ها در ازدواج‌های ثبت شده در کشور نیز 22.1 سال بوده که در نقاط شهری 23.3 و در نقاط روستایی 21.5 سال بوده است.

وی استان‌های سمنان، البرز و تهران را به ترتیب با 28.6 ، 28.5 و 28.1 سال جزء سه استان اول از لحاظ بیشترین میانگین سن ازدواج آقایان که این شاخص در آن‌ها بیش از میانگین کشوری است، عنوان و اظهار کرد: کمترین مقدار این شاخص در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و هرمزگان و به ترتیب برابر با 25.1 ، 25.1 و 26.1 سال بوده است.

وی همچنین استان‌های دارای بیشترین میانگین سن ازدواج خانم‌ها را به ترتیب تهران با 25.0 البرز با 24.4 و سمنان با 24.2 سال که تفاوت آن‌ها در مقایسه با میانگین کشوری به مراتب بیشتر از تفاوت میانگین سن آقایان با میانگین‌های کشوری است عنوان و اظهار کرد: استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی به ترتیب با مقادیر 20.9 ، 21.1 و 21.1 سال دارای کمترین مقدار برای این شاخص می‌باشند.

محزون گفت: نرخ ثبت طلاق در سال‌های اخیر بین 1.7 تا 2.0 در هزار بوده، یعنی ثبت حدوداً 2 طلاق به ازای هر هزار نفر جمعیت و این میزان نشان می‌دهد که میزان ثبت طلاق در سال‌های اخیر با در نظر گرفتن تحولات حجم و ساختار جمعیت تغییر جزئی داشته است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات و مهاجرت اظهار کرد: برای بهتر نشان دادن تغییرات ثبت طلاق در مقایسه با رویداد ازدواج از شاخص تعداد طلاق ثبت شده در مقابل هر 100 ازدواج استفاده شده است. وی افزود: بیشترین مقدار این شاخص به ترتیب در استان‌های تهران و البرز با رقم 35.0 و 28.6 طلاق در مقابل هر 100 ازدواج و کمترین مقدار آن به ترتیب در استان‌ها سیستان و بلوچستان و ایلام با رقم 4.9 و 9.2 طلاق در مقابل هر 100 ازدواج است.

چهارمین علت اختلاف و طلاق میان زوج‌ها، تكراری شدن زن و شوهر برای یكدیگر است. این را باید دانست كه رابطه زناشویی مانند یك گیاه است و باید برای رشد آن و جلوگیری از خراب شدن و پژمرده شدن به آن رسید. منظور این است كه حس‌ها و نگاه‌های تازه كه در روزهای نخست آشنایی وجود داشته است را دوباره بسازیم. تازگی داشتن برای یكدیگر سبب می‌شود كه هر دو طرف از لحاظ عاطفی به یكدیگر نزدیك شوند و حس مهم بودن را به یكدیگر انتقال دهند

49.7 درصد یا به عبارت دیگر، نیمی از طلاق‌های ثبت شده مربوط به کمتر از 5 سال زندگی مشترک بوده است

محزون با بیان اینکه 14.1درصد از طلاق‌های ثبت شده مربوط به کمتر از 1 سال طول مدت ازدواج است، گفت: 49.7 درصد یا به عبارت دیگر، نیمی از طلاق‌های ثبت شده مربوط به کمتر از 5 سال زندگی مشترک بوده است.

وی در خصوص جمعیت زنان بدون همسر که قبلاً ازدواج را در زندگی تجربه کرده‌اند، گفت: براساس آخرین سرشماری که توسط مرکز آمار ایران انجام شده جمعیت زنان بدون همسر در اثر طلاق بیش از 440 هزار نفر بوده و جمعیت زنان بدون همسر به دلیل فوت همسر بیش از 2 میلیون و 300 هزار نفر گزارش شده است. بر این اساس می‌توان گفت از کل زنان بدون همسر که یکبار ازدواج را در زندگی تجربه بودند، 84.0 درصد بدون همسر در اثر فوت همسر و 16.0 درصد بدون همسر در اثر طلاق بوده که سهم مربوط به علت طلاق در سرشماری 1385 برابر با 11.8 درصد و در سرشماری 1375 برابر با 7.6 درصد بوده است.

طلاق

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات و مهاجرت افزود: جمعیت مردان بدون همسر در اثر طلاق نیز براساس نتایج آخرین سرشماری در حدود 214 هزار نفر و جمعیت مردان بدون همسر به دلیل فوت همسر نیز 332 هزار نفر گزارش شده است. بر این اساس می‌توان گفت از مردان بدون همسر که یکبار ازدواج را در زندگی تجربه بودند، 39.2 درصد بدون همسر در اثر طلاق و 60.8 درصد بدون همسر در اثر فوت همسر بوده که سهم مربوط به علت طلاق در سرشماری 1385 برابر با 31.9 درصد و در سرشماری 1375 برابر با 19.4 درصد بوده است.

محزون گفت: در دو سرشماری اخیر تعداد زنان مجرد قطعی -   از لحاظ جمعیت‌شناسی یعنی زنانی که تا 50 سالگی ازدواج نکرده‌اند-   از حدود 53 هزار نفر در سال 1385 به حدود 89 هزار نفر در سال 1390 یعنی تقریباً 1.7 برابر رسیده و تعداد مردان مجرد قطعی نیز با همان تعریف، از حدود 43 هزار نفر به حدود 62 هزار نفر یعنی تقریباً 1.4 برابر رسیده است.

5 دلیل طلاق در ایران

آمارها حاكی از آن است كه در دهه اخیر درصد طلاق به شدت بالا رفته، به طوری كه در شهرهای بزرگ از هر سه ازدواج، یكی به طلاق منجر می‌شود. این وضعیت بسیار نگران‌كننده است و برای حل آن باید اول دلایل آن را دانست. در این گفت‌وگو پویا پاکرو مشاور خانواده پنج علت (نداشتن شناخت، نداشتن امید به تغییر، نبود تفاهم، تکراری شدن و دخالت خانواده) را از مهم ترین علل اصلی طلاق در جامعه کنونی می‌داند که در زیر به شرح آنها می‌پردازد.

نداشتن شناخت

اولین علت اصلی طلاق در جامعه، نداشتن شناخت مناسب نسبت به یكدیگر پیش از ازدواج است. به بیان دیگر خانواده و خود فرد نسبت به خصوصیات و ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری شریك آینده زندگی‌اش آگاهی ندارند.  اما راه‌حل این مشكل چیست؟ برای شناخت صحیح، زوج‌ها ابتدا باید خود را بشناسند و زمانی كه به خودشناسی رسیدند در درجه بعد به دنبال كسی باشند كه با توانایی‌ها و ارزش‌های‌شان همخوانی داشته باشد. برای شناختن یكدیگر باید چند ملاك و معیار را مورد بررسی قرار دهند از جمله:

طلاق

-   به لحاظ مذهبی در یك راستا باشند، به اعتقادات یكدیگر احترام بگذارند و از منظر فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شبیه هم باشند.

-   یك ازدواج معقول آن است كه پسر بزرگ‌تر از دختر باشد. برخی این سوال را می‌پرسند كه اگر سن دختر از پسر بالاتر باشد چه پیش می‌آید؟ در پاسخ باید گفت كه اگر طرف مقابل تمام ملاك‌های دیگر طرف را داشته باشد و تفاوت سنی را هم دختر و هم پسر پذیرفته باشند مشكلی نیست.

تغییر

زوج‌های جوان باید بدانند كه بعد از ازدواج هیچ تغییری رخ نمی‌دهد بلكه اصرار در تغییر باعث مقاومت طرف مقابل، لج و لجبازی، دعوا و قهر و در نهایت منجر به طلاق می‌شود، پس اگر نمی‌خواهید با طلاق و تبعات آن روبه‌رو شوید، ملاك‌های فوق را جدی بگیرید.

بارها دیده شده كه دختران و پسران جوان برای انتخاب همسر به دنبال شخصی متفاوت از خود در واقع نقطه مقابل خود به لحاظ شخصیتی می‌گردند. به عنوان مثال ممكن است كه دختری اجتماعی با روابط عمومی قوی به دنبال مردی باشد كه روابط اجتماعی محدودی داشته باشد، وقتی این زوج كنار هم قرار گیرند مسلما یكدیگر را درك نمی‌كنند و در آینده همین درك نكردن، مساله‌ساز خواهد شد. افراد برای انتخاب شریك زندگی‌شان باید تشابه شخصیتی را مدنظر قرار دهند و شریكی را انتخاب كنند كه از هر جهت شبیه خودشان باشد.

نبود تفاهم

سومین دلیل طلاق در جامعه، تفاهم نداشتن است. زوج‌ها برای ادامه یك ارتباط رضایتمند باید از مهارت‌های زندگی مانند گفت‌وگو كردن، گوش دادن و توانایی حل مساله آگاهی داشته باشند و این را بدانند كه با تشكیل زندگی «من» و «منیت» از بین رفته و «من» تبدیل به «ما» می‌شود. در زندگی نفع «ما» مطرح است.

براساس آخرین سرشماری که توسط مرکز آمار ایران انجام شده جمعیت زنان بدون همسر در اثر طلاق بیش از 440 هزار نفر بوده و جمعیت زنان بدون همسر به دلیل فوت همسر بیش از 2 میلیون و 300 هزار نفر گزارش شده است. بر این اساس می‌توان گفت از کل زنان بدون همسر که یکبار ازدواج را در زندگی تجربه بودند، 84.0 درصد بدون همسر در اثر فوت همسر و 16.0 درصد بدون همسر در اثر طلاق بوده که سهم مربوط به علت طلاق در سرشماری 1385 برابر با 11.8 درصد و در سرشماری 1375 برابر با 7.6 درصد بوده است

تكراری شدن و نبودن هیجان

چهارمین علت اختلاف و طلاق میان زوج‌ها، تكراری شدن زن و شوهر برای یكدیگر است. این را باید دانست كه رابطه زناشویی مانند یك گیاه است و باید برای رشد آن و جلوگیری از خراب شدن و پژمرده شدن به آن رسید. منظور این است كه حس‌ها و نگاه‌های تازه كه در روزهای نخست آشنایی وجود داشته است را دوباره بسازیم. تازگی داشتن برای یكدیگر سبب می‌شود كه هر دو طرف از لحاظ عاطفی به یكدیگر نزدیك شوند و حس مهم بودن را به یكدیگر انتقال دهند. زمانی كه زوج‌ها وارد فضای طلاق می‌شوند در واقع این پیام را برای یكدیگر می‌فرستند كه «تو برای من مهم نیستی.» این در حالی است كه هر دو طرف می‌توانند كارهایی انجام دهند كه برای طرف مقابل تكراری و خسته‌كننده نشود.

دخالت خانواده‌ها

پنجمین علت اصلی طلاق را می‌توان دست‌های دخالت‌گری از بیرون دانست، دخالت‌ها می‌تواند شامل موارد ذیل باشد:دخالت خانواده‌ها، دخالت امور شغلی و كاری و دخالت فرزندان.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : ایسنا و شرق