تبیان، دستیار زندگی
مجموعه‌های تلاشگر و فعال در عرصه تعلیم و تربیت در گوشه و کنار میهنمان دست به نوآوری‌ها و ایده‌پردازی‌هایی در شیوه‌های آموزشی و تربیتی زده‌اند ولی این ایده‌ها معمولاً در همان مجموعه‌ها بکار گرفته شده و تسری نیافته است. گروهی از معلمان جوان و دغدغه‌مند،....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهارسوق، نشست چهارم

معرفی نشست تعلیم و تربیت چهارسوق

مجموعه‌های تلاشگر و فعال در عرصه تعلیم و تربیت در گوشه و کنار میهنمان دست به نوآوری‌ها و ایده‌پردازی‌هایی در شیوه‌های آموزشی و تربیتی زده‌اند ولی این ایده‌ها معمولاً در همان مجموعه‌ها بکار گرفته شده و تسری نیافته است. گروهی از معلمان جوان و دغدغه‌مند، برای رسیدن به اهدافی مانند ترویج گفتمان نوآوری ، معرفی ایده‌های نوین بومی و ایجاد ارتباط بین فعالان حوزه تعلیم و تربیت گرد هم آمدند و فضایی فراهم آوردند تا این ایده‌ها در نشست‌هایی نشر یابد و از معلمان، مربیان، مدیران مدارس و موسسات تربیتی، مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش، دانشجویان و اساتید رشته‌های تعلیم و تربیت دعوت کردند تا در این نشست‌ها شرکت کنند.

به یاری خدا سه نشست اول چهارسوق با 20 سخنرانی در موضوعات مختلف مرتبط با حوزه تعلیم و تربیت برگزار شد. استقبال اساتید، فعالان و علاقه‌مندان حوزه تعلیم و تربیت از نشست‌ها، نشان‌دهنده احساس نیاز جدی به شنیدن ایده‌های نو و تبادل نظر پیرامون مسایل تعلیم و تربیت است. فیلم و متن سخنرانی‌های انجام شده بر روی وب‌گاه چهارسوق قرار گرفته و قابل مشاهده و دریافت است. بازدیدکنندگان از وب‌گاه می‌توانند نظرات و نقدهای خود را در مورد هر سخنرانی در قسمت پایین همان سخنرانی بنویسند.

دبیرخانه چهارسوق تلاش دارد در حد توان خود فضای مناسبی را جهت طرح، نقد و بررسی ایده‌های نوین بومی در این حوزه فراهم آورد. از آن‌جایی‌که برگزاری این نشست‌ها با لطف خدا و با استقبال، همکاری و پیگیری دغدغه‌‌مندانه عزیزان شرکت‌کننده همراه بوده با وجود ضعف‌ها، روند کیفی رو به رشدی را داشته‌است.

برنامه نشست چهارم

چهارمین نشست چهارسوق، پنجشنبه 9 / آبان‌ماه/ 92 از ساعت 15 تا 19 در تالار سوره حوزه هنری به نشانی تهران، خیابان انقلاب،  خیابان شریعتی، انتهای خیابان سمیه (نرسیده به خیابان حافظ) برگزار می‌گردد.

در نشست چهارم شش تن از صاحب نظران حوزه‌ی تعلیم و تربیت به ارائه‌ی مطلب می‌پردازند. و در فواصل بین ارائه‌ها فرصت تعامل با آنان، گفتگو و پرسش و پاسخ و همچنین تهیه‌ی محصولات فرهنگی مرتبط مهیا می‌باشد.

سخنرانی‌ها

مانند نشست‌های گذشته سخنرانی‌های ارائه‌دهندگان بخش اصلی نشست را تشکیل می‌دهد. در این بخش شرکت‌‌کنندگان با شش سخنرانی با موضوعات مختلف مرتبط با تعلیم و تربیت روبرو خواهند شد. در این سخنرانی‌ها ایده‌های نو و قابل استفاده، به مخاطبان معرفی می‌شوند و علاقه‌مندان می‌توانند با پیگیری موضوع آن را در روش آموزشی و تربیتی خود یا مجموعه مدنظر خود به‌کار گیرند. بخشی از این ایده‌ها به صورت عمومی توسط معلمان و مربیان قابل استفاده است و بخشی دیگر رویکردهای تخصصی هر درس را هدف گرفته‌اند. برخی از سخنرانی‌ها نیز به مباحث کلان‌تری مانند الگوهای اداره مدرسه می‌پردازند.

پس از برگزاری نشست، فیلم تعدادی از سخنرانی‌ها با نظر دبیرخانه چهارسوق و به تدریج، با کیفیت متوسط، بر روی وب‌گاه قرار خواهد گرفت و فیلم همه سخنرانی‌ها با کیفیت بالا بر روی دی.وی.دی. قابل تهیه خواهد بود. فیلم همه سخنرانی‌های نشست‌های اول و دوم، با کیفیت متوسط، بر روی وب‌گاه در دسترس می‌باشد.

چهارسوق، نشست چهارم

در ادامه عنوان، موضوع، گروه مخاطب پیشنهادی برای هر سخنرانی، و معرفی مختصر سخنرانان نشست چهارم را ملاحظه خواهید کرد:

آزمایشگاه همراه معلم|ارتقای کیفیت و اثربخشی آموزش علوم تجربی به کمک بسته‌های آزمایشگاهی

حازم فریپور | مۆسس و مدیرعامل شرکت سراج فن‌آموز (طراحی و تولید تجهیزات آموزشی برای معلمین و دانش آموزان)، مۆسس اولین مرکز علمی تفریحی فن‌آموز (ترویج و همگانی کردن علوم تجربی)، سخنران برگزیده نشست نخست از نگاه شرکت‌کنندگان

گروه مخاطب پیشنهادی| دبیران فیزیک، شیمی، علوم تجربی و عموم معلمان

یک دست صدا ندارد!| بررسی جایگاه و کارکردهای گروه آموزشی با نگاهی به تجربیات 22 ساله گروه کامپیوتر در مراکز راهنمایی و دبیرستان سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

محمدرضا جهانگیر | دبیر و سرگروه کامپیوتر مراکز علامه حلی تهران، مدیر تیم طراحی و تدوین استاندارد آموزش درس کامپیوتر سمپاد

گروه مخاطب پیشنهادی| مدیران مدارس، مشاوران و عموم معلمان

زیارت در مدرسه پنهان| نقش القایی زیارت در برنامه درسی پنهان مدرسه

محمد نیرو | دانشجوی دكتری برنامه‌ریزی درسی - دبیر و عضو شورای برنامه‌ریزی آموزشی مجتمع آموزشی سبحان، سخنران برگزیده نشست سوم از نگاه شرکت‌کنندگان

گروه مخاطب پیشنهادی| عموم معلمان و مدیران

هنر مستندسازی آموزشی | ضرورت همسویی گروه تولید محتوای آموزشی و گروه مستندسازی

فرزانه نوراللهی | معلم، مۆلف، پژوهشگر و طراح مدل‌های آموزشی

حسن نوراللهی | کارگردان مستند آموزشی سفرنامه ششم ابتدایی مجله رشد

گروه مخاطب پیشنهادی| عموم معلمان و مدیران

لباسی از جنس دروس | تشریح کارآزمون تلفیقی زیست‌شناسی، معارف اسلامی و مهارت‌های زندگی

عرفان افشار | معلم و طراح مدل‌های آموزشی

حمیدرضا اسفندیاری | معلم و طراح مدل‌های آموزشی

گروه مخاطب پیشنهادی| عموم معلمان

تصویرسازی اطلاعات | نقش تاثیرگذار اینفوگرافیک‌ها در آموزش

منصور میرطاهری | مدیر عامل شرکت پردازش سیستم برنا پیمانکار شرکت ارتباطات سیار ایران، مشاور و دبیر پژوهش مدارس مفید، پیام، ضحی و ...

گروه مخاطب پیشنهادی| عموم معلمان

تعامل و ارتباط با سخنرانان

در نشست چهارم امکان ارتباط جدی‌تر حاضران و سخنرانان فراهم است. شرکت‌کنندگان می‌توانند در بخش‌های درنظر گرفته شده به صورت چهره به چهره با سخنرانان گفتگو کنند. همچنین درخواست‌های کتبی شرکت‌کنندگان در قالب فرم‌های ارتباطی در اختیار سخنرانان قرار خواهد گرفت.

به تناسب نوع درخواست و شرایط مربوطه، امکان پاسخ‌گویی به درخواست‌ها و پیگیری‌های احتمالی بعدی توسط سخنرانان وجود خواهد داشت.

توضیحات

برای برگزاری هر نشست جلسات هماهنگی، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی مقرر و همکاران ارجمند از سرمایه‌ی گهربار زمان و اندیشه مایه می‌گذارند. علاوه بر این، محل برگزاری، فیلم‌برداری و تدوین، تبلیغات و اطلاع‌رسانی، نگهداری وب‌گاه و به‌روز رسانی آن، پذیرایی و ... هزینه‌های گوناگونی به مجموعه تحمیل می‌کنند که برای تداوم این امر و امکان خدمت‌رسانی این مجموعه می‌بایست تأمین گردند.

از این رو، بلیت‌فروشی را از نشست سوم شروع کردیم و به حول و قوه الهی برای نشست پیش رو بلیت‌فروشی روی وب‌گاه در هنگام ثبت‌نام صورت می‌پذیرد تا بخشی از هزینه‌ها پوشش داده شوند.

بلیت های این نشست در سه نوع آبی به مبلغ 15 هزارتومان، زرد به مبلغ 30 هزارتومان و سبز به مبلغ 50 هزارتومان عرضه می شود. تنوع بلیت ها تنها به جهت اختیار شما در میزان تامین هزینه است.

ثبت‌نام

جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام به وب‌گاه WWW.CHAHARSOOGH.IR مراجعه فرمایید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی