تبیان، دستیار زندگی
بچه‌ها دائم در حال یادگیری هستند و از محیط اطرافشان نکات زیادی را می‌آموزند. برای آنها خیلی هم فرق نمی‌کند در کلاس درس و مشغول مطالعه باشند یا در پارکی بزرگ و سرسبز و سوار تاب و سرسره.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزشگاهی به نام خانه


بچه‌ها دائم در حال یادگیری هستند و از محیط اطرافشان نکات زیادی را می‌آموزند. برای آنها خیلی هم فرق نمی‌کند در کلاس درس و مشغول مطالعه باشند یا در پارکی بزرگ و سرسبز و سوار تاب و سرسره.

آموزش کودکان

در دوره خردسالی آنها همه پنج حواس خود را به کار می گیرند تا دنیای اطراف شان را هرچه بهتر و دقیق تر کشف کنند و بشناسند. بچه های بزرگ تر و آنهایی که ساعات زیادی از روز را در مدرسه سپری می کنند نیز همین وضع را دارند و زمانی که خانه هستند، باز هم جستجو می کنند و می خواهند بدانند هر یک از لوازم خانه چطور کار می کند، چه فایده ای دارد، چه زمانی و چطور خراب می شود و...

با این که بچه ها را نباید به حال خودشان رها کرد و تنها گذاشت، اما شیوه های مطمئنی هم وجود دارد که به کمک آنها به فرزندتان بیاموزید چگونه خودش به تنهایی از دنیای اطراف بیاموزد و از فرصت هایش استفاده کند. پس خوب است محیط خانه تان را به فضایی مخصوص یادگیری تبدیل کنید تا کودک هم هرچه بهتر و بیشتر بیاموزد و از بودن در خانه لذت ببرد.

یکی از بهترین شیوه های آموزش، استفاده از کتاب های مناسب سن و سال کودک است. پس تا می توانید این کتاب ها را تهیه کنید و در اختیار کودک بگذارید تا هر وقت دوست داشت، بتواند از آنها استفاده کند. البته خرید کتاب به تنهایی کافی نیست؛ ایجاد علاقه و انگیزه برای خواندن و مشارکت فعالانه در خرید و خواندن کتاب ها، موضوع مهم تری است که باید به آن توجه کرد. بنابراین خوب است، همراه با بچه ها به کتابفروشی یا کتابخانه بروید و بگذارید آنها کتاب مورد علاقه شان را انتخاب کنند.

کتاب ها هم باید تازه و جذاب باشد. به این معنی که هرازگاهی، خوب است سری به کتابخانه بزنید و کتاب های قدیمی را با کتاب هایی جدید و دوست داشتنی عوض کنید. البته کتاب های قدیمی هم نباید دور ریخته شود. می توانید آنها را در مکانی مناسب نگه داری کنید تا بچه های دیگر از آنها استفاده کنند.

همراه با فرزندتان، کتاب بخوانید. این کار نباید فقط مخصوص زمانی باشد که بچه ها خودشان نمی توانند کتاب بخوانند، بلکه حتی وقتی به مدرسه می روند و خودشان توانایی خواندن کتاب را پیدا می کنند، باز هم باید همراه هم کتاب بخوانید و از این تفریح لذت ببرید.

در ضمن، مطمئن باشید زمانی که بچه ها حس کنند، سرگرمی را خودشان انتخاب می کنند و هر وقت دوست داشته باشند، می توانند مشغول آن شوند، علاقه بیشتری به آن پیدا خواهند کرد. برای همین هم کارهایی که والدین به اجبار از فرزندانشان می خواهند، هیچ وقت با میل و علاقه انجام نمی شود.

اگر در خانه دوربین عکاسی دارید، گاهی آن را در اختیار کودک بگذارید و به او بگویید از هر چیزی که دوست دارد، عکس بگیرد. با این کار، بهتر متوجه قدرت تخیل فرزندتان خواهید شد

خانه‌ای برای پرورش خلاقیت

خلاقیت را فراموش نکنید. شاید شما از نظر هنری هیچ استعدادی نداشته یا اصلا علاقه ای به این نوع کارها نداشته باشید؛ اما فرزندتان چطور؟ آیا او هم دوست ندارد کارهایی خلاقانه انجام دهد؟ پس شرایطی فراهم کنید تا بچه ها راحت تر بتوانند تصورات شان را به شما نشان دهند و قدرت تخیل شان را تقویت کنند.

کاغذهای رنگی، تکه های پارچه یا مقواهای رنگارنگ، چسب، سنگ، برگ های خشک شده، گلبرگ های گل، دکمه و ده ها شیء دیگر وجود دارد که بدون هیچ هزینه ای می تواند قدرت خلاقیت کودک را افزایش دهد. فقط لازم است، این اشیا را در اختیار کودک قرار دهید تا هر وقت دوست داشت از آنها استفاده کند.

در صورتی که خیلی نمی توانید برای خرید لوازم مورد نیاز کودک هزینه کنید، خوب است از او بخواهید با لوازم قدیمی خانه، هر چیزی را که می خواهد برای خودش تهیه کند. کیف های کودکانه، دفترچه های نقاشی، عروسک ها و... همگی می تواند به کمک اسباب قدیمی و غیرقابل استفاده ساخته شود که البته این کار معمولا خیلی هم جذاب تر از خرید خواهد بود.

بچه های بزرگ تر می توانند کارهایی مانند دوخت و دوز، بافندگی، نجاری و... را بیاموزند و لوازمی زیباتر و بهتر تهیه کنند.اگر در خانه دوربین عکاسی دارید، گاهی آن را در اختیار کودک بگذارید و به او بگویید از هر چیزی که دوست دارد، عکس بگیرد. با این کار، بهتر متوجه قدرت تخیل فرزندتان خواهید شد.یادمان باشد، همه بچه ها به انجام کارهای خلاقانه تمایل دارند ولی این بزرگ ترها هستند که باید فضای مناسب برای انجام این کارها را در اختیارشان بگذارند و این قدرت را پرورش دهند.

آموزش کودکان

اتاقی برای اکتشاف

بچه ها دائم در حال یادگیری هستند؛ پس خوب است فضای داخل و خارج از خانه را طوری طراحی کنید که همیشه کودک فرصت یادگیری داشته باشد.

داخل خانه، فضایی مشخص را به کودک اختصاص دهید تا اسباب بازی هایش را همانجا بگذارد و بازی کند. البته نباید او را از بازی در قسمت های دیگر خانه منع کنید، ولی این فضای خصوصی، هر چقدر هم کوچک، باز هم باید وجود داشته باشد.

اگر حیاط دارید، حتما فرصتی فراهم کنید تا کودک بتواند در محیط باز بگردد و با درختان، گل ها، چمن ها و پرندگان بیشتر آشنا شود.بچه های بزرگ تر هم می توانند از بازی هایی مانند بسکتبال و والیبال بهره بگیرند و چند ساعتی از روز را در فضای باز سپری کنند.

همراه با فرزندان تان، باغچه را مرتب کنید و اجازه دهید او در انتخاب نوع گل ها و درختان نظرش را بیان کند.  حتی اگر حیاطی برای این کار ندارید، خرید چند گلدان آپارتمانی هم می تواند مفید باشد. در صورتی که خانه تان حیاط ندارد هم نباید این موضوع را به طور کلی فراموش کنید. در این شرایط، فقط کافی است هفته ای چند روز، همراه با کودک به پارک بروید و آنجا مشغول گشت و گذار شوید.

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع: چهاردیواری

مطالب مرتبط :

دختر یا پسر، فرزند چندم؟

مهم ترین آموزش های قبل از مدرسه

مقرراتی برای پدرها و مادرها

راهکارهای ساده برای کارهای بزرگ

پرورش کودکی دیندار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.