سه شنبه 3 اسفند 1395 - 24 جمادي الاول 1438 - 21 فوريه 2017
متاسفانه امار افرادی كه نماز نمی خوانند در كشور ما كم نیست و باید روش های مناسب و تاثیر گذاری برای جذب افراد به نماز معرفی و اجرا بشود. چرا افراد، بی نماز هستند؟ چرا نماز نمی خوانند؟ دلایلشان برای نماز نخواندن چه چیزهایی است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 روش شما برای جذب افراد بی نماز به نماز چیست؟


متاسفانه آمار افرادی كه نماز نمی خوانند در كشور ما كم نیست و باید روش های مناسب و تاثیرگذاری برای جذب افراد به نماز معرفی و اجرا بشود.

چرا افراد، بی نماز هستند؟ چرا نماز نمی خوانند؟ دلایلشان برای نماز نخواندن چه چیزهایی است؟


نماز

شاید چون فکر می کنند که نماز خواندن دست و پاگیرشان میشود و به قول معروف یه جورایی نماز را مانع کارهایشا می دانند.

شاید هم نماز خواندن برایشان سخت است و فکر می کنند با نماز خواندن خودشان را توی سختی می اندازند.

چرا افراد، بی نماز هستند؟ چرا نماز نمی خوانند؟ دلایلشان برای نماز نخواندن چه چیزهایی است؟

اینكه افراد برای چه نماز نمی خوانند خود بحث مفصلیه و دلائل متعددی را می شود برای آن مطرح کرد:

1-تفكر دلت پاك باشه هر كاری می خوای بكن كه متاسفانه در بین مردم بسیار رواج دارد.

2-اینكه راه های مناجات با خداوند تنها به نماز منحصر نمیشود

3- نماز به همراه گناه فائده ای نداره [این تفكر را در حرف های مخصوصا جوان ترها دیده ایم] كه می گویند فلانی كه صف اول نماز جماعته، ببینید كلی گناه انجام می دهد.

4-به خاطر نفرت از برخی از افراد كه اهل نماز هستند این افراد نماز را ترك كرده اند.

5-خدا به خاطر نماز نخواندن من را عذاب نمی كند.

6-نماز خواندن فائده ای ندارد.

و دلائل دیگر

جذب کردن افراد بی نماز به نماز که ستون دین ماست (الإمامُ الباقرُ علیه السلام: بُنِیَ الإسلامُ على خَمْسٍ: عَلى الصَّلاةِ، و الزَّكاةِ، و الصَّومِ، و الحَجِّ، و الوَلایةِ، و لَمْ یُنادَ بِشَیْءٍ كَما نُودِیَ بالوَلایةِ. (الكافی: 2 / 18 / 3) امام باقر علیه السلام: اسلام بر پنج پایه استوار است: نماز، زكات، روزه، حج و ولایت؛ و بر هیچ چیز به اندازه ولایت تأكید نشده است.)، پروژه‌ای است که جنبه‌های مختلف را باید در آن طی کرد که به برخی از آنها طبق متون روایی و ادعیه و ... اشاره می‌کنیم.

تقویت اعتقادات و پاسخ مناسب و صحیح به سوالات آن ها این مورد مقدمه ایست که برای تاثیر گذاری دیگر روش ها، اهمیت دارد.

 

دقت در لقمه و پرهیز از پرخوری

و پرخوری، موجب قساوت قلب می شود و عاملی برای تنبلی و سستی در ادای نماز است.

«الإمامُ علیٌّ علیه‌السلام: إیَّاكُمُ وَ البِطْنَةَ، فَإنَّها مَقْسَاةٌ لِلْقَلْبِ ، مَكْسَلَةٌ عَنِ الصَّلاَةِ ، مَفْسَدةٌ لِلجَسَدِ.»(غرر الحكم: 2742)

مردى به امیر المۆمنین عرض كرد: اى پسر عمّ بهترین آفریده خدا! بالا بردن دستها در هنگام گفتن تكبیرة الاحرام چه معنایى دارد؟ حضرت فرمود: خدا بزرگتر است، آن یكتاى یگانه اى كه چیزى همانند او نیست، و با چیزى قیاس نمى شود، و با پنج انگشت لمس نمى گردد و با حواس ادراك نمى شود. مرد عرض كرد: كشیدن گردن در ركوع به چه معناست؟ حضرت فرمود: تأویلش این است كه من به وحدانیّت تو اى خداوند، ایمان آورده ام حتى اگر گردنم را قطع كنى

امام على علیه السلام: از پرخورى دورى كنید كه مایه قساوت دل، تنبلى در نماز و تباهىِ بدن است.

خود شیطان گفته است که با پرخوری و سیر خوردن، انسان را از نماز و یاد خدا غافل می کند:

«وسائل الشیعة عن حَفصَ بنِ غیاثٍ عنِ الإمامِ الصّادقِ علیه السلام ـ فی ذِكرِ حدیثٍ جرى بین یحیى علیه السلام و إبلیسَ ـ : فقال له یحیى: ما هذهِ المَعَالِیقُ؟ فقال: هذهِ الشَّهَواتُ الّتِی اُصِیبُ بِهَا ابنَ آدَمَ. فقال: هَلْ لِی مِنْها شَیْءٌ؟ فقال : رُبَّمَا شَبِعْتَ فَشَغَلْنَاكَ عَنِ الصَّلاَةِ وَ الذِّكْرِ. قال: للّه ِِ عَلَیَّ أنْ لاَ أمْلَأَ بَطْنِی مِنْ طَعَامٍ أبَدا. و قال إبلیس: للّه ِِ عَلَیَّ أنْ لاَ أنْصَحَ مُسْلِما أبَدا.

ثمّ قال أبو عبد اللّه علیه السلام یا حَفصُ، للّه ِِ عَلى جَعْفَرٍ وَ آلِ جَعْفَرٍ أنْ لاَ یَمْلَۆُوا بُطُونَهُمْ مِنْ طَعَامٍ أبَدا ، وَ للّه ِِ عَلى جَعْفَرٍ وَ آلِ جَعْفَرٍ أنْ لاَ یَعْمَلُوا لِلدُّنْیَا أبَدا.»(وسائل الشیعة: 16/4ظ 7/8)

وسائل الشیعة ـ به نقل از حفص بن غیاث ـ: از امام صادق علیه السلام، درباره سخنانى كه میان یحیى علیه السلام و ابلیس رد و بدل شد، فرمود:

یحیى به شیطان گفت: این آویزها چیست؟ شیطان گفت: اینها شهوات و امیالى است كه فرزند آدم گرفتار آنها شده است. یحیى گفت: آیا چیزى از آنها براى من نیز هست؟

شیطان گفت: گاه سیر و پر مى خورى و ما هم تو را از نماز و یاد خدا باز مى داریم.

یحیى گفت: با خدا عهد مى بندم كه هرگز معده خود را از غذا پر نكنم. و ابلیس گفت: من هم با خدا عهد مى بندم كه از این پس هرگز مسلمانى را اندرز ندهم.

آن گاه امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: اى حفص! با خدا عهد مى بندم كه جعفر و خاندان جعفر هرگز شكمهاى خود را از طعام انباشته نكنند و با خدا عهد مى بندم كه جعفر و خاندان جعفر هرگز براى دنیا كار نكنند.

امام علی

درک عظمت و لطف الهی...

شنیده ایم که نماز به ایستادن و نشستن نیست و به اخلاص است.

این کلام امیرالمومنین علی علیه السلام است که فرمودند:

«الإمامُ علیٌّ علیه السلام: لَیستِ الصّلاةُ قِیامَكَ و قُعودَكَ، إنَّما الصَّلاةُ إخْلاصُكَ، و أنْ تُریدَ بها اللّه َ وَحْدَهُ»(شرح نهج البلاغة: 1/325)

امام على علیه السلام: نماز به قیام و قعود تو نیست، بلكه نماز، آن است كه از روى اخلاص و تنها از روى خدا خواهى باشد.

 

برای جذب افراد بی نماز به نماز، باید خدا را برایشان مهم کرد

با بیان کردن نعمت های خدا که محبت قلبیشان نسبت به او زیادتر شود. رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله: قالَ اللّه ُ عزّ و جلّ لداوودَ علیه السلام: أحْبِبْنی و حَبِّبْنی إلى خَلْقی. قالَ: یا رَبِّ، نَعَم أنا اُحِبُّكَ، فكیفَ اُحَبِّبُكَ إلى خَلْقِكَ؟ قالَ: اذْكُرْ أیادِیَّ عِندَهُم، فإنَّكَ إذا ذَكَرْتَ لَهُم ذلكَ أحَبّونی.(قصص الأنبیاء: 2ظ 5/266.) پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: خداوند عزّ و جلّ به داوود علیه السلام فرمود: مرا دوست بدار و نزد خلقم نیز محبوب گردان. عرض كرد: پروردگارا! من كه دوستت دارم اما چگونه تو را نزد بندگانت محبوب گردانم؟ فرمود: نعمتهایى را كه به آنان داده ام گوشزدشان كن كه اگر خوبیهایم را یادآورشان شوى مرا دوست خواهند داشت.

(و برحسب فطرت، میل به شکرگزاری از کسی را که این همه نعمت های ریز و درشت به او داده و نیازهایش را برطرف کرده و به او قوت بخشیده را در خود احساس کنند.

زمانی که این میل و شوق برای آن ها ایجاد شد، زمانی است که عظمت الهی را باید در دل ان ها پدید آورد. عظمت و قدرت الهی. نماز هم، نشان دهنده عظمت الهی است.

امام على علیه السلام: نماز به قیام و قعود تو نیست، بلكه نماز، آن است كه از روى اخلاص و تنها از روى خدا خواهى باشد

«علل الشرائع عن أحمد بن عبد اللّه : قالَ رَجُلٌ لِأمیرِ الْمۆمنینَ علیه السلام یَا بنَ عَمِّ خَیرِ خَلقِ اللّه ِ ما مَعنى رَفعِ یَدَیك فی التَّكبیرَةِ الاُولى فَقالَ علیه السلام اللّه ُ أكبرُ الواحِدُ الأَحدُ الَّذی لَیسَ كَمِثلِهِ شَیءٌ لا یُقاسُ بِشَیءٍ و لا یُلمَسُ بِالأخماسِ و لا یُدرَكُ بِالحَواسِّ قالَ الرَّجُلُ ما مَعنى مَدِّ عُنُقِكَ فی الرُّكوعِ ؟ قالَ: تَأویلُهُ آمَنتُ بِوَحدانِیَّتِكَ و لَو ضُرِبَت عُنُقی») علل الشرایع: 333 / 5(

علل الشرائع ـ به نقل از احمد بن عبد اللّه ـ: مردى به امیر المۆمنین عرض كرد: اى پسر عمّ بهترین آفریده خدا! بالا بردن دستها در هنگام گفتن تكبیرة الاحرام چه معنایى دارد؟ حضرت فرمود: خدا بزرگتر است، آن یكتاى یگانه اى كه چیزى همانند او نیست، و با چیزى قیاس نمى شود، و با پنج انگشت لمس نمى گردد و با حواس ادراك نمى شود. مرد عرض كرد: كشیدن گردن در ركوع به چه معناست؟ حضرت فرمود: تأویلش این است كه من به وحدانیّت تو اى خداوند، ایمان آورده ام حتى اگر گردنم را قطع كنى.

عظمت الهی را برایشان جا انداخت. چرا که انسان، در نماز به ادب و خشوع بیشتر نیاز دارد تا شکر منعم. مگر نخوانده ایم که: اِلهى هذِهِ صَلوتى صَلَّیْتُها لا لِحاجَةٍ مِنْكَ اِلَیْها) مفاتیح الجنان، تعقیبات مشترکه، مطلع دعا: یا مَنْ لا یَشْغَلُهُ سَمْعٌ عَنْ سَمْعٍ .... (...معبود! این‏ است نماز من، آنرا بجا آوردم نه به خاطرنه برای اینکه تو به آن نیاز داشتی.. نمازگزار، عظمت خدا را می داند و می داند که هر چقدر هم که نماز را خوب و زیبا و با ادب و احترام بخواند، باز هم نمی تواند ذره ای در مقابل عظمت الهی باشد...

جا انداختن این موارد، شاید ماه ها طول بکشد اما مستمر است و زاویه دید افراد را بهبود بخشیده و برخی سجایای اخلاقی را درونشان شعله ور می سازد که خروجی این سجایای اخلاقی می شود، میل به ادای نماز، آن هم در اول وقت و با رعایت ادب و تواضع ان شاالله.

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع: سایت ایده ها

مشاوره
مشاوره
اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
تلفن : 81200000
پست الکترونیک : public@tebyan.com
آدرس : بلوارکشاورز ، خیابان نادری ، نبش حجت دوست ، پلاک 12

ارتباط با ما

روابط عمومی

درباره ما

نقشه سایت

تعدادبازدیدکنندگان
افراد آنلاین