تبیان، دستیار زندگی
از آن یک شنبه تا این یک شنبه خبرهای جالب و عجیب زیاد منتشر شده. از افشاگری هولناک درباره فیلم «لاله» و کمک میلیاردی به خانم هنرور تا دستمزد نجومی حمید فرخ نژاد و ادامه حاشیه سریال «پژمان».
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پشت پرده هولناک سینما

از یک شنبه تا یک شنبه؛ مرور اخبار داغ سینما و تلویزیون


از آن یک شنبه تا این یک شنبه خبرهای جالب و عجیب زیاد منتشر شده. از افشاگری هولناک درباره فیلم «لاله» و کمک میلیاردی به خانم هنرور تا دستمزد نجومی حمید فرخ نژاد و ادامه حاشیه سریال «پژمان».

 پشت پرده هولناک سینما

این قراردادهای عجیب

عجیب ترین خبر هفته مربوط به هزینه های گزاف فیلم «لاله» است. اگر خیلی هم پی گیر خبرهای سینما نباشید حتما اسم فیلم لاله به گوش تان خورده. این فیلم با تاکید رییس سابق سازمان سینمایی یعنی جواد شمقدری ساخته شد. موضوع فیلم درباره لاله صدیق قهرمان اتومبیلرانی است. کمیسیون مجلس به چند دلیل مخالف ساخت فیلم بود. این کمسیون می گفت چرا باید این همه پول ازبیت المال برای یک فیلم هزینه شود؟ حالا که خرج می شود چرا درباره لاله؟ مگر ما زنان موفق در این مملکت کم داریم؟ گیر مهم دیگر آن ها پیشینه کارگردان بود. اسی نیک نژاد اوایل انقلاب به آمریکا رفت و در آن جا مشغول به فیلمسازی شد که از قضا چند فیلم غیراخلاقی هم در کارنامه اش دارد. تا الان «لاله» شش و نیم میلیارد تومان هزینه برداشته و برای این که به پایان برسد حدود پنج میلیارد تومان دیگر پول لازم دارد. آقای کارگردان هم دلش نمی خواهد کارهای فنی فیلمش در ایران انجام شود و این یعنی بیشتر شدن هزینه. ماجرا وقتی بیشتر بیخ پیدا می کند که بدانید نیک نژاد ادعا کرده این فیلم به ایران تعلق ندارد و مالکیتش در اختیار یک شرکت کانادایی است! او به سید محمد مهدی طباطبایی‌نژاد مدیر جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی (سرمایه گذار دولتی فیلم) گفته:«من قراردادم را با دست چپ امضاء کردم به همین دلیل قرارداد معتبر نیست.» ادعاهای اسی آقا تمامی ندارد. او می گوید خودش و لاله صدیق واجد حق رایتی هستند که خریداری نشده. با این حساب لاله حالا حالاها نیازمند بودجه است. باز گلی به جمال مدیران سینمایی جدید که گفته اند ما پول زور نمی دهیم و اصلا این فیلم های گران بیشتر به ضرر سینما تمام می شوند. راستی با این همه پول چند سالن سینما می شد ساخت؟

به این می گویند عدالت!

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی جایی بوده برای حمایت از کسانی که می خواهند فیلم اول شان را بسازند. حالا بشنوید که در سال گذشته پروژه‌های «لاله»، «شهابی از جنس نور» و«رنج و سرمستی» حدود 90 درصد بودجه این مرکز را در اختیار گرفتند به طوری که در یکسال گذشته 10 میلیارد و 500 میلیون تومان صرف این سه پروژه شده است. در حالی که کل بودجه‌ این مرکز، حدود 12 میلیارد تومان است، به این ترتیب در شرایط فعلی و با یک و نیم میلیارد تومان باقی مانده، هزینه‌های فعالیت‌های دیگر مرکز گسترش اعم از بخش‌های مستند و انیمیشن‌، جشنواره‌ها و حتی حقوق پرسنل از همان یک و نیم میلیارد تومان پرداخت شده است.

این حرف ما نیست بلکه حرف مدیر جدید این مرکز است. واضح بود؟

 پشت پرده هولناک سینما

480 میلیون تومان برای 6 ماه بازی حمید فرخ نژاد

شایعه بود که فیلم دولتی «استرداد» بالای 10 میلیارد هزینه ساختش شده. آن زمان می گفتند بازیگر نقش اول آن یعنی حمید فرخ نژاد برای این فیلم ماهی 100 میلیون تومان گرفته است. محسن علی اكبری ، تهیه كننده این فیلم اخیرا رقم ماهی 80 میلیونی فرخ نژاد را تایید كرده. یعنی 480 میلیون تومان برای شش ماه. فیلم فاخر است دیگر پول لازم دارد. نه؟

كی چه قدر می گیرد؟

خب حالا که بحث شیرین پول است شاید برای شما هم جالب باشد بدانید بازیگران سینما دستمزدشان چقدر است. روزنامه هفت صبح در گزارشی نوشته : نیكی كریمی برای بازی در یك نقش كوتاه در فیلم لاله 100 میلیون گرفته است. هدیه تهرانی برای یكی از فیلم هایی كه الان روی پرده دارد ( پل چوبی) 120 میلیون گرفته. دسمتزد مهناز افشار ،‌بهرام رادان و مهران مدیری برای یك نقش كوتاه به ترتیب 100 ، 90 و 80 میلیون بوده است. فریبرز عرب نیا چند سالی درگیر سریال مختارنامه بود. او برای این سریال ماهی 18 میلیون دریافت می كرد. همین رقم باعث شده امین حیایی دستمزد ماهی 6 میلیونش در كلاه پهلوی را رقمی ناچیز برای پروژه های الف ویژه عنوان كند. محمد رضا گلزار سال 88 برای فیلم دموکراسی توی روز روشن 90 میلیون برای 3 روز گرفت.دو سال بعد اعلام رقم یك میلیاردی این بازیگر برای یك سال حضور در پروژه های یك تهیه كننده، باعث ممنوع الکاری اش شد. گلزار برای سریال شبکه خانگی «ساخت ایران» 800 میلیون دریافت کرده است.حامد بهداد برای فیلمی که تازه بازی اش در آن تمام شده 240 میلیون طلب کرده بود که در نهایت با 170 میلیون حاضر به بازی شد. البته این رقم های میلیونی به تومان است نه دلار. فکر بد نکنید.

کمک یک میلیاردی فارابی به خانم هنرور!

هفته گذشته یک جورایی هفته رو کردن رقم های نجومی سینما بود. روزنامه بانی فیلم میزگزدی با چند نفر از سینماگران برپا کرده بود درباره آسیب شناسی سینما. ابوالحسن داوودی (کارگردان) در بخشی از این میزگرد انگشت اتهام به سوی مسولان سابق سینمایی گرفت و از بودجه های میلیاردی که بدون کارشناسی به برخی پروژه داده شده ، انتقاد کرد:«فارابی کمک کرده است اما به چه کسی؟ بله به خانوم هنرورى که یك پلان لانگ شات در فیلم من بازى كرده و جز شرکت در یک فیلم نود دقیقه ای دیده نشده، سابقه كار دیگرى ندارد، چه برسد به سابقه تهیه كنندگى سینما. فقط سفارش شده دوستان است! به همین خانم یک میلیارد و اندى داده اند که فیلم کودک بسازد. در حالیکه اكثر قریب به اتفاق تهیه کنندگان و کارگردانهاى فیلم‌های کودک ما بیکار بودند، شما لطفا بپرسید این فیلم الان كجاست؟سرنوشتش چه شد؟كجا اكران شد؟ چقدر فروخت!؟» آقای داودی ! این فیلم هنوز اکران نشده که مشخص شود چقدر فروش کرده. محض اطلاع تان عرض می کنیم که فیلم در جشنواره فجر پارسال حسابی با سوت و کف اهالی رسانه مورد تمسخر قرار گرفت. همین.

تا الان «لاله» شش و نیم میلیارد تومان هزینه برداشته و برای این که به پایان برسد حدود پنج میلیارد تومان دیگر پول لازم دارد. آقای کارگردان هم دلش نمی خواهد کارهای فنی فیلمش در ایران انجام شود و این یعنی بیشتر شدن هزینه. ماجرا وقتی بیشتر بیخ پیدا می کند که بدانید نیک نژاد ادعا کرده این فیلم به ایران تعلق ندارد و مالکیتش در اختیار یک شرکت کانادایی است!

جرات دارید پشت پرده سینما را رو کنید

واکنش ها به سریال «پژمان» کماکان ادامه دارد. پس از ماجرای انتقاد از میو میو فوتبالیست ها حالا نوبت سهراب بختیاری‌زاده بازیکن سابق استقلال و تیم ملی است تا از این سریال انتقاد کند. اوضمن تعریف از بازی خوب پژمان جمشیدی گفته: «متاسفانه همه دارند فوتبال و فوتبالیست‌ها را می‌زنند اولین موج بحث پول و ثروت‌اندوزی فوتبالیست‌ها بود حالا هم بحث، بحث تبانی است و در سریال پژمان هم چیزهای عجیب و غریب را می‌بینیم که البته ممکن است بخشی از آن حقیقت داشته باشد. کاش نویسندگان محترم این سریال و کارگردان آن درباره چیزهای دیگری هم بعدا فیلم بسازند مثل اینکه چطور ممکن است یک دختر کم سن و سال در سینما یک شبه نقش اول بگیرد . بیایند اصلا درباره فضای سینما و پشت پرده‌های آن بسازند. آیا جراتش هست؟» آقای بختیاری زاده البته سینمایی ها «سوپر استار» را ساخته اند؛ ولی شما هم خوب موقعی انتقاد کرده اید ها ....

 پشت پرده هولناک سینما

شوخی قاسم‌خانی با همسرش

حالا که حرف «پژمان» آمده وسط، این نکته بامزه از زبان بهاره رهنما را هم بشنوید:« پیمان ( نویسنده سریال و همسر خانم رهنما) در این اثر به گونه ای شخصیت کاریکاتور گونه‌ای از خود واقعی من را به تصویر کشیده و به همین خاطر دوستانم با من شوخی می‌کنند و می‌گویند هر کسی به جز پیمان این شخصیت را برای تو می‌نوشت تو از او شکایت می‌کردی. واقعا حق با آن‌ها است و همسرم در این سریال حسابی با من شوخی کرده.» نظری نداریم!

نوستالژی

«عقاید یك آكتور سینما» اسم یک مجموعه هفتگی است که برای شبکه نمایش خانگی تولید می شود. در دومین قسمت این مجموعه علیرضا خمسه، مقابل ریما رامین فر قرار گرفته و به سوالات او درباره كارنامه‌ كاری‌اش توضیحات جالبی داده. او از زمان پخش برنامه «هشیار و بیدار» در سال 63 تا 65، خاطره كوتاهی تعریف كرده که خواندش خالی از لطف نیست:« ایام تولید و پخش «هشیار و بیدار» از اول تا آخر مصادف بود با ایام جنگ اما با وجود تمام سختی‌ها برای من و زنده‌یاد محسن یوسف بیك و گروه تولید، خیلی جالب بود. وقتی فكر می‌كردیم در آن شرایط بحرانی، می‌توانیم با برنامه‌مان یك مقدار از استرسها و تنشهای مردم كم كنیم و باعث شویم بعد از آن ترس و واهمه، دوباره دور تلویزیون جمع شوند و به برنامه ما بخندند برایمان خیلی جذاب بود.» می بینید حرفی از پول نیست ....

آقای میرباقری به گوش باشید

باز هم بحث شبکه نمایش خانگی پیش آمد یاد حرف هفته پیش مان درباره لزوم خوش قول بودن داوود میرباقری افتادیم. قرار بود 17 مهر سریال او یعنی «شاهگوش» به بازار بیاید اما نیامد. آقای میرباقری بیشتر دقت کنید. مردم دل خوشی از این شبکه ندارند.

 پشت پرده هولناک سینما

ضد پیشنهاد

هفته پیش فیلم «تو و من» وارد شبکه نمایش خانگی شد. اگر سینما برای تان یعنی سرگرمی صرف، بخرید. اما اگر دنبال فیلم درست حسابی هستید مطمئنا یک گلزار و شاکردوست همیشگی و قصه تکرای آن اذیت تان می کند ؛ مگر آن که هنوز دلبسته قصه های سابق سینما باشید. خود دانید.

پیشنهاد

یک فیلم جدید چند وقتی است با بازی شهاب حسینی وارد شبکه نمایش خانگی شده به اسم «تعبیر خواب».این تله فیلم قبلا از تلویزیون پخش شده؛بعدا هم حتما پخش می شود.اما اگر زیادی اهل فیلم دیدن هستید خرید آن را پیشنهاد می کنیم. این فیلم پلیسی قصه ای جذاب و یک شهاب حسینی متفاوت دارد.

کارت زرد به «كلاه پهلوی»

بالاخره انتقادها به «كلاه پهلوی» واکنش شورای نظارت بر صداوسیما را به همراه داشت. این شورا در نامه ای از «نمایش عریان و قبح شكنانه مفاسد اخلاقی برخی شخصیت‌های حاضر در كلاه پهلوی كه خلاف موازین شرعی بوده» شدیدا انتقاد كرد و سریعا خواستار اصلاح این موارد شد.

به همین خانم یک میلیارد و اندى داده اند که فیلم کودک بسازد. در حالیکه اكثر قریب به اتفاق تهیه کنندگان و کارگردانهاى فیلم‌های کودک ما بیکار بودند، شما لطفا بپرسید این فیلم الان كجاست؟سرنوشتش چه شد؟كجا اكران شد؟ چقدر فروخت!؟

شریفی نیا درنقش آیت‌الله بروجردی؟

محمدرضا ورزی گفت: «محمدرضا شریفی نیا قرار است نقش آیت‌الله بروجردی را در سریال «معمای شاه» بازی كند.» تا این لحظه واکنشی به این خبر از سوی دفتر آیت الله بروجردی رسانه ای نشده اما سال گذشته، بعد از اعلام نام داریوش ارجمند برای بازیگر دراین نقش، دفتر آیت الله اعلام كرد كه چنین اجازه‌ای به ورزی داده نمی‌شود كه بخواهد از ایشان تصویری بسازد. اگر روزی قرار باشد نقش ایشان به تصویر كشیده شود باید در مقام شخصیت اصلی فیلم یا سریال باشد نه حاشیه‌ای. در بخش دیگری از این نامه هم آمده بود كه فقط اجازه استفاده از نریشن برای این نقش داده می‌شود.

قاسمی : زنده ام

اواسط هفته پیش شایعه درگشت ثریا قاسمی ،خاطره بد خبرسازی فوت چهره های معروف در این چند ساله را دوباره زنده کرد. او فورا واکنش نشان داد و گفت كه حالش الحمد الله خوب است و هیچ مشكلی ندارد.

احمد رنجبر

بخش سینما و تلویزیون تبیان