تبیان، دستیار زندگی
دماسنج وسیله ای است که مقدار گرما یا سرما را نشان می دهد. یک دماسنج پزشکی هم، حرارت بدن را نشان می دهد. اگر گرمای بدنت بیش از 38 درجه باشد، نشانه ی آن است که تب داری....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هوا چه قدر گرم است؟

هوا چه قدر گرم است؟

دماسنج وسیله ای است که مقدار گرما یا سرما را نشان می دهد. یک دماسنج پزشکی هم، حرارت بدن را نشان می دهد. اگر گرمای بدنت بیش از 38 درجه باشد، نشانه ی آن است که تب داری.

هوا چه قدر گرم است؟

هر چیزی در دنیا، در اثر گرما منبسط می شود. به طور عادی، نمی توانیم انبساط اجسام را ببینیم. چون بیش تر چیزهایی که در اطراف ما وجود دارند، خیلی خیلی کم بزرگ می شوند. اما اگر می خواهی انبساط اجسام را ببینی، بهتر است از یک میل بافتنی استفاده کنی.

هوا چه قدر گرم است؟

اول این چیزها را آماده کن: یک میل بافتنی فلزی، یک شیشه که در آن با چوب پنبه بسته شده باشد، یک شیشه ی بدون چوب پنبه، یک سنجاق ته گرد، یک شمع، کبریت و یک عقربه ی مقوایی.

هوا چه قدر گرم است؟

میل بافتنی را در چوب پنبه فرو کن. سنجاق ته گرد را به عقربه ی مقوایی وصل کن. سنجاق را روی شیشه ی دیگر بگذار. سر دیگر میل را روی سنجاق قرار بده. اگر شمع را روشن کنی، میل در اثر گرما منبسط می شود.

هوا چه قدر گرم است؟

در نتیجه، سنجاق ته گردی که روی دهانه ی شیشه بود، کمی به سمت راست می چرخد. عقربه هم با آن می چرخد. اما وقتی میل بافتنی خنک شود، عقربه سر جای اولش بر می گردد.

منبع: مجموعه شعبده بازی علمی

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی