تبیان، دستیار زندگی
بدن انسان برای زندگی کردن به ویتامین C نیاز دارد ولی خودش قادر نیست آنرا تولید نماید، لذا باید آنرا از غذا های مصرفی تامین نماید. سؤال اصلی این است که آیا امکان دارد آماده سازی یک ماده غذایی که می دانیم حاوی ویتامین C است، باعث شود ویتامین C...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر آب پز کردن هویج بر مقدار ویتامین C آن - جلسه اول

موضوع پروژه: شیمی

هدف پروژه:

بدن انسان برای زندگی کردن به ویتامین C نیاز دارد ولی خودش قادر نیست آنرا تولید نماید، لذا باید آنرا از غذا های مصرفی تامین نماید. سۆال اصلی این است که آیا امکان دارد آماده سازی یک ماده غذایی که می دانیم حاوی ویتامین C است، باعث شود ویتامین C موجود در آن از بین رود؟ آماده سازی غذا شامل پختن، سرخ کردن و... می شود.

توضیحات:

بدن ما برای زنده ماندن و حفظ سلامتی خود به ویتامین C نیاز دارد. نام علمی ویتامین C اسید اسکور بیک می باشد. ویتامین C برای تشکیل کلاژن، مورد نیاز بدن می باشد. وجود کلاژن برای پوست، استخوان ها و برخی بافت ها ضروری می باشد. ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و به خوب شدن زخم ها و جراحات کمک می کند.

فرایند پخت مواد غذایی ممکن است باعث شود ویتامین C موجود در این مواد از بین رود و لذا در این صورت با خوردن مواد غذایی پخته شده، بدن ما قادر نخواهد بود مقادیر مورد نیاز ویتامین C خود را بدست آورد. آیا برای تامین ویتامین C بهتر است هویج را به صورت خام مصرف کنیم یا آنرا بپزیم؟

تاثیر آب پز کردن هویج بر مقدار ویتامین c آن- جلسه اول

در این پروژه ما هویج را در آب می جوشانیم و مقدار ویتامین C موجود در آب آنرا قبل و بعد از پخته شدن هویج اندازه می گیریم. در صورتی که قبل از ریختن هویج ها در آب جوش، آب حاوی ویتامین C نباشد و بعد از جوشیدن، ویتامین C در آب موجود شود، متوجه می شویم که فرایند جوشیدن باعث شده ویتامین C موجود در هویج از آن خارج شده و به داخل آب راه یابد و لذا خوردن این هویج ها ارزش غذایی زیادی برای بدن ما نخواهد داشت.

فرضیه:

فرض کنید که جوشیدن هویج در آب باعث می شود که ویتامین C موجود در هویج از آن بیرون رود. این پدیده باعث خواهد شد مقدار ویتامین C موجود در آبی که هویج ها را در آن پخته ایم افزایش یابد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

تاثیر آب پز کردن هویج بر مقدار ویتامین C آن - جلسه اول

تاثیر آب پز کردن هویج بر مقدار ویتامین C آن - جلسه دوم

تاثیر آب پز کردن هویج بر مقدار ویتامین C آن