تبیان، دستیار زندگی
هدف این پروژه اینست که متوجه شویم آیا می توان با ایجاد تغییر در نور رسیده به گیاه (در شب نور باشد و در روز نباشد) ریتم بیولوژیک گیاهان را تغییر دهیم و این تغییر را به نحوی مشاهده نماییم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش دادن یک گیاه آپارتمانی برای بیدار ماندن در طول شب - جلسه اول

موضوع پروژه: گیاه شناسی

هدف پروژه: هدف این پروژه اینست که متوجه شویم آیا می توان با ایجاد تغییر در نور رسیده به گیاه (در شب نور باشد و در روز نباشد) ریتم بیولوژیک گیاهان را تغییر دهیم و این تغییر را به نحوی مشاهده نماییم.

توضیحات:

آیا شما معمولاً در ساعت 3 صبح خواب و کسل، ولی ساعت 3 بعد از ظهر کاملاً هوشیار و با انرژی هستید یا برعکس؟ بدن ما یک الگوی طبیعی برای خوابیدن و بیدار شدن دارد. آیا تا به حال سعی کردید این ریتم را بر عکس کنید، یعنی در روز بخوابید و شب ها بیدار بمانید؟ برخی از مشاغل به نحوی هستند که لازمه آن ها بیدار ماندن در طول شب می باشد، مانند کار گران شیفت شب کار خانه ها، پلیس های شیفت شب و...

افرادی که به کشور های دیگرسفر می کنند به دلیل اختلاف ساعت در کشور های مختلف معمولاً دچار مشکلاتی در زمان خواب، بیداری و غذا خوردن می شوند. این افراد ممکن است دچار مشکلاتی نظیر خستگی، پراکندگی افکار و نبود تمرکز شده و حتی عصبی نیز بشوند.

انسان ها، گیاهان و حیوانات دارای یک ریتم بیو لو ژیکی روزانه می باشند.

آموزش دادن یک گیاه آپارتمانی برای بیدار ماندن در طول شب - جلسه اول

برگ های گل زنبق و گل های آفتاب پرست در طول روز باز و در طول شب بسته می شوند. زنبور ها در ساعات خاصی از روز به سمت گل ها می روند. ریتم های بیو لو ژیک دیگر حیوانات نیز امروزه کاملاً شناخته شده می باشد.

همان گونه که انسان ها به ساعاتی استراحت (در طول روز یا شب) نیاز دارند، گیاهان نیز به استراحت نیاز دارند. آیا اگرما زمان های رسیدن نور به گیاهان را تغییر دهیم، باعث تغییر ریتم بیولوژیکی آن و در نتیجه تغییرات قابل ملاحظه در رشد و سلامتی آن خواهیم شد؟

فرضیه:

فرض کنید تغییر زمان نور رسیدن و نرسیدن به گیاه در طول 24 ساعت در طی 8 هفته باعث شود تا رفتار گیاه به صورت محسوسی تعییر نماید. تغییرات رفتار گیاه شامل تغییرات در رشد، رنگ، اندازه و سلامتی ظاهری می شوند.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

آموزش دادن یک گیاه آپارتمانی برای بیدار ماندن در طول شب - جلسه اول

آموزش دادن یک گیاه آپارتمانی برای بیدار ماندن در طول شب - جلسه دوم

آموزش دادن یک گیاه آپارتمانی برای بیدار ماندن در طول شب