تبیان، دستیار زندگی
صداهایی که از ارتعاشات غیر عادی و نا منظم تشکیل می شوند به عنوان نویز یا پارازیت شناخته می شوند مانند صدای افتادن یک کتاب از روی میز یا صدای شکستن شیشه و...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طبقه بندی صداها - جلسه دوم

صداهایی که ازارتعاشات غیر عادی و نا منظم تشکیل می شوند به عنوان نویز یا پارازیت شناخته می شوند مانند صدای افتادن یک کتاب از روی میز یا صدای شکستن شیشه و...

طبقه بندی صداها - جلسه دوم

با توجه به مطالب فوق با تعریف واژه های « موسیقی» و « پارازیت» آشنا شدیم ولی دسته بندی همه صداها به عنوان موسیقی یاپارازیت همیشه کار ساده ای نیست. تفاوت موسیقی و نویز را ممکن است ذهن شنونده تعریف نماید، برای مثال ممکن است از نظر پدربزرگ ها، موسیقی مورد علاقه نوه ها پارازیت و به درد نخور باشد!

طبقه بندی صداها - جلسه دوم

عنوان یک نمونه دیگر، بر خورد یک تکه چوب با نرده های کنار خیابان ممکن است نوعی پارازیت باشد ولی در صورتی که شما این میله را در دست داشته باشید و با راه رفتن در جوار نرده ها، این چوب را به نحوی در دست بگیرید که با میله ها بر خورد نموده و صدا تولید کند، ممکن است صدای تولید شده از نظر شما مانند صدای تولید شده بوسیله یک ساز، دلنشین بوده و هیچ شباهتی به پارازیت نداشته باشد! خود جامعه نیز در تعریف نویز و موسیقی معمولاً نقش دارد. به عنوان یک تحقیق، می توانید درباره سازهای غیر عادی که صداهای ناهنجار تولید می کنند در فرهنگ های مختلف تحقیق نمایید.
آیا تا به حال به تمرین های کسی که در حال یادگیری ویولن هست گوش کرده اید؟ آیا می توان صداهای ناهنجار تولید شده توسط وی را موسیقی نامید؟ شاید ما در صورتی که از صدایی خوشمان بیاید آن را موسیقی می نامیم! ممکن است یک صدای خاص، در یک زمان برای ما خوشایند و همان صدا در زمان دیگر ناخوشایند باشد. صدای زنگ درب ممکن است صدای زیبا و هماهنگ باشد ولی اگر ساعت 3 صبح هنگامی که خواب هستید این صدا را بشنوید از این صدا متنفر شوید! موسیقی نیز تا هنگامی که با صدای آرام در حال پخش باشد لذت بخش است ولی اگر هنگام پخش موسیقی ولوم صدا را تا انتها زیاد نمایید، همان صدای لذت بخش به پارازیت تبدیل خواهد شد و گوش شما را آزار خواهد داد.
طبقه بندی صداها - جلسه دوم

زمان روز نیز ممکن است در دلنشین بودن یا دلخراش بودن نوع صدا تاثیر داشته باشد. برای مثال در صورتی که منتظر دوستتان باشید تا شما را سوار کند و به سینما ببرد، صدای بوق ماشین او شما را آزار نخواهد داد ولی در صورتی که ساعت 4 صبح زیر پنجره اتاق شما کسی بوق بزند، برای شما بسیار نا خوشایند خواهد بود.
طبقه بندی صداها - جلسه دوم

احساس شما به صدای زنگ درب در طول روز با احساس شما به همان صدا در نصف شب یکسان نمی باشد. احساس یک مادر به صدای گریه نوزادش نیز هنگامی که می داند مشکل او چیست (برای مثال گرسنه است) و هنگامی که نمی داند مشکل او چیست یا هنگامی که او بیمار است بسیار متفاوت می باشد. برخی صداها همیشه دلنشین می باشند مانند صدای جوی آب، صدای جریان باد از روی درختان و... ما در طول روز صداهای زیادی می شنویم و لازم است که مدتی از زمان روز را در آرامش و سکوت سپری کنیم و زمانی نیز از صداها لذت ببریم. صدای زیاد نیز ایجاد استرس و خستگی می نماید.
 فرضیه:
فرض کنید که طبقه بندی صداهای شنیده شده در طول روز به دو دسته دلنشین و دلخراش، با توجه به رده سنی شنونده یکسان نباشد. در این پروژه هدف بررسی این فرضیه می باشد.
روند کار:
لیست صداهایی به طور معمول شنیده می شوند برای تمامی کسانی که در نظر سنجی شرکت می کنند یکسان می باشد، ولی گروه سنی نظر دهند گان به دو گروه نوجوان و بزرگ سال (بالای 40 سال) تقسیم بندی می شود.
برای یک روز کامل، به کلیه صداهایی که به گوش شما می رسد دقت کنید. یک قلم و کاغذ همراه داشته باشید و لیست کلیه صداهای اطراف خانه، مدرسه و... را که یادداشت کنید.
ممکن است تا به حال به برخی از این صداها توجه زیادی نمی کردید مانند صدای بیرون پریدن نان از توستر، صدای دستگیره درب، صدای آماده شدن پاپ کورن، بوق ماشین ها، صدای آتش شومینه، زنگ تلفن، صدای آواز پرندگان، صدای بر خورد خود کار با میز، صدای سوت داور مسابقات، صدای ویز ویز حشرات، صدای ترمز خودروها، صدای خارج شدن هوا در هنگام باز کردن درب نوشابه، صدای موسیقی مورد علاقه تان و...
یک لیست از 50 صدایی که ممکن است در طول روز بشنوید را تهیه نمایید و در زیر عنوان هر صدا به صورت زیر چند گزینه قرار دهید:
طبقه بندی صداها - جلسه دوم
برای گسترش دادن پروژه خود می توانید در سربرگ پرسش نامه ها علاوه بر گروه سنی، جنسیت را نیز مشخص نمایید. پس از تهیه جدول فوق آن را به تعداد دلخواه (برای مثال 20 یا 40...) عدد کپی بگیرید و آن ها را بین کسانی که در نظر گرفته اید پخش کنید و پس از تکمیل شدن فرم ها، پاسخ های مربوط به هر گروه را با بقیه مقایسه نمایید.
نتیجه گیری:
در نتیجه گیری باید بررسی کنید که آیا فرضیه شما درست بوده یا خیر.
 گسترش پروژه:
1- بررسی خود را علاوه بر گروه های سنی، برای خانم ها و آقایان نیز انجام دهید و نتایج بدست آمده را مقایسه کنید.
2- برخی از صداها و یا موسیقی ها ممکن است خاطره ای را در ذهن شما زنده نمایند. می توانید چند عدد از این صداهایی که ممکن است خاطره انگیز باشند را نیز لیست کنید و مشخص کنید که آیا برای افراد سۆال شونده نیز خاطره انگیز هستند یا خیر، برای مثال دعای قبل از سال تحویل چه حسی را در شما زنده می کند؟ یا مثلاً موزیک یک برنامه تلویزیونی معروف یا...

تکلیف: نتایج تحقیقات خود را یادداشت نموده و تمامی مشاهدات و اطلاعات جمع آوری شده را مکتوب نمایید.

محل بازدید/ اردو/ خرید: یک محل پر رفت و آمد

منابع مطالعه: کتاب صداها- تری جنینگز- ترجمه اسفندیار معتمدی- نشر فاطمی

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

طبقه بندی صداها - جلسه اول

 طبقه بندی صداها - جلسه دوم

طبقه بندی صداها

صدا

صداشناسی

درک صدا