تبیان، دستیار زندگی
در این پروژه می خواهیم بررسی کنیم که آیا افزودن لیمو به مواد پاک کننده باعث افزایش اثر پاک کنندگی آنها می شود یا اینکه تنها جنبه تبلیغاتی داشته و برای بالا بردن فروش به آنها افزوده می شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی اثرات پاک کنندگی لیمو - جلسه دوم

 اهداف:

در این پروژه می خواهیم بررسی کنیم که آیا افزودن لیمو به مواد پاک کننده باعث افزایش اثر پاک کنندگی آن ها می شود یا اینکه تنها جنبه تبلیغاتی داشته و برای بالا بردن فروش به آن ها افزوده می شود.

بررسی اثرات پاک کنندگی لیمو - جلسه دوم

وسائل مورد نیاز:

- چند عددلیموی تازه

- یک سکه قدیمی و کثیف

- یک ظرف نقره لکه دار

- یک گلدان مسی

- یک سطح از جنس کروم

- یک وسیله پلاستیکی

- یک بشقاب غذای کثیف

- یک ماهیتابه کثیف (در آن گوشت سرخ شده باشد)

- یک تکه پارچه یا قاب دستمال

- یک پیمانه

- صافی

روند انجام کار:

 لیمو ها را در یک عدد لیوان بچلانید. حتماً بر روی لیوان صافی قرار دهید تا آب لیموی حاصله صاف گردد و هسته و پالپ آن جدا شود.

بررسی اثرات پاک کنندگی لیمو - جلسه دوم

تاثیر پاک کنندگی آب لیمو بر روی سطوح مختلف را با مالیدن آب لیمو توسط پارچه قاب دستمال بر روی آن ها بررسی کنید. سطوحی که باید بررسی شوند شامل یک سکه مسی یا یک گلدان مسی، یک ظرف لکه دار از جنس نقره، یک سطح کرومی مانند شیر آب حمام، رویه کابینت آشپز خانه، بشقاب غذای استفاده شده و کثیف، شیشه پنجره خانه یا ماشین و یک جسم پلاستیکی مانند اسباب بازی کودکان می باشد. سعی کنید تا می توانید سطوح مختلف زیادی را توسط آب لیمو پاک نمایید و اثرات پاک کنندگی آنرا بر روی این سطوح بررسی کنید. از تمیز کردن اجسام ارزشمند مانند میز های چوبی و یا پارچه مبل و پرده و... خود داری نمایید زیرا احتمال آسیب رسیدن به آن ها در این فرایند وجود دارد. آب لیمو نوعی اسید می باشد به جای تست کردن این گونه اجسام سعی کنید از لباس های به درد نخور قدیمی یا وسائل اضافی و دور ریختنی استفاده نمایید. در هنگام حمام کردن نیز می توانید از آب لیمو برای تمیز کردن سر و بدن خود استفاده نموده و آنرا بررسی کنید، فقط مواظب باشید تا آب لیمو وارد چشم شما نشود.

جمع بندی:

نتیجه گیری نمایید که آیا فرض اول شما صحیح بوده یا خیر.

 گسترش دادن پروژه:

چه محصولاتی (غیر از محصولات خوراکی) می توانید پیدا کنید که در آن ها از لیمو یا اسانس آن به عنوان افزودنی استفاده شده باشد؟ صابون، مواد شوینده لباس، خوشبو کننده های ماشین ... وجود لیمو چه اثری در این محصولات می تواند داشته باشد؟

 تکلیف:

نتایج آزمایشات انجام شده را بنویسید و اثر آب لیمو بر تمیز کردن سطوح مختلف را نیز مکتوب کرده و در بخش نتایج بنویسید. آیا استفاده از آب لیمو باعث تمیزی بیشتر این سطوح شد؟ آیا آب لیمو باعث چسبناک شدن سطوح گردید؟ آیا اثرات آب لیمو بر روی شیشه باقی ماند؟ آیا استفاده از آب لیمو برای پاک کردن چربی مۆثر بود؟

محل بازدید/ اردو/ خرید: یک کارخانه تولید مواد شوینده

منابع مطالعه: کتاب شوینده ها و مواد فعال سطحی – ام.آر.پورتر- مسح میر مقتدایی- ناشر: هودین

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

بررسی اثرات پاک کنندگی لیمو - جلسه اول

بررسی اثرات پاک کنندگی لیمو - جلسه دوم

بررسی اثرات پاک کنندگی لیمو

ساختن جوهر نامریی با آب لیمو

دستاوردهای دانش آموزان دبستان گل نرگس در ششمین جشنواره پروژه های دانش آموزی