تبیان، دستیار زندگی
هدف این پروژه بررسی فاکتور های مختلف محیطی تاثیر گزار بر سرعت و روند فاسد شدن مواد غذایی در منزل می باشد. با کنترل کردن نحوه ذخیره سازی مواد غذایی می توانیم عمر آنها را افزایش داده و مانع فاسد شدن آنها شویم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی شرایط محیط بر روی سرعت فاسد شدن غذاها  - جلسه اول

نوع پروژه : بیوشیمی – محیط زیست

هدف پروژه :  هدف این پروژه بررسی فاکتور های مختلف محیطی تاثیر گذار بر سرعت و روند فاسد شدن مواد غذایی در منزل می باشد. با کنترل کردن نحوه ذخیره سازی مواد غذایی می توانیم عمر آن ها را افزایش داده و مانع فاسد شدن آن ها شویم.

توضیحات : آیا تا به حال پیش آمده که بخواهیم یک ساندویچ درست کنید ولی نان موجود در خانه شما کپک زده باشد و به رنگ سبز در آمده باشد ؟

بررسی شرایط محیط بر روی سرعت فاسد شدن غذاها - جلسه اول

بله دیدن کپک بر روی نان ، پنیر های موجود در یخچال و میوه های موجود در صندوق یخچال امری ناخوش آیند می باشد.

بررسی شرایط محیط بر روی سرعت فاسد شدن غذاها - جلسه اول

 قارچ و کپک حتی می تواند به کتاب نیز حمله نماید. اگر یک کتابی را که برای مدتی در یک زیر زمین مرطوب مانده باشد را بلند کنید احتمالاً یک ماده پودر مانند بر روی آن مشاهده خواهیم نمود. هاگ مورد نیاز برای رویش قارچ و کپک می تواند بوسیله باد جابجا شود و بر روی مواد مختلف بنشیند. بر خلاف گیاهان سبز که می توانند غذای مورد نیاز خود را با استفاده از کلروفیل و نور خورشید تولید کنند ، قارچ ها و کپک ها باید غذای مورد نیاز خود را از ماده غذایی ای که بر روی آن رشد می کنند تامین نمایند.

کپک ماده ای که روی آن رشد می کند را از بین می برد و نابود می کند. با وجود اینکه دیدن کپک بر روی مواد غذایی امری نا خوشایند است ، ولی عمل پوسیدن و کپک زدن امری طبیعی بوده و برای طبیعت لازم و ضروری می باشد. برای اینکه بتوانیم مواد غذایی خریداری شده را تا بیشترین زمان ممکن نگهداری کنیم و مانع از فاسد شدن و کپک زدن آن ها بشویم ، می توانیم چند اصل مهم را رعایت کنیم تا بتوانیم مواد غذایی را به صورت تازه نگهداری کنیم.

به نظر شما آیا نگهداری مواد غذایی دردمای پایین و رطوبت کم می تواند فاسد شدن و کپک زدن آن ها را به تاخیر بیاندازد؟ تولید کنندگان مواد غذایی در بسیاری اوقات برای تازه نگه داشتن مواد غذایی از مواد شیمیایی استفاده می کنند. این نگهدارنده ها در اصل میکرو ارگانیسم ها را نابود می کنند و لذا اداره بهداشت اجازه مصرف مقادیر بسیار کمی از این نگهدارنده ها را به تولید کنندگان می دهد. این مواد نگهدارنده شامل مونو سدیم گلو تامات ، اتیل فرمات ، بنروات سدیم ، پرو پیو نات سدیم و کلسیم ، نیتریت و نیترات سدیم ، اسید سور بیک و دی اکسید سولفور می شوند. نگهدارنده های طبیعی نیز شامل نمک و شکر می شوند که با جذب آب موجود در مواد غذایی ، از رسیدن آب مورد نیاز جهت تغذیه میکروارگانیسم ها  به آن ها جلوگیری می نماید. روش دیگر برای نگهداری مواد غذایی ، قرار دادن آن ها در مجاورت دود و دودی کردن آن ها می باشد که از این روش بیشتر در زمان قدیم برای نگهداری گوشت و ماهی استفاده می کردند ولی امروزه مواد غذایی را دیگر برای نگهداری دودی نمی کنند و تنها هدف دودی کردن ، دادن طعم و مزه مناسب به آن ها می باشد.

بررسی شرایط محیط بر روی سرعت فاسد شدن غذاها - جلسه اول

مشخص کنید که چه عواملی را می توانید در منزل برای جلوگیری کردن از کپک زدن مواد غذایی کنترل نمایید ؟نور ، دما و رطوبت عواملی هستند که ما قصد داریم آن ها را بررسی کنیم.

فرضیه : فرض کنید فاکتورهای نور ، دما ورطوبت و یا ترکیبی از آن ها در تغییر زمان کپک زدن مواد غذایی نقش مۆثری دارند.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

بررسی شرایط محیط بر روی سرعت فاسد شدن غذاها  - جلسه اول

بررسی شرایط محیط بر روی سرعت فاسد شدن غذاها  - جلسه دوم

بررسی شرایط محیط بر روی سرعت فاسد شدن غذاها

آیا کپک های غذایی خطرناکند؟

مركز كلكسیون قارچ ها و باكتری های صنعتی ایرانPTCC - Persian Type Culture Collectionمکانی مناسب برای بازدید دانش پژوهان