تبیان، دستیار زندگی
در این آب گرمکن، آب گرم در اثر احتراق سوخت در خود مخزن تهیه می شود. این آب گرمکن ها که در ظرفیت های مختلف از 100 تا 1000 موجود می باشند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آب گرمکن خورشیدی جلسه سوم

اهداف: آشنایی با انواع آب گرمکن ها و محاسبات مربوط به انتخاب آب گرمکن

وسائل مورد نیاز: سطل مدرج شده، دماسنج

آب گرمکن ها عموماً دو نوع می باشند:

 آب گرمکن های مستقیم

آب گرمکن خورشیدی - جلسه سوم

در این آب گرمکن، آب گرم در اثر احتراق سوخت در خود مخزن تهیه می شود. این آب گرمکن ها که در ظرفیت های مختلف از 100 تا 1000 موجود می باشند، بر حسب نوع سوخت مصرفی به صورت زیر طبقه بندی می شوند:

1. آب گرمکن های با سوخت جامد (چوب – زغال سنگ) با راندمان حرارتی 55 تا 65 درصد (35 تا 45 درصد انرژی حرارتی در این آب گرمکن ها تلف می شود)

2. آب گرمکن های با سوخت مایع (نفت- گازوئیل – مازوت) با راندمان حرارتی 70 تا 80 درصد

آب گرمکن خورشیدی - جلسه سوم

3. آبگرمکن هایی با سوخت گاز (گاز مایع – گاز شهر) با راندمان حرارتی 70 تا 95 درصد

آب گرمکن خورشیدی - جلسه سوم

4. آب گرمکن های الکتریکی با راندمان حداکثر 85 درصد

آب گرمکن خورشیدی - جلسه سوم

 آب گرمکن های غیر مستقیم
آب گرمکن خورشیدی - جلسه سوم

در این نوع آب گرمکن ها که در تاسیسات ساختمان ها به کار می رود،آب گرم مصرفی توسط آب داغ و یا بخار ایجاد شده در دیگ، در داخل یک مبدل حرارتی تولید می شود و آب در اثر تماس مستقیم با شعله گرم نمی شود. مبدل های حرارتی رایج دو نوع می باشند:

1. منبع دو جداره: این آب گرمکن که در اکثر ساختمان ها به کار می رود، از دو استوانه تو در تو تشکیل شده است آب داغ یا بخار تهیه شده در دیگ به جدار خارجی منبع ارسال می شود و باعث می شود آب موجود در جدار داخلی گرم شود. برای این که آب منبع داخلی و خارجی زودتر هم دما شوند، باید طول منبع نسبت به قطر آن زیاد باشد و اطراف آن عایق کاری شده باشد.

راندمان حرارتی منبع دو جداره حدود 95 درصد است.

آب گرمکن خورشیدی - جلسه سوم

2. منبع کویلی: در این نوع آب گرمکن ها آب داغ از داخل یک لوله مارپیچی عبور می کند و باعث می شود آب موجود در اطراف این لوله گرم شود. راندمان منبع کویکی حدود 95% است.

آب گرمکن خورشیدی - جلسه سوم

دمای آب گرم مورد نیاز

دمای آب گرم مورد نیاز با توجه به مورد مصرف آن متفاوت است. برای مثال دمای آب گرم مورد نیاز برای مصارف معمولی مانند شیر دستشویی یا ظرفشویی در ساختمان های مسکونی حدود 50 تا 55 درجه سانتی گراد در نظر گرفته می شود.

این دما برای ماشین هایی که کار به خصوصی انجام می دهند بر حسب نوع کار آن ها متفاوت خواهد بود. دستگاه هایی مانند ماشین ظرفشویی یا رخت شویی به آب گرم با دمای بیشتری نیاز دارند.

در برخی صنایع لازم است که آب بالاترین دمای ممکن را داشته باشد. البته با بالارفتن دمای آب، میزان حرارت اتلافی از لوله ها نیز بالا می رود و این عامل باعث می شود دمای بیشتر از 70 برای آب گرم مصرفی، به جز موارد خاص درنظر گرفته نشود.

در جدول زیر دمای مورد نیاز برای آب گرم در مصارف مختلف آورده شده است:

آب گرمکن خورشیدی - جلسه سوم

برای انجام محاسبات مربوط به آب گرم ساختمان های معمولی، اغلب دمای آب سرد ورودی به آب گرمکن (آب شهر) برابر 15درجه سانتیگراد و دمای آب گرم خروجی از آن 60 درجه سانتیگراد در نظر گرفته می شود.

مقدار آب گرم مورد نیاز و ظرفیت آب گرمکن

برای تعیین میزان آب گرم مصرفی در ساختمان های مختلف، جداولی توسط انجمن های مهندسین تاسیسات کشورهای اروپایی تهیه شده که طبعا بر پایه عادات فرهنگی و ملی کشورشان می باشد. چون در ایران مطالعه جامعی در این زمینه انجام نگرفته، به ناچار ما نیز باید از همان جداول استفاده کنیم.

این جداول میزان مصرف آب گرم را برحسب نوع ساختمان و مقدار آب گرم لازم برای هر یک از ساکنین یا وسائل بهداشتی مورد استفاده در ساختمان ارائه می دهند. قبل از استفاده از این جداول بهتر است با چند اصطلاح مهم در ارتباط با آن ها آشنا شویم.

 ضریب تقاضا

میزان آب گرمی که در جداول برای مصارف مختلف پیشنهاد می شود، حداکثر مقداری است که بر اساس استفاده ی مستمر مورد نیاز می باشد. برای بدست آوردن مقدار واقعی مصرف آب گرم در ساعت می توانیم از فرمول زیر استفاده کنیم:

" ضریب ذخیره منبع * ضریب تقاضا * حداکثر مصرف آب گرم در ساعت = حجم منبع آب گرم "

میزان مصرف آبگرم برحسب نوع ساختمان و نوع وسایل بهداشتی

آب گرمکن خورشیدی - جلسه سوم

حجم منبع آبگرم مصرفی برای محاسبات سریع و سر انگشتی

آب گرمکن خورشیدی - جلسه سوم

تکلیف

1: در پایان این جلسه، ابتدا دما و میزان آب گرم مصرفی مدرسه و منزل خود را با توجه به جداول فوق محاسبه نمایید، سپس با استفاده از یک دماسنج و یک سطل مدرج شده به این مکان ها بروید و مقدار و دمای واقعی آب گرم مصرفی منزل و مدرسه خود را به صورت تقریبی حساب نمایید.

2: اعداد بدست آمده را با نتایج آزمایش مقایسه کنید. به نظر شما این اختلافات به چه دلیل پیش آمدند؟

محل بازدید/ اردو/ خرید

 برای این جلسه می توانید از کارخانه های سازنده آب گرمکن و پکیج مانند بوتان بازدید نمایید.

منابع مطالعه: برای مطالعه بیشتر می توانید اینجا کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

آب گرمکن خورشیدی - جلسه اول

آب گرمکن خورشیدی - جلسه دوم

آب گرمکن خورشیدی - جلسه چهارم

آب گرمکن خورشیدی - جلسه پنجم

آب گرمکن خورشیدی - جلسه ششم

آب گرمکن خورشیدی - جلسه هفتم

آب گرمکن خورشیدی - جلسه هشتم

بخش پژوهش های دانش آموزی - تنظیم: فاطمه گودرزی