تبیان، دستیار زندگی
«ای بابا، مثل اینکه خیابونارو ندیدی، این ‌همه بد تیپ هست شما فقط نگاهتون به ما خورده تازه ما كه حجابمون خیلی هم بد نیست. اصلا كی به ما نگاه می‌كنه» .... «الان همه همینطورند، اصلا اگه اینطور نباشه مسخره می‌كنن، ما هم می‌خواهیم مثل بقیه باشیم. حالا یك كم مو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تو را به خدا من را ببینید!


«ای بابا، مثل اینکه خیابونارو ندیدی، این ‌همه بد تیپ هست شما فقط نگاهتون به ما خورده تازه ما كه حجابمون خیلی هم بد نیست. اصلا كی به ما نگاه می‌كنه» .... «الان همه همینطورند، اصلا اگه اینطور نباشه مسخره می‌كنن، ما هم می‌خواهیم مثل بقیه باشیم. حالا یك كم مو پیدا باشه و روسری شل باشه كه دیگه ایراد نداره، خدا می‌بخشه، قدیم‌ بود كه می‌گفتند باید با حجاب باشی، این حرفا دیگه مُرد الان دیگه همه اینطوری می‌پسندند» این‌ها نمونه‌ای از توجیهات شنیدنی بعضی از دختران بدحجاب است.
بدحجابی

امل واژه‌ای كه بارها و بارها از زبان عده‌ای كه ادعای با كلاسی می‌کنند شنیده شده‌ایم اگر تیپت ، آرایشت، لباست امروزی نباشد می‌گویند املی، اگر حجاب داشته باشی می‌گویند املی، و اگر ایمان داشته باشی باز هم می‌گویند املی ...

این روزها ذهن جوانان پر شده از تفکرات غربی، داشتن حجاب و عفت بی کلاسی است و بی بند و باری نشانه شخصیت. خوب است کلاهمان را قاضی کنیم و خود را گول نزنیم آرامش و امنیتی که با پوشش به دست می‌آوریم با هیچ رفاه و آرامشی قابل قیاس نیست.

پوشش خوب، در امان بودن از نگاه‌های هرزه، امنیت، سلامت جسم و روح، شادابی، امید به آینده، توجه، احترام و اعتماد دیگران و هزاران مزیت دیگر را به همراه دارد.

حس پنهان بودن و در معرض قرار نگرفتن یا همان حیا فطرت جدا نشدنی وجود آدمی است مرد و زن ندارد همه خواهان و خواستار آن هستند حال بماند که عده‌ای یا خود را به ندانستن می‌زنند و منکر مزایای آن هستند و یا واقعا نمی‌دانند و تمایلی هم برای دانستنش ندارند.

عده‌ای از كارشناسان معتقدند آزادی در پوشش و بی بند و باری خود منشأ بیماری‌هایی از جمله كمبود اعتماد به نفس است و افراد برای اینكه دیده شوند دست به هر كاری می‌زنند پوشش و رفتارشان به نحوی می‌شود كه به راحتی می‌توانی در عمق چشمانش حسی خاص را مشاهده كنی، حسی از روی ناچاری و دیده نشدن و همه این كارها تنها به یك علت است «مرا ببینید».

متاسفانه توجیهاتی كه افراد بی حجاب برای اعمال خود دارند به قدری پوچ و بی معنی است كه باورش سخت می‌شود، منصوره كه به قول خودش از كودكی علاقه زیادی به حجاب نداشته گفت: «مهم دل آدم‌هاست، خدا می‌بخشه آدم باید دلش پاك باشه این‌ها همش حرفه».

پوشش ثابت و تغییر ناپذیر است، اما شیوه آن در جامعه متفاوت است و البته وظیفه مردم حفظ و صیانت آن است.هنگامی كه در كشوری قانون و اصلی را پذیرفتیم موظفیم در پذیرش آن همه تلاش خود را به كار گیریم و متولیان امر نیز باید از آن صیانت كرده و در اجرا و دفاع از آن تلاش كنند

به یكی از پارک‌های شهر رفتم، تقریبا شلوغ بود، تعدادی دختر كه پوشش جالبی نداشتند نظرم را جلب كردند، متوجه نگاه‌های متفاوت مردم شدم انگار همه از وجود این دخترها در پارك ناراضی بودند، اما كاری نی توانستند انجام دهند فضایی عمومی است و تنها كاری كه از دستشان بر می‌آمد دندانشان را روی لبشان می‌گذاشتند و در دل نفرین می‌کردند، چهار نفر بودند هرچهار تایشان حجابشان خوب نبود. سر صحبت را باز کردم؛ می‌گفتند تقریبا همه همین جور هستند و آن‌هایی كه اینگونه نیستند امل هستند.

سحر که 23 ساله بود گفت: « اصلا بدون این لباس‌ها نمی‌توانم بیرون بیایم، اگرچه پدرم به هیچ وجه این تیپم را دوست ندارد و همیشه مشكل داریم».

مینا که به قول دوستانش بچه پولدار بود گفت: خانواده‌ام با تیپم هیچ مشکلی ندارند، همه چیز را به عهده خودم گذاشتند همه اعضای خانواده من اینگونه هستند در ضمن اگر به خودمان نرسیم به ما ایراد می‌گیرند.

نقش پررنگ خانواده‌ها در تربیت و آموزش

خانواده‌ها در تربیت و پرورش فرزندانشان از زمان كودكی نقش مهمی داشته و دارند، از آنجایی كه مردان و پدران در بیرون از خانه مشغول كار هستند این وظیفه خطیر و حساس بر عهده مادران است هرچند نباید منكر نقش پدران باشیم. تربیت درست و اسلامی در واقع به دست مادران است و آنها باید با هوشیاری و آگاهی فرزندانشان را در داشتن پوشش درست آماده كنند.

بدحجابی

مریم كه دختری محجبه است از دوستی با مادرش سخن گفته و اظهار می‌كند: مادرم با درایت و زیركی خاصی داشتن حجاب را به من آموخت هیچگونه اجباری دركار نبود، اما شیوه بسیار دوستانه‌ای داشت كه من را به داشتن حجاب جذب كرد.

یكی از تفاوت‌های خاص میان انسان و دیگر موجودات پوششی است كه برای اندام خود در نظر می‌گیرند این پوشش نه تنها فرد را در برابر گرما و سرما حفظ می‌کند بلكه در مقابل نگاه‌های هرزه و هوس آلود مصون نگه می‌دارد و امنیتی غیر قابل وصف را نصیبش می‌كند.

حجاب قبل از اسلام نیز در میان اقوام یهود، هندو و ایرانی مطرح بوده است و تنها به اسلام اختصاص ندارد، اسلام تنها حد و مرزی برای حجاب تعیین كرده است.

معصومه ظهیری کارشناس امور زنان حجاب را از ضروریات دین و قانون دانست و گفت: پوشش ثابت و تغییر ناپذیر است، اما شیوه آن در جامعه متفاوت است و البته وظیفه مردم حفظ و صیانت آن است.هنگامی كه در كشوری قانون و اصلی را پذیرفتیم موظفیم در پذیرش آن همه تلاش خود را به كار گیریم و متولیان امر نیز باید از آن صیانت كرده و در اجرا و دفاع از آن تلاش كنند.

وی افزود: در حوزه خصوصی افراد با توجه به درجه باور و اعتقاد خود باید از قانون تبعیت كنند، گرچه حكومت در حوزه‌های خصوصی می‌تواند با فرهنگ سازی و تبلیغ در خصوص پوشش و بیان فواید آن نقش موثری در پذیرش آن توسط افراد داشته باشد.

عده‌ای از كارشناسان معتقدند آزادی در پوشش و بی بند و باری خود منشأ بیماری‌هایی از جمله كمبود اعتماد به نفس است و افراد برای اینكه دیده شوند دست به هر كاری می‌زنند پوشش و رفتارشان به نحوی می‌شود كه به راحتی می‌توانی در عمق چشمانش حسی خاص را مشاهده كنی، حسی از روی ناچاری و دیده نشدن و همه این كارها تنها به یك علت است «مرا ببینید»

به گونه‌ای باشیم كه طعمه گرگ صفتان نشویم

وی در خصوص ترویج حجاب و راه‌های افزایش اقبال نسل جوان به حجاب اظهار داشت: بهتر است از مزایای پوشش و اینكه عدم رعایت آن گاه مضراتی خواهد داشت كه شاید هیچ گاه فرصتی برای جبران نباشد برای نسل جوان گفته شود.

با یك نگاه به صفحه حوادث روزنامه‌ها با مشكلات و معضلاتی روبه‌رو می‌شویم كه با ریشه یابی می‌توان به منشأ آن كه بی حجابی و پوشش نادرست خانم‌هاست پی برد و اینكه پوشش و حجاب می‌تواند سپری باشد در مقابل بلایایی از ناحیه‌ انسان‌ها.

بحث پوشش از زمان هبوط آدم مطرح بوده است از برگ درختان گرفته تا پوشش كنونی همگی نشان از فطرتی خاص در وجود افراد است و اینكه همه می‌خواهند پنهان بمانند، اما اینكه عده‌ای منكر این موضوعند بحثی جداگانه است. نباید فراموش كنیم اسلام دین عدالت است همانگونه كه به زنان دستور داده خود را بپوشانند مردان نیز باید با پوششی مناسب در جامعه حاضر شوند.

بدانیم زنان بی حجاب لقمه‌های چربی برای درندگان هستند كسانی كه بویی از آدمیت نبرده‌اند و همواره به دنبال طعمه‌های خود می‌گردند و عده‌ای از ما نیز به راحتی این لقمه‌ها را در اختیار این گرگ‌ها قرار می‌دهیم، اعتبار و عزتمان را فراموش نكنیم و به یاد داشته باشیم تا حدی هستیم كه سومین سوره قرآن به نام زن است.

بخش اجتماعی تبیان


منبع : فارس